درحالی‌که پایتخت‌نشینان در ۳ماهه نخست امسال فقط ۱۰روز هوای پاک داشتند و مابقی روزها هوا در حد قابل‌قبول از سوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام شد، مناطقی در کشور به‌عنوان شهر اکسیژن لقب گرفته‌اند؛ مثل مرزن‌آباد در استان مازندران یا سیلوانا در استان آذربایجان غربی.

سیلوانا

به گزارش همشهری ‌آنلاین روستای پلکانی شیلاندر در استان زنجان نیز به‌دلیل حضور پروانه‌ها به روستای اکسیژن خالص معروف شده است. این مناطق به‌دلیل واقع شدن در حصار کوه‌ها و داشتن رودخانه‌ها به مناطق اکسیژن خالص معروف و انتخاب گردشگران هستند. تامین زیرساخت‌های گردشگری به رونق این مناطق و اشتغال‌زایی برای اهالی کمک می‌کند.

شهر اکسیژن خالص در ایران کجاست؟ | تصاویر دیدنی از ۲ منطقه اکسیژن خالص

کشف کوهنوردان

تا قبل از اینکه پای کوهنوردان و گردشگران به سیلوانا برسد، اینجا هم یک شهر مرزی بود شبیه دیگر شهرهای مرزی استان آذربایجان غربی به فاصله ۳۰ کیلومتری غرب ارومیه در دامنه ارتفاعاتی که روی خط مرزی ایران، ترکیه و عراق است.

شهر اکسیژن خالص در ایران کجاست؟ | تصاویر دیدنی از ۲ منطقه اکسیژن خالص


بخشدار سیلوانا به همشهری می‌گوید: «یک دهه پیش کوهنوردان ایرانی برای اندازه‌گیری میزان اکسیژن به سیلوانا آمدند و بعد از بررسی و مقایسه اعلام شد سیلوانا یکی از مناطق اکسیژن خالص جهان است.» به‌گفته سیددلیر علوی، بعد از آن، این منطقه مورد استقبال کوهنوردان قرار گرفت و از سوی گردشگران خارجی با کوه‌های آلپ مقایسه می‌شود. جمعیت سیلوانا ۶۵هزار نفر است و ساکنان آن به زبان کردی کرمانجی صحبت می‌کنند. درآمدشان از گلیم، جاجیم، پوشاک، محصولات لبنی و محصولات دامی است.

شهر اکسیژن خالص در ایران کجاست؟ | تصاویر دیدنی از ۲ منطقه اکسیژن خالص


علوی می‌گوید: «سیلوانا دالانی از جاذبه‌های گردشگری است. بیشترین سطح ییلاقات دامی استان در سیلواناست و بازدید از سیاه‌چادرهای عشایر برای گردشگران بسیار جذاب است. پیست اسکی خوشاکو و سد شهرچای نیز برای گردشگران دیدنی است. سیلوانا قطب باغ‌های سیب استان نیز معرفی شده است.»
تلاش برای تکمیل زیرساخت‌های گردشگری ازجمله راه مناسب و افزایش اقامتگاه‌های بومگردی در سیلوانا ادامه دارد. بخشدار سیلوانا از راه‌اندازی رصدخانه ملی در این شهر می‌گوید:‌ «طبق بررسی مرکز ستاره‌شناسی و دانشگاه ارومیه، این منطقه به‌دلیل موقعیت جغرافیایی منحصر به فردی که دارد، یکی از بهترین مناطق برای رصد آسمان است.»

شهر اکسیژن خالص در ایران کجاست؟ | تصاویر دیدنی از ۲ منطقه اکسیژن خالص


بردسور، باراندوز چای و مارمیشو از دیدنی‌ترین رودخانه‌های سیلواناست. کوه‌های شهیدان، دالانپر، بزسینا، میربهار و بنار نیز از کوهستان‌های سیلواناست که هریک بیش از ۳۵۰۰متر از سطح دریا ارتفاع دارند. دریاچه مامه شیخ در ارتفاع کوه دالانپر در چله تابستان نیز سرد و زمستانی است.

اکسیژن‌سازی طبیعی

مرزن‌آباد، دروازه ورودی استان مازندران هم به شهر اکسیژن معروف است؛ شهری ۷هزار نفری در ارتفاع ۵۰۳متری از سطح دریا. مطالعات نشان می‌دهد بهترین شرایط هوا از لحاظ فشار و غلظت در ارتفاعی بین ۵۰۰تا هزار متر از سطح دریا اتفاق می‌افتد. این شرایط طبیعی به شکل ایده‌آل در مرزن‌آباد رقم خورده و وجود نسیم شبانه از کوه به دشت و نسیم روزانه از دشت به کوه و جنگل‌های اطراف شهر، مرزن‌آباد را به مقصد گردشگران تبدیل کرده‌است؛ تا جایی که حتی برخی از بیماران قلبی و تنفسی مرزن‌آباد را برای بهبود بیماری خود انتخاب کرده‌اند.

شهر اکسیژن خالص در ایران کجاست؟ | تصاویر دیدنی از ۲ منطقه اکسیژن خالص

بیشتر بخوانید:
زنگ زنبورداری در مدرسه | دانش آموزان این آقامعلم زنگ علوم را در مزرعه و باغ می گذرانند

کد خبر 862664

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • جعفری IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
    15 8
    دردنیا فقط دومکان دارای خالص ترین اکسیژن هستند سیلوانا اولین منطقه پاک دنیا حساب میشود چون یک آب معدتی منحصر به فرد هم دارد که درهیچ جای دنیا وجود ندارد،خلوص اکسیژن در اینجا بالاترین هست وازهمه مهم تر مردم اینجا هم با این اخلاق مهماندوستی در دنیا اول میتوانند باشند.
    • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
      4 1
      سیلوانا چندین بار رفتم بینهایت بکر و دیدنی هست و هیچوقت هم از دیدن مناطق بکرش سیر نشدم با اطمینان میتونم بکر هر کی ببینم اونام سیر نمیشن از طبیعت زیباش ، امیدوارم همیشه اینطوری بمونه
  • ابی IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
    7 1
    سیلوانا را نرفتم ونمیدونم.ولی مرزن آباد قبول ندارم چون همین نزدیکی تهران بالقلو کوهستانی واکسیژنش از مرزن آباد بیشتر نباشه کمتر نیست همین الان چله تابستان باید با پتو بخوابی .بنظرم اشتباه نوشتین
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
    6 2
    شهرستان سمیرم در اصفهان که با ارتفاع حدود 2500 متر از سطح دریا و فاقد کارخانه های صنعتی هست نیز دارای شرایط آّ وهوائی فوق العاده مطلوب وپاک می باشد
  • کرد IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
    5 3
    بنده خودم اهل یکی از روستا های منطقه گردشگری سیلوانا هستم از لحاظ آب وهوا نتها در ایران بلکه درکل جهان رتبه اول اکسیژن خالص را از نظر توریست های دانشمند که از فرانسه در دهه های گذشته برای تحقیق وپژوهش روی یک گونه گیاه آمده بودند پی به خالصیت ۱۰۰درصدی اکسیژن کوههای دالامپر وبز سینا شدند واسم این کوها را به کل جهان رساندند اما متاسفانه هیچ زیرساخت. امکاناتی لحاظ نشده امیدوارم که دولت پیگیری کند
    • باطن IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
      11 1
      خیلی شور برتون داشته، خالصترین هوا درصد اکسیژنش 80% بیشتر نمیتونه باشه، یک چیزی بگید که مبنای علمیش لنگ و غلط نباشه. اصلا درصد اکسیژن بالای %84-85 ریها را اکسیده کرده و مجروح میکنه. هزاران هزار ، بلکه صها هزارنقطه در دنیا هوای بسیار پاکیزه دارند، این دو نمونه هم دو تا از
  • sara IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
    8 0
    چه تصاویر زیبایی امیدوراریم شرایط اقتصادی کشور درست بشه ما هم بتونیم این مناطق زیبا را ببینیم
  • فرشید کورد ارومیه IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
    13 11
    همه جای کردستان قشنگه
    • تورک IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
      8 6
      اینجا اذربایجانه غربیع اول تیترو بخون بعد
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
    4 0
    زیاد فکر روستاهای اکسیژن دار و نکنیم یه چاره ایی برای شهرهای بزرگ کم اکسیژن کنیم
  • اصغر IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
    12 0
    جاهای خوش آب و هوا را معرفی نکنید بگذارید بکر بمانند چون پای انسان به هر جا برسد نابود کننده.پولدارهای تازه به دوران رسیده مانند ورزشکاران.هنرمندان.دلالان.اقازاده های ورزشی.سیاسی.هنری به راحتی به همچی جاهایی می روند برای خوشگذرانی خود ویلایی می سازند و به ریش مردم هم خنده مستانه سر می دهند.
  • Aadam IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۹
    6 2
    هیچ جا سپیدان فارس خودمون نمیشه
  • IR ۰۵:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
    0 0
    من عاشق مرزن آباد هستم
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
    0 0
    من متولد همین روستام ولی خدایش تبلغیشو نکنید پای ماها به هرجای باز بشه نابود میشه اگ الان سیلوانا بیایی اصن سیلوانای پنج سال پیش نیست راستی از نظر اکسیژن خالص ۱۹ نقطه جهان است