یک رسانه خارجی مستقر در آمریکا نزدیک به ۱۰ نفر از چهره‌های سیاسی ایران را به‌عنوان نامزدهای محتمل ریاست جمهوری نام برده است.

ثبت نام انتخابات

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: پایگاه خبری المانیتور مستقر در واشنگتن در گزارشی تحلیلی به نامزدهای بالقوه سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران پرداخته است، انتخاباتی که قرار است هشتم تیرماه برگزار شود.

بخش‌هایی از این گزارش را که به معرفی نامزدهای محتمل پرداخته است می‌خوانید:

تعدادی از نامزدهای بالقوه ایران در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش روی این کشور ظاهر شده‌اند و احتمالا میدان پرازدحامی را برای رای‌گیری مهم چند هفته دیگر فراهم می‌کنند، انتخاباتی که برای جانشینی رئیس‌جمهور فقید ابراهیم رئیسی برگزار می‌شود.

ایران در ۲۷ ژوئن (هشتم تیرماه) برای ریاست‌جمهوری انتخابات جدیدی خواهد داشت. این انتخابات پس از آن برگزار می‌شود که رئیسی، امیرعبداللهیان و برخی مقامات دیگر ایران در اثر سقوط بالگرد در منطقه کوهستانی مه‌آلود شمال غرب ایران جان خود را از دست دادند. محمد مخبر معاون اول رئیسی پس از درگذشت او به‌عنوان (کفیل) ریاست‌جمهوری منصوب شده است.

نامزدهای متعددی به‌عنوان جانشینان بالقوه در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی ایران ظاهر شده‌اند، از جمله چندین نفر آنان روابط نزدیکی با رهبر معظم ایران دارند.

علی شمخانی دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی به‌عنوان نامزد احتمالی این دوره از انتخابات نام برده شده است. شمخانی از سال ۱۳۹۲ تا کناره‌گیری سال گذشته خود در این سمت بود. او یک چهره میانه‌رو تلقی می‌شد و توافقی را امضا کرد که براساس آن روابط ایران و عربستان از مارس ۲۰۲۳ از سر گرفته شد.

علی لاریجانی رئیس سابق مجلس هم از جمله افرادی است که در این انتخابات حضور دارد. لاریجانی در مقایسه با دیگر چهره‌های جناح موسوم به محافظه‌کار ایران یک چهره میانه‌رو و اصلاح‌گر شناخته می‌شود و از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۰ رئیس مجلس بود. او در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۵ هم شرکت داشت که شکست خورد و در سال ۲۰۲۱ ردصلاحیت شد.

محمد مخبر (کفیل) ریاست‌جمهوری فعلی نیز به‌طور گسترده به‌عنوان یک نامزد احتمالی در نظر گرفته می‌شود. او پیش از معاونت اول ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۲۱ ریاست ستاد اجرایی فرمان امام خمینی را برعهده داشت که به ستاد نیز معروف است.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس نیز از چهره‌های محافظه‌کارتر نزدیک به (آیت‌الله) خامنه‌ای است. او روز سه‌شنبه یک بار دیگر به‌عنوان رئیس مجلس انتخاب شد.

سعید جلیلی نماینده (آیت‌الله) خامنه‌ای در شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران هم روز یکشنبه اعلام کاندیداتوری کرد. جلیلی پیش از این در سال ۲۰۱۳ با کسب بیش از ۱۱ درصد آرا در انتخابات شرکت کرده بود. او همچنین در جریان انتخابات ۲۰۲۱ از نامزدی کناره‌گیری کرد و از رئیسی حمایت کرد.

مسعود پزشکیان نماینده اصلاح‌طلب مجلس ایران هم روز یکشنبه اعلام کرد که برای این سمت نامزد خواهد شد. پزشکیان در سال ۲۰۲۱ به دنبال حضور در این رقابت‌ها بود اما رد صلاحیت شد. او از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ وزیر بهداشت محمد خاتمی رئیس‌جمهور پیشین ایران بود

روز یکشنبه خبرگزاری تسنیم هم گزارش داد که پرویز فتاح عضو سابق سپاه، علیرضا زاکانی شهردار تهران و مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی دولت هم احتمالا نامزد خواهند شد.

این رسانه یک روز بعد از احتمال حضور صادق محصولی وزیر کشور پیشین در انتخابات خبر داد. محصولی از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹ در دوران احمدی‌نژاد در این سمت خدمت کرد.

ممکن است برخی چهره‌های آشنای دیگر سیاست در ایران هم وارد میدان شوند، از جمله محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه سابق، محمود احمدی‌نژاد و حسن روحانی روسای جمهور سابق.

نامزدهای ریاست جمهوری باید از سوی شورای نگهبان تایید شوند.

کد خبر 856119

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مریم IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
    1 1
    هیچ تحولی در کار نیست خیالتون راحت هر کی بیاد هدفش حذف طبقه ی متوسط و گسترش فقر در بین افراد غیر خودی خواهد بود که از 15 سال اخیر شروع شده و ادامه خواهد یافت