مراسم یادبود خادم فرهنگ شهید آیت‌الله رئیسی به میزبانی اهالی فرهنگ، هنر و رسانه با حضور وزیر فرهنگ، مدیران هنری و جمعی از هنرمندان برگزار شد.

یادبود

همشهری آنلاین: برنامه به صورت رسمی با قرائت آیاتی از کلام‌الله مجید توسط حامد شاکرنژاد آغاز شد و در ابتدای این مراسم سیدعلی موسوی گرمارودی به قرائت چند بیت شعر پرداخت.
• جواد آذر (شاعر) در سخنانی گفت: ماه رمضان در خدمت دوستان بودم که پس از افطار آقای شهید رییس جمهور و آقای وزیر ارشاد نشسته بودند، خیلی سریع رد شدم که مزاحم افطار آنها نشوم که آقای رئیسی من را صدا زدند و گفتند که همان روز صبح برنامه «چهارگاه» مرا در تلویزیون دیده‌اند و این آخرین بار بود که ایشان را دیدم دوستان عزیزم ما و مرگ با هم حرکت می‌کنیم. دعا می‌کنم که همه ما عاقبت بخیر شویم و خدا رحمت کند رییس جمهور را.
• داریوش ارجمند (بازیگر پیشکسوت) در سخنانی اظهار کرد: عرض تسلیت به مردم ایران و جهان دارم؛ چون او فقط رییس جمهور ایران نبود بلکه نیمی از سیاست جهان را بر عهده داشت. او در سفری که به نیویورک داشت نیمی از اروپا را هم با خود همراه کرد. مردی تکرار نشدنی بود و امام رضا (ع) بهشت را به او تقدیم کرد. چنین مردی کم پیدا می‌شود؛ بزرگ مردی که رییس جمهور ما بود و ما همه با عشق به او رآی دادیم. آرزو می‌کنم که خصلت‌ها، خلقیات، روش و شیوه او در مردانی که بعد از او می‌آیند، الگو شود و از او بیاموزند که چگونه در بین مردم بود و در نهایت روز آخر جانش را برای کشور داد. در اولین مراسم افطاری که ایشان را زیارت کردیم، قول داد که کمکی به موسسه هنرمندان پیشکسوت کند. دو سال گذشت اما خبری نشد. در جلساتی که برای تولد هنرمندان پیشکسوت برگزار می‌شد، به تندی خطاب به ایشان گفتم که چرا به عهد خود وفا نمی‌کنید؟ البته همان زمان همه گفتند که آقای رییسی ۲۰ میلیارد به من دادند؛ البته من هم خوشحال شدم که چه خوب! البته که این پول برای بیش از هزار هنرمند بود. این حرف‌ها به گوش ایشان می‌رسید و در جلسه‌ای که بعدها مرا دید، گفت که چرا دلخوری رفیق؟ گفتم ناراحت نیستم و گفت این پول به شما می‌رسد و اتفاقا رسید. من آدم سیاسی بسیار دیده‌ام اما انسانی آنقدر نقدپذیر، دوست‌داشتنی و اهل وفای به عهد ندیده‌ام! چه حیف که ایشان زود از میان ما رفت و چه زیبا و باشکوه رفت! هیچ‌گاه رییس جمهوری نداشتیم که عبای او تا زانو گِلی باشد، در سیل راه برود و مردم را تنها نگذارد.

هنرمندان به یاد رئیس جمهور شهید دور هم جمع شدند

• بهروز افخمی (کارگردان سینما) با طرح این ادعا که هنوز تمامی ابعاد شهادت رئیس جمهور مشخص نیست، اظهار کرد: آقای رئیسی آدم صاف و صادقی بود و می‌شد به او اعتماد کرد؛ حتی اگر به دولت او نقد فراوان و به خصوص در حوزه اقتصادی وارد بود. به نظرم ایشان بهتر از این عاقبت نمی‌توانست،‌ داشته باشد.

• رضا مهدوی (هنرمند و پژوهشگر موسیقی) نیز اظهار کرد: امیدوارم در این ۵۰ روز که می‌گذرد، شرایط انتخاب شخصیت شایسته‌ای فراهم شود. ما اهالی موسیقی می‌دانیم که در دولت آقای رییسی بود که سند موسیقی تصویب شد. به هر حال قانون بد، از نداشتن قانون بهتر است. موسیقی قانونمندتر شده و همه را مکلف می‌کند که با یک روش صحیح و مشخص با موسیقی رفتار کنند.

• وزیر فرهنگ و ارشاد اسماعیلی در سخنانی مطرح کرد: برای من خیلی سخت است، در خصوص کسی صحبت کنم که بیشترین تأثیرگذاری را در حیات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خودم از او داشتم. سال‌ها توفیق داشتم تا هم‌نفس او باشم، در همه سال‌های که یک توفیق همکاری شبانه‌روزی با او داشتم چیزی جز خدمتگزاری علاقه بالای به تک‌تک شهروندان ایرانی به او ندیدم در طول این سه سال که دوره کوتاه ریاست جمهوری او شکل گرفت، اهالی فرهنگ و رسانه گواهی می‌دهند که کاری نبود از او و دولتش بر بیاید و دریغ کند. او به همه دغدغه‌های فرهنگ و رسانه واقف بود.ما در فقدان یک رییس جمهور طراز و به فرمایش رهبر انقلاب، جامع‌الاطراف مواجه هستیم. من جز ابراز محبت، عاطفه، تاسف و تاثر از فقدان چنین شخصیت دلسوز و خدمتکاری نشنیدم. مردم ایران نشان دادند به خدمتگزاران واقعی خود عشق می‌ورزند. رییس جمهور عزیز ما بسیار مظلوم و مکدوم بود و بر خود و ما حرام کرده بود از ناامیدی و مشکلات بگوییم. خودش را وقف مسائل و مشکلات مردم کرد. سه سال شب و روز نشناخت. به برخی از استان‌ها بیش از ۱۰ بار سفر کرد. یک شب ساعت ۴ صبح از ترکیه برگشتیم و باید به کرج می‌رفتند، در همان فرودگاه استراحت کردند که به سفر بعدی خود برسند. اهالی فرهنگ و هنر، پدری دلسوز، برادری مهربان و بزرگترین خیراندیش را از دست دادند. رئیسی رییس جمهور، به اندازه رییسی شهید دستش باز نبود!
• حسین مسافرآستانه کارگردان تئاتر هم در بخش بعدی این برنامه توضیح داد: از هرچه بخواهم بگویم قطعا هم شنیده اید و هم از نزدیک با وجودتان درک کردید. شهید رئیسی انسان ساده زیستی بود و هرچه از ویژگی های او بگویم کم است. فقط در این مجال می‌توانم عرض تسلیتی داشته باشم به خانواده های معزز شهدای خدمت و ای کاش چنین سانحه ای پیش نیامده بود تا بتوانیم در حضور این شهید بزرگوار درباره مشکلات تئاتر سخن بگوییم. مطمئن بودم با درایت ایشان بسیاری از مشکلات تئاتر می توانست حل شود.

هنرمندان به یاد رئیس جمهور شهید دور هم جمع شدند


• شاهین فرهت آهنگساز و رهبر ارکستر پیشکسوت هم در ادامه این مراسم اظهار کرد: من ۲ بار رئیس جمهور را دیدم و برای من هر ۲ دیدار خاطره است. دفعه اول در مراسم افطاری ساختمان ریاست جمهوری بود که در آن مراسم پیرامون موسیقی علمی، موسیقی نواحی و موسیقی ایرانی با رییس جمهور صحبت کردم و خواستم که فرهنگستان هنر در حوزه های پژوهشی کمک کند و او با فراغ بال این کار را انجام داد. دفعه دوم هم در دیدار هنرمندان مختلف با شهید رئیسی بود که باز هم از توسعه موسیقی علمی و موسیقی ایرانی صحبت کرد که واقعا برایم ارزنده بود.

هنرمندان به یاد رئیس جمهور شهید دور هم جمع شدند

• در این مراسم هنرمندانی چون عنایت بخشی، مرتضی شایسته، اسماعیل خلج، جهانگیر الماسی، جعفر دهقان، محمد گلریز، مهدی جهانی، محمود فرهنگ، وحید اسداللهی، محسن افشانی، ارسطو خوش‌رزم، حمید حرا، ابوالفضل همراه، رحیم شهریاری، حسین تبریزی، قادر آشنا و محمدحسین ایمانی خوشخو... حضور داشتند.

کد خبر 855445
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha