تاکنون بخش خصوصی، استقبال چندانی برای سرمایه‌گذاری در احداث جایگاه عرضه سوخت نداشته است.

سیاست توسعه جایگاه‌های بنزین در کشور به‌ویژه در تهران از مدت‌ها قبل دنبال می‌شد ولی به‌دلیل انحصار دولتی در زمینه تولید و توزیع فراورده‌های نفتی، بخش خصوصی تمایلی به حبس سرمایه‌خود در این بخش ندارد.

این شرایط بدون حذف انحصار در بخش تولید و توزیع حل شدنی نیست و متأسفانه در این زمینه هنوز گام‌های اساسی و مؤثری برداشته نشده است.

در این خصوص طرح‌های مختلفی برای تشویق بخش خصوصی به ایجاد و مدیریت جایگاه‌های عرضه سوخت در تهران ارائه شده ولی این طرح‌ها نتیجه نداشته است.

پرداخت وام بدون بهره و تامین تجهیزات از طرح‌هایی است که اجرایی شده، ولی هنوز تحولی در این بخش به‌وجود نیاورده است.با وجود این و باتوجه به تاکید کارشناسان به ضرورت اصلاح ساختاری برای حل این معضل، همچنان سیاست‌های مقطعی مورد توجه است.

براساس این سیاست‌ها، برای ساخت جایگاه‌های عرضه بنزین براساس هر پمپ تا 60 میلیون تومان وام بدون بهره به بخش خصوصی پرداخت می‌شود.

به گفته مرتضی زاغی، مدیرعامل شرکت پخش فراورده‌های نفتی استان تهران این تسهیلات با دستور وزیر نفت برای توسعه ظرفیت سوخت‌رسانی شهر تهران ارائه می‌شود.

وی در گفت‌وگو با مهر تاکید کرد که تاکنون بخش خصوصی استقبال چندانی برای سرمایه‌گذاری در این بخش نداشته است.

زاغی  با اشاره به این موضوع که حدود 20 درصد این وام در شروع ساخت جایگاه و مابقی مطابق با پیشرفت فیزیکی طرح پرداخت می‌شود، خاطرنشان کرد: درنهایت پس از تکمیل و بهره‌برداری از جایگاه، این وام از کارمزدهای جایگاه‌داران کسر خواهد شد.

کد خبر 85369

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز