گالاتاسرای روز گذشته با پیروزی ۳بر یک مقابل قونیه‌اسپور در هفته آخر سوپرلیگ ترکیه جشن قهرمانی گفت.

قهرمانی گالاتاسرای

به گزارش همشهری‌آنلاین، بدشانسی یعنی در یک فصل ۹۹امتیاز جمع کنی اما قهرمان نشوی؛ این وضعیت تیم فنرباغچه در این فصل سوپرلیگ ترکیه بود. آنها لیگ را به گالاتاسرای که ۳امتیاز بیشتر داشت واگذار کردند تا زرد و قرمزهای استانبول بیست‌وچهارمین قهرمانی خود در این رقابت‌ها را جشن بگیرند. گالاتاسرای با پیروزی ۳بر یک مقابل قونیه اسپور در هفته آخر سوپرلیگ ترکیه، با ۱۰۲امتیاز و بالاتر از فنرباغچه ۹۹امتیازی، جام را گرفت؛ ۲۴قهرمانی لیگ، ۱۸جام‌حذفی و ۱۴سوپرجام داخلی و قهرمانی جام یوفا در فصل ۲۰۰۰–۱۹۹۹ که در همان سال در وقت‌های اضافه بر رئال‌مادرید غلبه کرد و سوپرجام اروپا را هم برد. با این حساب این شصتمین جام تاریخ ۱۱۹ساله این باشگاه بزرگ بود. حالا گالا تنها یک قهرمانی دیگر در سوپرلیگ ترکیه می‌خواهد تا پنجمین ستاره را هم روی لوگو و پیراهن خود بزند؛ هر ۵قهرمانی یک ستاره.

گالا تنها درصورتی قهرمانی را به فنر می‌داد که در هفته آخر از قونیه‌اسپور شکست می‌خورد و فنرباغچه با اختلاف گل زیاد تیم استانبول اسپور را می‌برد. اتفاق اولی نیفتاد اما فنر توانست ۶بر صفر حریف خود را شکست دهد. البته تبانی هم نبود، چون فنرباغچه بازی رفت را هم ۷بر یک از حریف برده و بهترین پیروزی فصل را رقم زده بود. در سوپر لیگ ترکیه رقابت فقط بین این ۲تیم بود و تیم سوم، یعنی ترابزون ۳۵امتیاز کمتر از قهرمان داشت.

فنر اگر قهرمان می‌شد، می‌توانست چهارمین ستاره را روی لوگوی خود بزند. در تاریخ ۶۶ساله این لیگ، گالا با ۲۴قهرمانی و ۱۳نایب‌قهرمانی پرافتخارترین تیم است. فنر ۱۹بار فاتح شده و ۲۴بار در رده دوم قرار گرفته؛ درست به اندازه تعداد قهرمانی‌های گالا. بشیکتاش با هوادار کمتر و ۱۶قهرمانی و ۱۴نایب قهرمانی سومین تیم پرافتخار ترکیه است. این ۳ تیم در هر ۶۶دوره سوپرلیگ حاضر بوده‌اند. آنکارا گوجو با حضور در ۵۴دوره و بورسا اسپور و ترابزون در ۵۰فصل پس از آنها باسابقه‌ترین تیم‌های حاضر در این رقابت‌ها محسوب می‌شوند.

مائورو ایکاردی با ۲۵گل جایزه آقای گلی را گرفت، بالاتر از ادین ژکو از فنرباغچه با ۲۱گل. مامه تیام، بازیکن سابق استقلال از تیم کایسری اسپور و ری مانای از سیوا اسپور با ۱۸گل و کشیشتوف پیونتک، بازیکن لهستانی سابق آث‌میلان با ۱۷گل در رده‌های بعدی جای گرفتند. دریس مرتنز از گالا، مهاجم بلژیکی سابق لاتزیو با ۱۶پاس بهترین گلساز لیگ شد. دوشان تادیچ از فنر، کاپیتان سابق آژاکس به همراه هریس‌هایرادینوویچ از کاسیم پاشا با ۱۴پاس گل در رده‌های بعدی ایستادند.

در رقابت‌های این فصل ۶۰۶بازیکن با میانگین سنی ۲۶.۸سال در ترکیب ۲۰تیم بازی کردند. ۳۸۰مسابقه برگزار شد با ۱۰۶۲گل رد و بدل شده و میانگین ۲.۷۹گل در هر بازی. گالا و فنر سهمیه لیگ قهرمانان گرفتند، بشیکتاش و ترابزون سهمیه لیگ اروپا و باشاک شهیر سهمیه لیگ کنفرانس را صاحب شد.

لیگ این فصل ترکیه حاشیه‌های زیادی داشت و در مقطعی تعلیق شد. روز ۱۲دسامبر ۲۰۲۳، با مشتی که فاروک کوجا، رئیس آنکاراگوجو، پس از بازی خانگی تیمش با ریزه اسپور به هلیل اوموت ملر داور بازی زد، لیگ برای مدت نامعلومی به حالت تعلیق درآمد. با این حال یک روز بعد، در همان روزی که ملر از بیمارستان مرخص شد، خبر رسید که بازی‌های لیگ از ۱۹دسامبر از سر گرفته شود.

فنرباغچه در حالی با ۹۹امتیاز قهرمان سوپرلیگ نشد که فصل ۸۹-۱۹۸۸ با ۹۳امتیاز رکورد بیشترین امتیاز یک تیم در فصل را در اختیار داشت. آنها رکورد خودشان را زدند اما گالا رکورد آنها را هم زد. گالا این فصل رکوردهای دیگری را هم ثبت کرد؛ با ۱۸برد متوالی بین هفته‌های ۱۹تا ۳۶رکورد طولانی‌ترین برد را بهبود بخشید. فنرباغچه قبلا با ۲۹برد در فصل ۸۹-۱۹۸۸ رکورد بیشترین برد در یک فصل را در اختیار داشت اما گالاتاسرای با ۳۳پیروزی صاحب جدید این رکورد شد. فنر در همان فصل در ۳۶بازی ۲۹برد، ۶تساوی و یک باخت با میانگین ۲.۵۸امتیاز در هر مسابقه به دست‌آورد و صاحب بهترین عملکرد یک تیم در یک فصل بود که این رکورد توسط گالا با ۳۸مسابقه، کسب ۳۳برد، ۳تساوی و باخت و میانگین ۲.۶۸امتیاز در هر مسابقه شکسته شد.

گالا با مربیگری اوکان بروک یک فصل تاریخی را ثبت کرد. بروک سال ۲۰۰۰که گالاتاسرای ۲جام اروپایی گرفت، یکی از بازیکنان این تیم بود و در تیم درخشان ترکیه که در جام‌جهانی ۲۰۰۲مقام سوم جام جهانی را به‌دست آورد، بازی کرد. او در دوران مربیگری هم افتخاراتی به‌دست آورده است، ازجمله قهرمانی با تیم گمنام آکهیساراسپور در جام‌حذفی ترکیه و فتح سوپرلیگ با باشاک شهیر در فصل ۲۰-۲۰۱۹ و رسیدن به ۲قهرمانی پیاپی با گالا در سوپرلیگ و گرفتن یک سوپرجام در سال۲۰۲۳ با همین تیم.

سال‌های قبل در لیگ‌های دیگر هم اتفاقاتی مشابه لیگ ترکیه رخ داده بود. رئال‌مادرید مانوئل پیگرینی با ۹۶امتیاز لالیگا را به بارسلونای گواردیولا باخت، لیورپول یورگن کلوپ هم با ۹۷امتیاز قهرمانی لیگ برتر را به منچسترسیتی به گواردیولا واگذار کرده بود. هر دو تیم به گواردیولا باخته بودند. حالا فنر صاحب رکورد بیشترین امتیاز کسب شده توسط یک تیم غیرقهرمان در یک فصل است.

یک نکته جالب؛ داوینسون سانچس در نخستین فصل حضورش در ترکیه به جام رسید. او هم یکی از بازیکنان پرشمار تاتنهام است که با رفتن از این باشگاه طلسم شده، به قهرمانی دست.

کد خبر 855606
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha