نیروهای الفجر شاخه نظامی جماعت اسلامی لبنان در جنگ با رژیم صهیونیستی به حزب الله پیوسته اند.

لبنان

گروه دیپلماتیک - همشهری آنلاین: نیروهای الفجر که در سال ۱۹۸۲ تأسیس شدند، شاخه نظامی جماعت اسلامی هستند که یک سازمان مسلمان سنی لبنانی است که به عنوان «گروه اسلامی لبنان»" نیز شناخته می‎شود.

تارنمای العربی جدید نوشته، نقش جمعیت اسلامی در درگیری‌های اخیر مرزی با رژیم صهیونیستی پرسش‌هایی را در مورد این گروه و چرایی پیوستن آن به حزب‌الله در درگیری با صهیونیست ها و آینده آن پس از جنگ غزه ایجاد کرده است.

نیروهای الفجر اولین عملیات نظامی خود را در منازعه فعلی در 18 اکتبر 2023 انجام دادند زمانی که موجی از حملات موشکی را علیه موقعیت‎های صهیونیستی در فلسطین اشغالی انجام دادند. از آن زمان به بعد، نیروهای الفجر حملات بیشتری را انجام داده‌اند و تاکنون 7 تن از نیروهای این گروه در درگیری‌های کشته شده‌اند (به شهادت رسیده‌اند.) همچنین هفت نفر از نیروهای امدادی این گروه نیز ۲۷ مارس در حمله هوایی رژیم صهیونیستی به یک مرکز آمبولانس متعلق به فوریت‌های پزشکی کشته شدند.

ورود جماعت اسلامی به جنگ با صهیونیست‌ها

جماعت اسلامی اولین گروهی نیست که به حزب الله در مرز لبنان پیوسته است، اما آنها اولین گروه سنی لبنان هستند که این کار را انجام داده‌اند. گروه جماعت اسلامی در حال حاضر تنها یک نماینده در پارلمان لبنان دارد: عماد الحوت.

باسم حمود معاون دفتر سیاسی جمعیت اسلامی، به العربی جدید می‌گوید: «جماعت اسلامی مانند هر گروه لبنانی دیگری از حق خود برای دفاع از حاکمیت و کرامت کشور در برابر تجاوز صهیونیست‌ها به جنوب لبنان استفاده می‌کند. ما در کنار تمام اعضای گروه مقاومت با تجاوز نظامی اسرائیل مقابله می‌کنیم. تنها پیام ما به مهاجمان صهیونیستی این است که عصر تجاوز به حاکمیت لبنان به پایان رسیده است. به هر حمله‎ای پاسخ داده خواهد شد.»

حمود همچنین درباره نقش نیروهای الفجر پس از پایان جنگ غزه در عرصه سیاسی لبنان می‌گوید: «ما در حال حاضر در جنگ با یک دشمن جنایتکار هستیم و نگرانی ما در حال حاضر این است که چگونه دشمن خود را به چالش بکشیم، از مردم خود محافظت کنیم و از وطن خود دفاع کنیم.»

حمود همچنین با اشاره به رابطه گروه جماعت اسلامی و حزب‌الله می‌گوید: «ما در بعضی مسائل با هم موافقیم و در بعضی مسائل با هم اختلاف داریم. در حال حاضر، ما شرکای مقاومت در برابر دشمن صهیونیستی هستیم.»‌

تاریخچه جماعت اسلامی

ربیع دانداچلی محقق و تحلیلگر سیاسی، با اشاره به تاریخچه پیدایش گروه جماعت اسلامی می‌گوید: «جماعت اسلامی در اواسط دهه 60 تأسیس شد و دفتر مرکزی خود را در بیروت افتتاح کرد و در سراسر مناطق سنی‌نشین لبنان حضورش را تقویت کرد.»

نیروهای الفجر به‌عنوان شاخه نظامی جماعت اسلامی در سال ۱۹۸۲ و زمان حمله اسرائیل به لبنان تاسیس شد و حضور نظامی در شرق صیدون در جنوب لبنان داشت. با این حال، مشارکت جماعت اسلامی در عرصه سیاسی لبنان و پارلمان این کشور هیچگاه چندان پررنگ نبوده است. دانداچلی می‌گوید: «نقطه شکوفایی این حزب پس از جنگ داخلی لبنان (1975-1990) بود که در انتخابات پارلمانی، به طور عمده در بیروت و صیدون در جنوب و طرابلس و دانیه در شمال، چندین کرسی را به دست آورد.»

به‌گفته دانداچلی، جماعت اسلامی رابطه ایدیولوژیک نزدیکی با جنبش مقاومت فلسطیم (حماس) دارد و همین مساله باعث ورود آنان به جنگ با صهیونیست‌ها شده است، ‌امری که به گفته او صهیونیست‌ها را نگران کرده است چرا که وجود یک گروه سنی در کنار شیعیان حزب‎الله می‌تواند دامنه محبوبیت مقاومت را بیش از پیش کرده و افراد بیشتری را از احزاب و گروه‌های سیاسی مختلف جذب این جنبش کند.

نیروهای الفجر لبنان چه کسانی هستند و چرا به حزب‌ الله پیوستند؟

کد خبر 853946

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha