جهان دائما در حال تغییر است. این تغییرات گاهی در طول هزاران سال بسیار ناچیز بوده‌اند.

آینده دنیا

به گزارش همشهری آنلاین، به‌عنوان مثال، زندگی مردم ۵هزار سال پیش شباهت زیادی به زندگی مردمان ۴ هزار سال پیش دارد. اما تغییرات در جهان از اواخر قرن نوزدهم شتاب بسیار زیادی گرفته است.

در سال‌های اخیر، تغییرات به قدری مشهود و مکرر بوده‌اند که می‌توان به‌راحتی گفت: یک روز در زمان حال، بیشتر از شاید ۱۰سال در زمان‌های بسیار گذشته، تغییرات به همراه دارد. با در نظر گرفتن همه این موارد، جالب خواهد بود که فرض کنیم زندگی ما در ۳۰سال آینده، یا به‌طور مشخص در سال۲۰۵۰ (۱۴۲۹) چگونه خواهد بود.

روز شما

در صبح یکی از روزهای تابستان ۱۴۲۹ از خواب بیدار می‌شوید. احساس گرما می‌کنید، زیرا هوا ۱.۵درجه سانتی‌گراد گرم‌تر شده است؛ چرا؟ چون انتشار گازهای گلخانه‌ای باعث گرم‌شدن کره‌زمین شده است، اما خب شما مشکلی ندارید. توسط خانه‌تان که دارای ساعت زنگدار داخلی است و از هوش مصنوعی برای محاسبه دقیق بهترین زمان برای بیدار شدن استفاده می‌کند، بیدار می‌شوید. خانه با صدایی دلپذیر و در عین حال به اندازه کافی بلند با شما صحبت می‌کند. روبات خدمتکار، مشغول کار است. این روبات‌ها دارای هوش مصنوعی هستند، بنابراین به‌گونه‌ای رفتار می‌کنند که انسان‌ها را خوشحال کنند.

از جای‌تان بلند می‌شوید، قهوه‌تان به‌صورت قرص آماده است و پادکست مورد علاقه‌تان درحال پخش است. پادکست توسط انسان‌ها اجرا نمی‌شود، بلکه توسط بازیگرانی واقعی که توسط هوش مصنوعی ایجاد شده‌اند، درحال اجراست. این بازیگران درباره موضوعاتی که به‌صورت آنی بر اساس علایق شما در صبح امروز ایجاد شده‌اند، صحبت می‌کنند و شما در واقع نیازی به کلیک کردن روی چیزی ندارید. «نیورالینک» ایلان ماسک در مغز شما درحال اجراست و شما خانه‌تان را با افکارتان کنترل می‌کنید. دیگر فقط اینترنت اشیاء نیست، این اینترنت افکار و ماشین‌های متصل است.

هوش مصنوعی در سال ۲۰۵۰

همه، به‌ویژه امروزه، درباره انقلابی کامل صحبت می‌کنند که به‌دلیل هوش مصنوعی در زندگی ما و جهان اتفاق خواهد افتاد. اکنون فقط مسئله زمان است تا به هوش مصنوعی عمومی یا AGI برسیم. شاید ما همین حالا هم به آن رسیده‌ایم و شاید فقط چند ماه با آن فاصله داریم. هوش مصنوعی عمومی می‌تواند تقریباً هر جنبه‌ای از زندگی ما را تغییر دهد. شغل‌های‌مان، ارتباطات‌مان، نحوه رانندگی و حتی زندگی عاشقانه‌ ما.

هوش مصنوعی اگرچه تا سال۲۰۵۰، تعداد زیادی از شغل‌های‌مان را از بین برده، اما در مقابل وضعیت بهداشت و درمان فوق‌العاده بهتر شده است. در مورد حمل‌ونقل هم می‌توان گفت که AI این صنعت را به‌طور کامل با امکان خودران‌ها، کامیون‌ها و پهپادها متحول خواهد کرد که منجر به بهبود ایمنی، کاهش ترافیک و افزایش کارایی خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی

اینها همگی فناوری‌هایی هستند که امروز هم در دسترس قرار دارند، اما به‌طور گسترده مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. اما این وضعیت به‎زودی تغییر خواهد کرد. با پیشرفت‌های متاورس و فناوری‌های طراحی مجازی، واضح است که مردم بیشتر و بیشتر در دنیای به اصطلاح مجازی زندگی خواهند کرد. این‌گونه خواهد بود که مردم زمان زیادی را درازکش روی کاناپه می‌گذرانند و زندگی کاملاً متفاوتی را در دنیای مجازی تجربه می‌کنند. البته این خطرناک است، زیرا ذهن و افکار ما هنوز برای استفاده مسئولانه از این نوع فناوری‌ها تکامل نیافته‌اند. فقط تصور کنید که هم‌اکنون با تلفن‌های هوشمند چه اتفاقی می‌افتد و چند نفر ۵ تا ۱۰ساعت را صرف نگاه کردن به صفحه‌نمایش خود می‌کنند. حالا بیایید اعتیاد کنونی که مردم به شبکه‌های اجتماعی دارند را در ۱۰۰ ضرب کنید. سطح اعتیادآوری واقعیت مجازی بسیار بالاتر از شبکه‌های اجتماعی کنونی یا محبوب‌ترین بازی‌ها خواهد بود.

کد خبر 855500

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha