یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۵
۰ نفر

پهپاد وینگمن یا هم پَربه عنوان یک هواپیمای تقویت‌کننده نیرو طراحی شده است که قادر به پرواز در کنار هواپیماهای سرنشین‌دار برای پشتیبانی و انجام ماموریت‌های مستقل و با استفاده از هوش مصنوعی است.

پهپاد رزمی ایکس‌کیو-۵۸ والکری

به گزارش همشهری آنلاین، پهپاد هم‌پَر یا وینگمن (wingman) مفهومی پیشنهادی برای توسعه پهپاد رزمی است. چنین هواگرد بی‌سرنشینی می‌تواند از هوش مصنوعی بهره بگیرد و با هواگردهای سرنشین‌دار جنگی آینده از جمله انواع جنگنده نسل ششم و بمب‌افکن‌ها همکاری کند. همچنین انتظار می‌رود پهپاد هم‌پر نسبت به پهپادهای رزمی کنونی به هواگردهای سرنشین‌دار شبیه‌تر باشد و همزمان عملیاتش در میدان نبرد بسیار ارزان‌تر باشد.

جنگنده چندمنظوره نیز نوعی جنگنده است که توانایی انجام مأموریت‌های نظامی متنوعی مانند مأموریت‌های هوا به هوا، رهگیری، برتری هوایی و مأموریت‌های هوا به سطح، چون شناسایی و ضربتی را دارد.

به طور خلاصه هدف اصلی این است که نقش خلبان انسان به «فرمانده مأموریت» ارتقا یابد و سامانه (های) هوشمند به‌عنوان «وینگمن» رها شود تا با کنترل تاکتیکی خود به‌عنوان کاربری ماهر در یک هواگرد رباتیک با هزینه کمتر عمل کند.

هم‌پرها می‌توانند نقش‌های دیگری مانند «شناسایی (حسگر)، شلیک، حمل سلاح یا کاهش هزینه» را نیز به‌خوبی انجام دهند.

آشنایی با پهپاد وینگمن یا هم پَر
بوئینگ ام‌کیو-۲۸ «گوست بت» که قبلاً با نام بوئینگ ایرپاور تیمینگ سیستم (ATS) و پروژه لویال وینگمن شناخته می‌شد.

اگرچه این هواپیماهای بی‌سرنشین کسری از هزینه جنگنده‌های باسرنشین خواهند بود، اما آنها یک بار مصرف یا کوتاه‌دوام (موقت) نیستند. هم‌پرها داده‌های لازم و سامانه‌های دفاعی مناسب را برای دوام در میدان نبرد دارند. برخی، آن‌ها را نسخه‌های کنترل از راه دور غلاف‌های هدف‌گیری، غلاف‌های جنگ الکترونیک یا حامل‌های سلاح برای ارائه حسگرها و مهمات اضافی که میان قیمت و توانایی تعادل برقرار می‌کنند، توصیف کرده‌است.

آخرین بروزرسانی Jun ۳۰, ۲۰۲۴ - یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳

کد خبر 863487
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha