به‌دنبال بازنگری آیین‌نامه ارتقای مرتبه اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، شاخص‌های موثر در ارتقای هیئت علمی اصلاح و از مقاله محوری به شاگردپروری و رشد و توسعه فعالیت‌های علمی تغییر کرد.

دانشگاه

همشهری آنلاین:محمد سلیمانی، قائم‌مقام وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری با بیان این مطلب گفت: «به دنبال اصلاح آیین‌نامه ارتقای مرتبه اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، شاخص‌های تعیین شده از ٤ محور «فرهنگی. تربیتی. اجتماعی، آموزشی، پژوهشی و اجرایی» به ۵ محور افزایش پیدا کرد و با تصویب و اجرای آیین‌نامه جدید، فعالیت‌های اعضای هیئت علمی در حوزه تولید و توسعه فن‌آوری نیز موردتوجه قرار می‌گیرد.»

بیشتر بخوانید:میزان امتیازات برای تبدیل وضعیت استخدامی اعضای هیات علمی اعلام شد
وی در نشست خبری که صبح امروز، دوشنبه ٧ خردادماه، با حضور اصحاب رسانه در وزارت علوم و تحقیقات برگزار شد، جامعیت و تنوع معیارهای ارتقای اساتید را از نقاط قوت آیین‌نامه جدید برشمرد و توضیح داد: «در گذشته فقط کمیت مقالات ارائه‌شده به‌عنوان مهمترین معیار ارتقای هیئت علمی در نظر گرفته می‌شد، اما اکنون شاخص‌هایی مانند نظم و انضباط و کمیت و کیفیت تدریس اعضای هیئت علمی، میزان تولید محتوای آموزشی، فعالیت‌های پژوهشی تاثیرگذار در توسعه ملی، اجرای طرح‌های پژوهشی و برگزاری کرسی‌های آزاندیشی، اختراع و اکتشاف، مشارکت در شناسایی نیازهای کشور و انتشار نشریات علمی و تولیدات هنری ارزنده در ارتقای مرتبه اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها موثر است.»
آیین‌نامه جدید جایگزین مصوبه سال ١٣٩٤ شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد شد که صاحبنظران و اساتید دانشگاهی انتقاداتی مانند مقاله محور بودن، کمرنگ بودن بحث آموزش در ارتقای هیئت علمی، مغفول ماندن اهمیت تجاری‌سازی محصولات پژوهشی و متناسب نبودن شاخص‌های مصوبه با ویژگی‌های رشته‌های دانشگاهی را به آن وارد دانسته‌اند.
قرارگرفتن ایران در رتبه ١۵ دنیا و رتبه اول خاورمیانه در نظام‌های رتبه‌بندی جهانی از حیث تولید مقاله، دستاورد آیین‌نامه مصوب سال ١٣٩٤ بوده که با تغییر اولویت‌های علمی ایران و جهان، بازنگری مصوبه و اصلاح شاخص‌های ارتقای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها ضرورت پیدا کرده است.

کد خبر 855382

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha