تیم‌های فیورنتینا و المپیاکوس امشب در فینال لیگ کنفرانس اروپا به مصاف هم می‌روند.

فینال لیگ کنفرانس اروپا

به گزارش همشهری‌آنلاین، امشب فینال یکی از ۳لیگ اروپایی برگزار می‌شود که احتمالا برای کسی اهمیتی ندارد. ورزشگاه آجیا سوفیا که ورزشگاه اختصاصی تیم یونانی آاک است، میزبان این فینال بین المپیاکوس یونان و فیورنتینا از ایتالیاست. این ورزشگاه تازه‌تاسیس، سال۲۰۲۲راه‌اندازی شده و محل برگزاری مسابقات تیم رقیب المپیاکوس است اما فقط ۱۵کیلومتر با ورزشگاه اختصاصی این باشگاه فاصله دارد.

یونان با اینکه سابقه خوبی در فینال‌های اروپایی ندارد و تنها یک‌بار در یورو۲۰۱۲قهرمان اروپا شده، فینال‌های زیادی را میزبانی کرده است. این هشتمین فینال تک‌بازی رقابت‌های باشگاهی زیرنظر یوفاست که در یونان برگزار می‌شود؛ ۳فینال لیگ قهرمانان یا جام باشگاه‌های اروپا در سال‌های ۱۹۸۳، ۱۹۹۴و ۲۰۰۷ و ۳فینال جام برندگان جام در سال‌های ۱۹۷۱، ۱۹۷۳و ۱۹۸۷.

این سومین دوره لیگ تازه تاسیس کنفرانس اروپاست. در ۲دوره قبلی تیم‌های آاس‌رم و وستهم قهرمان شدند.

این نخستین فینال اروپایی تیم المپیاکوس و دومین باری است که یک تیم یونانی در فینال یک جام باشگاهی اروپایی حاضر می‌شود. دفعه قبلی سال ۱۹۷۱بود که تیم پاناتینایکوس در فینال جام جامداران باشگاه‌های اروپا در ومبلی از آژاکس شکست خورد.

فیورنتینا نخستین تیمی است که به ۲فینال لیگ کنفرانس راه یافته و در دوسوم فینال‌ها حاضر بوده است. آنها سال۲۰۲۳در دیدار پایانی از وستهم شکست خوردند. در هر سه دوره لیگ کنفرانس یک تیم از ایتالیا یک پای فینال بوده.

المپیاکوس برای رسیدن به فینال کار بزرگی انجام داد و استون‌ویلای قدرتمند اونای امری را در مجموع با نتیجه ۶بر ۲شکست داد. فیورنتینا هم کلوب بروخه بلژیک را در مجموع ۴بر۳ برد و برای دومین سال پیاپی به این مرحله رسید. المپیا تیمی هجومی است. آنها در ۵بازی از ۶بازی آخر خود در همه رقابت‌ها حداقل ۲گل و در مجموع ۱۵گل به حریفان زده‌اند. سرمربی این تیم خوسه لوییس مندیلیبار اسپانیایی است که سابقه قهرمانی در لیگ اروپا را با تیم سویا در فصل گذشته دارد.

فیورنتینا هم روند خوبی دارد. بنفش‌های فلورانس در ۷بازی اخیر خود تنها یک باخت داشته‌اند و در ۱۳بازی در لیگ کنفرانس بدون شکست بوده‌اند. سرمربی بنفش‌ها وینچنتزو ایتالیانو از پدیده‌های جدید مربیگری جهان است. او فصل گذشته تیم فیورنتینا را به فینال جام‌حذفی ایتالیا و فینال لیگ کنفرانس اروپا برد اما در هر دو جام شکست خورد. به‌زودی ایتالیانو به باشگاهی بزرگ‌تر می‌رود.

المپیاکوس و فیورنتینا برای نخستین بار به مصاف هم خواهند رفت. المپیاکوس در تمامی رقابت‌ها ۲۸بار با تیم‌های ایتالیایی دیدار کرده و ۷برد به‌دست آورده، ۱۶شکست و ۵تساوی. فیورنتینا ۵بار با تیم‌های یونانی دیدار کرده است که یک‌بار برده و یک‌بار باخته و ۳بازی را مساوی کرده.

ترکیب احتمالی المپیا (۱-۳-۲-۴): کنستانتینوس تزولاکیس، رودینی، رتسوس، دیوید کارمو، عمر ریچاردز، هزی، آندره هورتا، کاستاس فورتونیس، چیکینیو، دنیل پودنس و ایوب الکعبی

ترکیب احتمالی فیورنتینا (۱-۳-۲-۴): پیترو تراچیانو، دودو، نیکولا میلنکوویچ، لوکاس مارتینس کوارتا، کریستیانو بیراگی، رولاندو ماندراگورا، آلفرد دانکن، لوکاس بلتران، نیکلاس گونسالس، کریستین کوامه و آندره آ بلوتی.

کد خبر 855940
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha