گزارشی از لحظه به لحظه وقوع حادثه برای بالگرد حامل رئیس جمهور و همراهانش

بالگرد

همشهری آنلاین - حوادث: حوالی ساعت 4 بعدازظهر دیروز بود که خبرهای نگران کننده یکی پس از دیگری روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار ‌گرفت؛ خبرهایی که هر چند در ابتدا از ناپدید شدن بالگرد حامل ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان و همراهانش حکایت داشت اما رفته رفته شکل دیگری یافت و از وقوع حادثه برای این بالگرد حکایت می‌کرد. کمی بعد، آنچه همه نگرانش بودند، منتشر شد؛« بالگرد حامل رئیس جمهور و همراهانش در مسیر سد قیزقلعه‌سی و تبریز دچار سانحه شده و از سرنوشت سرنشینان آن خبری در دست نیست». از همان زمان بود که تیم‌های امدادی، از هلال احمر و اورژانس گرفته تا سپاه، ارتش، بسیج، فراجا و نیروهای مردمی راهی محل حادثه شدند و عملیات جست‌وجو کلید خورد؛ عملیاتی که بارش باران، مه غلیظ و صعب‌العبور بودن منطقه آن را کاملا دشوار کرده و باعث کندی آن شده بود. این گزارش، روایت لحظه به لحظه‌ حادثه‌ای است که روز گذشته میلیون‌ها ایرانی را نگران کرد.

به سوی تبریز

سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان روز یکشنبه برای افتتاح سد مرزی «قیز قلعه‌سی» به آذربایجان شرقی سفر کرد. او پس از افتتاح این سد همراه با چند نفر دیگر سوار بر بالگرد به سوی تبریز پرواز کردند. محسن منصوری معاون اجرایی رئیس جمهور در این باره گفت:‌ از ساعت ۸ صبح رئیس جمهور برای افتتاح سد قلعه ریز در استان آذربایجان شرقی حضور داشتند و با توجه به حضور مهمانان خارجی و حضور رئیس جمهور آذربایجان برنامه‌هایی که داشتند تا ساعت ۱۳ طول کشید که در این ساعت رئیس جمهور برای افتتاح دو پروژه نفتی عازم تبریز شد.

همراهان رئیس جمهور

جستجوی امید در ارتفاعات ورزقان | بالگرد رئیس جمهور چگونه سقوط کرد

کاروان رئیس جمهور شامل ۳ بالگرد بود که در ۲ فروند از بالگردها برخی از وزرا شامل: محرابیان و بذرپاش، وزرای نیرو و راه حضور داشتند که ساعتی بعد به مقصد رسیدند اما بالگردی که حامل: رئیس جمهور، آیت‌الله آل هاشم امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و چند نفر دیگر بود به مقصد نرسید.

مسیر پرواز

قرار بود بالگرد حامل رئیس جمهور پس از عبور از جنگل‌های دیزمار به تبریز برسد اما وقتی خبری از این بالگرد نشد، گمانه‌زنی‌ها درباره وقوع حادثه برای آن آغاز شد. هرچند برخی منابع ابتدا اعلام کردند که بالگرد فرود سخت شده اما هرچه گذشت ابهامات درباره این حادثه بیشتر شد.

قطع ارتباط

حدود نیم ساعت از پرواز بالگرد حامل رئیس جمهور گذشته بود که ارتباط این بالگرد با دو بالگرد دیگر قطع شد. منصوری معاون اجرایی رئیس جمهور در این باره گفت: سه پرواز از محل سد پرواز می‌کنند تا به سمت تبریز حرکت کنند که نیم ساعت بعد ازطی مسیرحدود حوالی ساعت و یک و نیم ارتباط هلی‌کوپتری که آقای رئیس جمهور در آن مستقر بودند با دو هلیکوپتر دیگر قطع شد. این سه هلیکوپتر با هم ادامه مسیر می‌دادند اما در مسیر ارتباط هلیکوپتری که حامل رئیس جمهور بوده با دو هلیکوپتر دیگر قطع شد. در همان لحظه این دو هلیکوپتر منطقه را بازدید نمی‌کنند و تقریباً یک ربع الی ۲۰ دقیقه عملیات جستجو رامستقیم ادامه می‌دهند منتها با توجه به شرایط خاص و افزایش مه مجبور می‌شوند فرود اضطراری در آن منطقه داشته باشند.

آخرین تماس

بالگرد حامل رئیس جمهور در منطقه‌ای دورافتاده و سخت گذر دچار حادثه شده بود. جایی که آنتن دهی موبایل به سختی امکان داشت. در این شرایط خبرهایی در خصوص ارتباط با برخی سرنشینان بالگرد منتشر شد.

منصوری در این باره گفت: از نقاط امیدوار کننده موضوع این بود که هم با یکی از سرنشینان هلیکوپتر و هم با عزیزان کادر پرواز ارتباط برقرار شد. این نشان می‌دهد که میزان سختی حادثه خیلی بالا نبوده زیرا دو نفر از عزیزانی که داخل این هلیکوپتر بودند در چند نوبت با عزیزان ما ارتباط برقرار کردند.

همچنین خبری تاییدنشده درباره تماس تلفنی آیت الله آل هاشم منتشر شد. خبری دیگر از تماس تلفنی یکی از تیم حفاظت رئیس جمهور حکایت داشت و اینکه او موقعیت جغرافیایی محل وقوع حادثه را ارسال کرده است.

ناپدید شدن

قریب به دو ساعت از خبر وقوع حادثه برای بالگرد رئیس جمهور گذشته بود و به درستی معلوم نبود که چه اتفاقی افتاده است. مسجل شده بود که هواپیما در محلی دورافتاده دچار حادثه شده؛ اما هیچ کس به طور دقیق از کیفیت حادثه و محل وقوع آن اطلاعی نداشت.

محل حادثه

جنگل دیزمار جایی است که گفته می‌شود بالگرد حامل رئیس در آن دچار حادثه فرود سخت شده در محدوده عمومی بین ورزقان و جلفا قرار دارد. دیزمار نام منطقه کوهستانی و جنگلی در حوزه استحفاظی شهرستانهای خدافرین، ورزقان و جلفا در شمال استان آذربایجان شرقی است. در این جنگل گونه‌های منحصر به فرد نظیر سیاه خروس و شوکا و سایر جانوران نظیرکل و بز وحشی. گراز، خرس قهوه ای، سیاه گوش، گربه وحشی، گربه جنگلی، پلنگ، روباه، شغال و گرگ و از پرندگان سیاه خروس قفقازی، کبک، کبک دری، دراج، قرقاول ارسباران از ویژگیهای این منطقه ست.

امداد و نجات

در شرایطی که نگرانی ها درباره وضعیت رئیس جمهور و همراهانش ادامه داشت عملیات جستجو آغاز شد. معاون اجرایی رئیس جمهور در این باره گفت: بلافاصله بعد از این اتفاق عزیزان در منطقه مستقر شدند و همه مجموعه‌های امدادی، هلال احمر، نیروهای انتظامی، سپاه و بسیج ارتش و داوطلبین مردمی در منطقه حاضر شدندو یک اتاق کنترل و مدیریت و فرماندهی شکل گرفت و تقسیم کار انجام شد و عزیزان به منطقه اعزام شدند. نقطه و نکته امیدوار کننده بعدی این است که با توجه به کار فنی عزیزان ما درمجموعه وزارت ارتباطات و سایر دستگاه‌های امنیتی که کرده‌اند محدوده حادثه تا شعاع ۲ کیلومتری مشخص شده و تلاشها ادامه دارد.

کد خبر 853653

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حوادث

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha