دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۳
۱ نفر

بل ۲۱۲ (همچنین به عنوان بل دو دوازده نیز شناخته می شود) یک هلیکوپتر دوباله با اندازه متوسط است که برای اولین بار در سال ۱۹۶۸ پرواز کرد. در ارتش ایالات متحده این بالگرد با نام یواچ-۱ان تواین هویی شناخته شده و از نام بل ۲۱۲ در اشاره به مدل غیر نظامی استفاده می‌شود.

بالگرد آمریکایی بل ۲۱۲

مهدی تهرانی-  همشهری آنلاین، این بالگرد هم برای مقاصد نظامی و هم برای مقاصد تجاری تولید شده و مدل دوموتوره بالگرد معروف یواچ-۱ ایروکوای محسوب می‌شود که در دهه ۱۹۶۰ بالگرد اصلی نیروهای مسلح ایالات متحده بود.

آشنایی با  بالگرد چندمنظوره آمریکایی بل ۲۱۲

بل ۲۱۲ در جنگ‌های متعددی از جمله جنگ ویتنام، جنگ فالکلند، جنگ ایران و عراق، جنگ آزادسازی کویت، و جنگ ۲۰۰۳ عراق شرکت داشته‌است. بالگردهای بل ۲۱۲ برای ماموریت‌های نظامی همچون حمل‌ونقل تاکتیکی، عملیات جستجو و نجات و ایفای نقش آمبولانس پرنده، عملیات‌های شناسایی، و پشتیبانی نزدیک هوایی استفاده می‌شود. این بالگرد را می‌توان برای ماموریت‌های جنگی مسلح به سلاح‌هایی همچون پرتابگرهای راکت هوابه‌زمین هیدرا ۷۰، غلاف‌های تیربار سنگین ۱۲.۷ م‌م، چندمنظوره ۷.۶۲م‌م و مینی‌گان ۷.۶۲م‌م مجهز کرد.

آشنایی با  بالگرد چندمنظوره آمریکایی بل ۲۱۲

شرکت ایتالیایی آگوستا مدل نظامی این بالگرد را هم با نام بل ۲۱۲ عرضه می‌کند. ارتش ایران هم در دهه ۷۰ بل ۲۱۲های تولید ایتالیا را خریداری کرده بود و مدل نظامی این بالگرد هم در ایران به نام بل ۲۱۲ معروف است.

شناسنامه بل ۲۱۲

  • استفاده: بالگرد چندمنظوره متوسط
  • کشور سازنده : ایالات متحده آمریکا/کانادا
  • تولیدکننده : بل هلیکوپتر
  • نخستین پرواز: ۱۹۶۸
  • رونمایی: ۱۹۶۸
  • وضعیت: پایان تولید
  • ساخته‌شده ۱۹۶۸-۱۹۹۸
  • توسعه‌یافته از: بل ۲۰۴/۲۰۵
  • گونه‌ها :بل یواچ-۱ان توین هیویی

آخرین بروزرسانی May ۲۰, ۲۰۲۴ - دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

کد خبر 853665
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 5
  • IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۱
    9 4
    در شرایط پیش آمده در کوهستان تجهیزات این هلیکوپتر ضعیف هست و احتمالا خلبان دید کافی به ناهواری های زمین نداشت .
  • IR ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۱
    7 2
    این حادثه دلخراش نمیتونه به خاطر مه باشه چون تو این شرایط خلبان می‌تونه با این هلیکوپتر بره بالای ابرها
    • بهرام IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۱
      3 6
      با سلام. چرا توی کاری که تخصص ندارید ، نظر می‌دهید، هر سانحه ای باید پس از بررسی سانحه توسط تیم بررسی سوانح با در نظر گرفتن کلیه موارد، اعلام بشود.
  • IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۲
    3 1
    بنام خداوعرض تسلیت خدمت تمام آزادی خواهان جهان بخوصصوصمات فهیم ایران صددرصد اسرائیل ارائه سانحه دخالت داشته است
  • مجتبا IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۲
    1 3
    باید برای جلوگیری از اتفاقات اینده تجهیزات نو خرید،این فاجعه غیر قابل توجیهه
  • حسن IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۲
    2 1
    عرض تسلیت خدمت شہدای سانحہ ۔لعنت بر علی اف
  • IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۲
    0 0
    فقط خدا به سلامتی معظم انقلاب اسلامی صلوات۳۳۳
  • قدرت طهماسبی IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۲
    0 0
    تجهیزات ما قدیمی اند و ضعیف ، خطای ابزاری یکی از عوامل ایجاد حادثه می باشد که پتانسیل حادثه در آن نهفته است ، واقع بین باشیم
  • ممد IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۴
    0 0
    ترانسیومتر. هلی کوپتر. ممکن دجار خطا شده باشه وا این خطا به ایسیو فرستا ده شده. ایسیو. دور موتور کم میکنه ارتفاع کم میشه. درداین حال ترازسون وارد کار میشه. مسقیم به خلبان پیغام میده برو جلو. خیالت راحت. باشه.
  • البته با فناوری ۵۰ سال قبل و فرسوده است IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۴
    0 0
    البته با فناوری ۵۰ سال قبل و فرسوده است