اپتا خلاصه‌ای از تمام اتفاقات مهم لیگ برتر انگلیس را پس از پایان این رقابت‌ها ماه به ماه بررسی کرده است.

لیگ برتر انگلیس

به گزارش همشهری‌آنلاین امروز می‌خواهیم ماه‌به‌ماه اتفاقات مهم لیگ برتر این فصل را که توسط اپتا جمع‌آوری شده است، مرور کنیم؛ رکوردها و طلسم‌های این فصل لیگ برتر. این شماره فقط اتفاقات نیم‌فصل اول را داریم.

August

ونسان کمپانی نخستین بلژیکی‌ای شد که در لیگ برتر مربیگری می‌کند. همچنین او سومین مربی‌ای شد که در نخستین بازی خود در لیگ برتر، با تیمی روبه‌رو می‌شود که قبلا در آن بازی کرده بوده است (بعد از روبرتو دی‌ماتئو برای وست‌بروم مقابل چلسی در آگوست۲۰۱۰ و اسکات پارکر برای فولام مقابل چلسی در مارس۲۰۱۹) که هرسه این مربیان در این بازی‌ها شکست خوردند.

جیمز میلنر در بیست‌ودومین فصل خود در لیگ برتر ظاهر شد و با رکورد رایان گیگز برابری کرد.

تاتنهام نخستین بار بازی هفته اول فصل را از منچستریونایتد برد. آنها در ۴رویارویی قبلی در همین هفته ۲باخت و ۲تساوی مقابل این تیم به‌دست آورده بودند.

برد یک بر صفر آرسنال در کریستال‌پالاس، دویستمین کلین‌شیت خارج از خانه آنها در لیگ برتر بود، سومین تیمی که پس از منچستریونایتد و چلسی به این رکورد رسید.

در بازی با فولام، بوکایو ساکا به یک رکورد باشگاهی جدید برای بازی‌های متوالی در لیگ برتر (۸۳) رسید و این رکورد در ادامه لیگ به ۸۷بازی پیاپی افزایش یافت تا اینکه او در بازی آرسنال-سیتی در ماه اکتبر غیبت داشت و رکوردش متوقف شد.

اورتون برای نخستین‌بار از فصل ۹۱ - ۱۹۹۰، در ۳بازی ابتدایی خود در یک فصل از لیگ شکست خورد. آنها برای نخستین بار در ۳بازی ابتدایی بدون گل ماندند.

ناتینگهام‌فارست در بازی با منچستریونایتد در اولدترافورد ظرف ۳دقیقه و ۴۷ثانیه به ۲گل رسید. این گل‌ها سریع‌ترین گل‌هایی بود که یونایتد در نخستین بازی لیگ برتر می‌خورد. در این بازی فارست نخستین تیم تاریخ لیگ برتر شد که در کمتر از ۴دقیقه با ۲گل پیش افتاد و بازی را باخت.

تایوو آوونی در ۷بازی متوالی لیگ برتر گل زد و این رکورد را برای فارست ثبت کرد. او پس از امانوئل آدبایور و محمد صلاح سومین بازیکن آفریقایی است که در ۷بازی متوالی لیگ برتر موفق به گلزنی می‌شود.

تیم منچسترسیتی در زمین شفیلد یونایتد دویستمین برد خود را در ۲۶۹بازی لیگ برتر زیر نظر پپ گواردیولا به‌دست آورد؛ سریع‌تر از هر مربی دیگری در تاریخ لیگ برتر.

برد ۲بر یک لیورپول مقابل نیوکاسل یازدهمین برد متوالی یورگن کلوپ در لیگ برتر مقابل ادی هاو بود؛ طولانی‌ترین برد در این رقابت‌ها توسط یک مربی در بازی با یک مربی خاص.

برنلی، لوتون، اورتون و شفیلدیونایتد برای نخستین بار هرسه بازی ابتدایی خود را در لیگ باختند.

۳گل سون هیونگ مین مقابل برنلی، او را به پنجمین بازیکنی تبدیل کرد که در ۴دوره متوالی لیگ برتر پس از رابی فاولر (۹۴ - ۱۹۹۳ تا ۹۷ - ۱۹۹۶)، آلن شیرر (۹۴ - ۱۹۹۳ تا ۹۷ - ۱۹۹۶)، تیری آنری (۰۳ – ۲۰۰۲ تا ۰۶ - ۲۰۰۵) و هری کین (۱۵ - ۲۰۱۴ تا ۱۸ - ۲۰۱۷) هت‌تریک می‌کند.

هالند با هت‌تریک مقابل فولام در حالی به ۵۰گل در لیگ برتر رسید که نسبت به هر بازیکن دیگری در بازی‌های کمتری (۳۹بازی) این گل‌ها را به ثمر رسانده است.

ایوان فرگوسن با ۱۸سال و ۳۱۸روز سن در بازی با نیوکاسل ۳گل برای برایتون زد. او پس از کریس بارت - ویلیامز، رابی فاولر و مایکل اوون، چهارمین بازیکن ۱۸ساله متفاوتی شد که در یک بازی لیگ برتر هت‌تریک می‌کند.

۳هت‌تریکی که روز دوم سپتامبر به ثمر رسید (سون، هالند و فرگوسن) با هت‌تریک‌های روز ۲۳سپتامبر۱۹۹۵ (آلن شیرر، رابی فاولر و تونی) برابر و بیشترین تعداد هت‌تریک‌هایی بود که در یک روز لیگ به ثبت می‌رسید.

۳گل اول ولوز در این فصل توسط بازیکنان تعویضی به ثمر رسید؛ آماری که برای نخستین‌بار در تاریخ این رقابت‌ها توسط یک تیم ثبت شد.

گل دکلان رایس دقیقه۹۵ و ثانیه۴۳ بازی زده شد و دیرترین گل پیروزی‌بخش تاریخ لیگ برتر بین آرسنال و منچستریونایتد بود.

لوتون بعد از سویندون تاون در فصل ۹۴ - ۱۹۹۳ تبدیل به دومین تیمی شد که در ۴بازی اول خود در لیگ برتر شکست خورد.

برایتون پس از لیورپول (دسامبر۲۰۰۰ تا ژانویه۲۰۰۲) و من‌سیتی (آوریل۲۰۱۳ تا نوامبر۲۰۱۴) سومین تیمی شد که در ۴بازی متوالی مقابل منچستریونایتد پیروز می‌شود.

تاتنهام اسپرز در بازی با شفیلدیونایتد در حالی ۲ بر یک به پیروزی رسید که یک‌بار دقیقه۹۸ به بازی برگشت و رکورد قبلی خود را (بازگشت به بازی در دقیقه۹۵ مقابل لستر در ژانویه۲۰۲۲) شکست و یک‌بار هم دقیقه۹۹:۵۳ با گل دژان کولوسفکسی به گل رسید. گل کولوسفکسی دیرترین گل برنده تاریخ لیگ برتر (از فصل ۲۰۰۶ - ۲۰۰۷) بود.

تاتنهام اسپرز که تا دقیقه۹۸ از شفیلدیونایتد عقب بود، مقابل این تیم به پیروزی ۲ بر یک دست یافت که این دیرترین کام‌بک از شکست یک تیم در تاریخ لیگ برتر بود. تاتنهام از رکورد خودش (کام‌بک در دقیقه۹۵ مقابل لستر در ژانویه۲۰۲۲) رد شد. گل دژان کولوسفکسی در این دیدار که دقیقه۹۹:۵۳ به‌ثمر رسید، دیرترین گل منجر به برد در تاریخ لیگ برتر (از فصل ۰۷ - ۲۰۰۶) بود.

گل ابتدایی فیل فودن مقابل ناتینگهام‌فارست پس از ۴۶پاس به ثمر رسید. این طولانی‌ترین پاس متوالی منجربه‌گل منچسترسیتی (از ۲۰۰۶ - ۲۰۰۷) و دومین رکورد بین همه تیم‌ها پس از گل ناصر چادلی برای تاتنهام مقابل کویینزپارک رنجرز در آگوست ۲۰۱۴ با ۴۸ پاس بود.

پیروزی ۸ بر صفر نیوکاسل در برامال لین بزرگ‌ترین پیروزی خارج از خانه آنها و بزرگ‌ترین شکست شفیلدیونایتد در تاریخ لیگ بود. نیوکاسل همچنین نخستین تیمی بود که ۸بازیکن مختلف در یک بازی لیگ برتر برایش گل زدند.

روی هاجسون، سرمربی کریستال پالاس، نخستین مربی‌ای شد که ۵بازی پیاپی بدون شکست لیگ برتر را در اولدترافورد انجام داد (۳برد و ۲تساوی).

لیورپول نخستین تیمی بود که در ۷بازی اول خود در یک فصل لیگ برتر، ۴کارت قرمز دریافت کرد.

October

برد ۲ بر یک منچسترسیتی مقابل برایتون، بیست‌ویکمین پیروزی متوالی خانگی آنها در تمامی رقابت‌ها بود و رکورد جدیدی را برای یک باشگاه لیگ برتری به ثبت رساند.

پوستکوگلو، مربی تاتنهام، ۲۶امتیاز از ۳۰امتیاز ممکن را در نخستین تجربه لیگ برتری خود کسب کرد (۸برد و ۲تساوی و بدون شکست) که بیشترین امتیاز توسط یک مربی در ۱۰بازی اول خود در این رقابت‌هاست.

برنتفورد با پیروزی ۲ بر صفر خود به نخستین تیم تاریخ تبدیل شد که در ۳دیدار اول خود در لیگ برتر با چلسی در استمفوردبریج پیروز شد.

November

شکست مقابل کریستال‌پالاس، برنلی را به نخستین تیمی در تاریخ لیگ برتر انگلیس تبدیل کرد که هر ۶بازی اول خانگی خود را در یک فصل می‌بازد. ۳هفته بعد با شکست مقابل وستهم، ونسان کمپانی دومین سرمربی پس از میک مک‌کارتی شد که ۷بازی اول خانگی خود در لیگ برتر را می‌بازد.

ژرمی دوکو با یک گل و ۴پاس گل در پیروزی ۶بر یک منچسترسیتی مقابل بورنموث، هم جوان‌ترین بازیکنی (۲۱سال و ۱۶۱روز) شد که در تاریخ لیگ برتر ۵مشارکت در گل‌های یک بازی داشته و هم جوان‌ترین بازیکنی شد که در یک دیدار ۴پاس گل داده و یک گل هم زده.

گل اول لئاندرو تروسارد مقابل برنلی هزارمین گل آرسنال در ورزشگاه امارات در همه رقابت‌ها بود.

در تساوی ۴ - ۴چلسی و سیتی در استمفوردبریج، برای سومین بار بود که چلسی هم در یک بازی لیگ بیش از ۴گل زد و هم بیش از ۴گل دریافت کرد. مارس۲۰۰۸ مقابل تاتنهام (۴ - ۴) و ژانویه۱۹۶۱ مقابل آرسنال (۵ - ۴)، چلسی آمار مشابهی را ثبت کرده بود.

گل اول هالند مقابل لیورپول پنجاهمین گل او در لیگ برتر بود که در ۴۸بازی زده شد. او بهترین و سریع‌ترین رکورد را ثبت کرد. رکورد قبلی دست اندی کول بود که این تعداد گل را در ۶۵بازی زده بود.

جاستین کلایورت، مهاجم بورنموث در بازی با شفیلدیونایتد پس از استوان یووتیچ، دومین بازیکنی شد که در هر یک از ۵لیگ بزرگ اروپایی (لیگ برتر، لالیگا، سری آ، لیگ یک و بوندس‌لیگا) در قرن بیست‌ویکم گل می‌زند.

December

گلی که جی رودریگس در بازی با شفیلدیونایتد در ثانیه۱۵.۸ برای برنلی زد، پانزدهمین گل سریع تاریخ لیگ برتر بود. او ۱۰سال و یک روز قبل در ثانیه۱۳.۷ در بازی با چلسی برای ساوتهمپتون گل زده بود. آن گل‌ هم دوازدهمین گل سریع تاریخ لیگ برتر بود.

پس از گل‌های گرت بری برای استون‌ویلا مقابل چارلتون در ‌ماه می۱۹۹۹، سون هیونگ مین دومین بازیکن تاریخ لیگ برتر شد که در ۱۰دقیقه ابتدایی یک بازی، هم به حریف گل زد و هم به تیم خودش. در همان بازی سون پنجاهمین گل خارج‌ازخانه خود را در لیگ برتر به ثمر رساند و به نخستین بازیکن اسپرز تبدیل شد که ۵۰+ گل خانگی، ۵۰+ گل خارج از خانه و ۵۰+ پاس گل در این رقابت‌ها ثبت می‌کند.

حضور ویلیان در مقابل ناتینگهام فارست، سیصدمین بازی او در لیگ برتر بود و او را به نخستین بازیکن برزیلی تبدیل کرد که به این نقطه‌عطف رسید.

منچسترسیتی فقط ۲شوت مقابل استون ویلا داشت که کمترین تلاش یک تیم پپ گواردیولا در یک بازی لیگی بود.

تاتنهام با شکست ۲ بر یک مقابل وستهم، نخستین تیمی در تاریخ لیگ برتر شد که در ۵بازی متوالی نخستین گل بازی را به حریف می‌زند ولی بازی را نمی‌برد (یک تساوی و ۴شکست). آنها همچنین نخستین تیمی بودند که در ۳بازی متوالی خانگی در این رقابت‌ها شکست خوردند و هر بار نخستین گل را به ثمر رساندند.

با تساوی یک-یک مقابل برنلی، برایتون(۲۱) به نخستین تیمی تبدیل شد که از زمان نیوکاسل بین دسامبر۱۹۵۷ و آگوست۱۹۵۸ در ۲۰بازی پیاپی گل زد و گل خورد.

برد یک بر صفر استون ویلا مقابل آرسنال پانزدهمین برد متوالی آنها در لیگ برتر بود. این طولانی‌ترین روند پیروزی‌ آنها در تاریخ لیگ است.

پیروزی استون ویلا در برنتفورد بیست‌وپنجمین پیروزی آنها در لیگ برتر در سال۲۰۲۳ بود. این بیشترین بردی است که آنها در یک سال تقویمی در تاریخ لیگ خود داشته‌اند (درنهایت رکورد به ۲۶پیروزی رسید).

لیورپول در تساوی بدون گل خود مقابل منچستریونایتد، ۳۴شوت زد. این بیشترین شوتی بود که آنها در یک بازی لیگ برتری زدند ولی به گلی نرسیدند.

منچستریونایتد با شکست ۲ بر صفر مقابل وستهم، برای نخستین‌بار از نوامبر۱۹۹۲ در ۴بازی متوالی در همه رقابت‌ها موفق به گلزنی نشد.

هت‌تریک کریس وود برای ناتینگهام‌فارست در مقابل نیوکاسل، هفتمین هت‌تریک لیگ برتر در روز باکسینگ دی و چهارمین هت‌تریک یک بازیکن در این لیگ برتر مقابل باشگاهی بود که قبلا در این رقابت‌ها برای آن بازی کرده بود.

دیوید مویز، سرمربی وستهم، نخستین برد خارج‌ازخانه خود را مقابل آرسنال در تمام رقابت‌ها در بیست‌وسومین تلاش (۴تساوی و ۱۸شکست) به‌دست آورد.

آرسنال ۷۷لمس در محوطه جریمه حریف مقابل وستهم داشت. این بیشترین لمس (از فصل ۰۹ - ۲۰۰۸) در یک بازی لیگ برتر برای تیمی بود که موفق به گلزنی نشد.

ارلینگ‌هالند با ۲گلی که به برنلی زد، دومین بازیکنی شد که در نخستین بازی فصل یک تیم در ۲فصل متوالی، بیش از یک گل به ثمر می‌رساند. پیش از او دروگبا بود که برای چلسی در فصل ۱۰ - ۲۰۰۹ (۲گل مقابل هال‌سیتی) و ۱۱ - ۲۰۱۰ (۳گل مقابل وست‌بروم) در نخستین بازی فصل گل زده بود.

گل تساوی محمد صلاح مقابل پالاس دویستمین گل او برای لیورپول در همه رقابت‌ها بود؛ پنجمین بازیکنی که به این رکورد در باشگاه می‌رسید. همچنین این صدوپنجاهمین گل او در لیگ برتر (بازی دویست‌وچهل‌وهفتم) بود. فقط ۴بازیکن در این رقابت‌ها در بازی‌های کمتری نسبت به این بازیکن مصری به این رکورد رسیده‌اند؛ آلن شیرر (۲۱۲)، سرخیو آگوئرو (۲۱۷)، هری کین (۲۱۸) و تیری آنری (۲۲۰).

کد خبر 856221
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha