عرض کردم آقاجان امکان دارد بفرمایید شهریه‌ای که به ما طلبه‌ها می‌دهند را بیشتر کنند که دست به پیشانی مبارکشان کشیدند و این جمله طلایی را گفتند که «آقاجان برو نماز شب بخوان، دهریه بگیر»

آیت الله بهجت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا حسین درودی(کارشناس علوم تربیتی) در یادداشتی نوشته است: نقل یک خاطره در سال های بین ۷۲و ۷۳ که نمازهای صبح اول وقت را با وصف جهت دهندگی و اثربخش رزقی بی بدیل و توفیقی نایاب در جوانی بود، به همت و امامت حضرت آیت الله بهجت رحمه الله برگزار می کردیم. چه زیبا است این اخلاق کم نشر یافته از حضرت استاد آیت الله بهجت رسانه ای شود. چرا که داروی بسیاری از آسیب های مدیریتی امروز در کشور است.

از ویژگی های امام زمان پسند نمازهای ملکوتی ایشان چنین بود که معظم له نماز جماعت را تا سطحی در مسجد فاطمیه به تأخیر می انداختند که جماعت های حرم مطهر و دیگر مساجد همجوار برگزار شده باشد که مبادا نمازگزاران به سبب شرکت در نماز ایشان صفوف آن جماعات را خالی و خلوت کنند. یکی از این روزها که نماز برگزار شد و بعد از تعقیبات آماده تشرف به حرم مطهر مانند همه روزها را داشتیم، یکی از توجهات خاص ایشان و اخلاق ولایی آیت الله بهجت این بود که حتماً بعد از صبح برای زیارت به حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها مشرف می شدند و حالات بسیار زیبا و دیدنی و چشم نوازی از ذکر و سجده داشتند.

بنده به اتفاق یک طلبه دیگر که در طرف چپ معظم له واقع شده بود، ایشان را همراهی می کردیم. چون به صحن آب و آیینه حضرت بی بی رسیدیم من به عنوان پیشنهاد با یک حالت خجلت زده خاصی خدمت ایشان عرض کردم «آقاجان ببخشید! عرضی داشتم» ایشان نگاهی به صورت بنده کردند و با صلابتی عجین به محبت فرمودند «بفرمایید» تا آمدم پیشنهاد را بیان کنم، آب گلویم خشک شد و در ادامه با حال شرمندگی عرض کردم «آقاجان! امکان دارد بفرمایید شهریه ای که به دستور حضرتعالی به ما طلبه ها می دهند را زیادتر کنند. ماهی هزار تومان خیلی کم است».

آیت الله بهجت مقداری رو به حوضی که صحن آیینه آفتاب چشیده و پر درخشش نور در نور صحن حضرت رضای حرم مطهر را در خود منعکس می کرد و دل هر زائری را آسمانی و از خود بی خود می کرد، پیش رفتند. سپس ایستادند و با حالت خاصی که دقت در پاسخ‌گویی در آن مشاهده می شد، دست به پیشانی مبارکشان کشیدند و این جمله طلایی که مغز تمام کتب تفسیری و راهکار حقیقی برون رفت از تنگناهای اقتصادی است را چنین نسخه پیچ کردند «آقاجان! برو نماز شب بخوان دهریه بگیر؛ (اگر) از من تقاضای شهریه بیشتر دارید»

نماز شب مثلث ارتباط انسان با خالق هستی و خودش و نیز جهان طبیعت را به گونه ای در درون و برون او بر قرار و قانونگذاری می کند که فرشتگان کارگزار و کارفرما در فعالیت های موجودات عالم هستی که تعیین کننده داد و ستدهای بشری هم هستند؛ مانند ارتباط پدید آمدن فصل های چهارگانه و نیازهای بدنی انسان که برایش سرنوشت ساز است را به گونه ای مدیریت می کنند که فاصله یا همان فقر و فقدان رفع کننده نیازهای انسان در مدت عمر مادی او پدید نیاید و از همه مهم‌تر زندگی انسانی ایشان حیوانی نگردد.

این پاسخ حکیمانه استاد برای بنده به عنوان یک کلاس درس همچنان بوده است که اگر اغراق نباشد با تمام کلاس های درسی که در شهر مقدس قم با اساتید معظم و مؤید داشتم، برابری می کرد. چرا که هر وقت این مطلب را نزد هر عالم فرزانه و عوام فرهیخته ای نقل کردم با قلب خود آن را تأیید و تمجید کرد؛ به امید آن روزی که دانش آموزان ما از این معارف های اسلام ناب تا سطحی برخوردار شوند که تمدن نوین اسلامی و جامعه مهدوی را بشارت دهنده باشند انشالله.

امام رضا علیه السلام فرمود: صَلَاةُ اللَّیْلِ تَزِیدُ فِی الرِّزْق؛ ‏نماز شب بر روزی می افزاید (وسایل، جلد پنجم،ص۲۷۲)


کد خبر 852951

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • عارف آل کثیر IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۳
    0 0
    روحشان شاد و یادشان گرامی واقعا دیگه از این دسته افراد مخلص کم داریم