تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهری یکمرتبه ساخته نمی‌شود بلکه در زمانی طولانی و شاید بیشتر از یک دهه به تناسب محیط مسکونی اطراف و ضرورت‌های محیط زیست تکمیل می‌شوند. ساخت تصفیه‌خانه‌ روند طولانی است که همزمان با رشد شهر و بهبود فناوری‌های صنعتی انجام می‌شود و در هر زمان شهرداری‌ها توسعه آن را برعهده دارند.

تصفیه خانه خارجی

محمد سرابی - همشهری: برخی تصفیه‌خانه‌ها هم برای تامین آب مورد نیاز شهر ساخته شده‌اند اما خروجی تعدادی تصفیه‌خانه‌ جلوگیری از آلوده شدن محیط زیست است.

تصفیه فاضلاب؛ از لس‌آنجلس تا هنگ‌کنگ

کانادا - تصفیه‌خانه مونترال

ظرفیت: ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب در روز

شهر مونترال به همراه حاشیه‌هایش ۳.۸ میلیون نفر جمعیت دارد و اولین تصفیه‌خانه فاضلاب آن در سال ۱۹۸۴ تاسیس شد. این تصفیه‌خانه در مراحل مختلف توسعه پیدا کرد و اکنون یکی از بزرگترین نمونه‌ها در جهان به حساب میاید. خروجی پساب به رودخانه‌های اطراف شهر ریخته می‌شود اما در سال ۲۰۰۸ شهردار سابق مونترال اظهار کرد که کار تصفیه فاضلاب شروع خواهد شد تا بقایای باکتری‌ها و عوامل بیماری‌زا حذف پاکسازی شود. پساب شهر مونترال بر خلاف بیشتر شهرهای آمریکای شمالی ضدعفونی نمی‌شد. در سال ۲۰۱۵ بارش باران شدید باعث مخلوط شدن فاضلاب با آب سطحی شد و به رودخانه‌ای سنت لارنس ریخت که میزان آلودگی آن را به شدت افزایش داد. همین هم باعث شد که ضد عفونی کردن فاضلاب تصفیه شده در اولویت قرار گیرد و گاز ازن به عنوان ماده ضدعفونی کننده انتخاب شد. این طرح قرار بود تا سال ۲۰۱۸ اجرا شود اما استانداردهای محیط زیستی جدید باعث شد که پروژه عقب بیفتند زیرا کارخانه تولید ازن در کنار تصفیه‌خانه ساخته می‌شود و باید با محیط زیست سازگار باشد. کانال‌ها و لوله‌هایی که ازن را به درون فاضلاب تزریق می‌کنند هم باید به شکلی ساخته شوند که این گاز را وارد هوای اطراف نکنند. تا سال ۲۰۲۵ این طرح به طور کامل اجرا می‌شود و در آخرین مرحله قبل از خروج آب از تصفیه‌خانه، گاز ازن وارد آن می‌شود.

تصفیه فاضلاب؛ از لس‌آنجلس تا هنگ‌کنگ

آمریکا - لس‌آنجلس

ظرفیت: ۳ میلیون متر مکعب در روز

تصفیه‌خانه فاضلاب هایپریون در جنوب غربی لس آنجلس، در ایالت کالیفرنیا قرار دارد. این تصفیه‌خانه در سال ۱۹۲۵ و به شکل اولیه ساخته شد. در آن زمان فقط زباله‌های شناور در آب تصفیه می‌شد. ۳۰ سال بعد حوضچه‌هایی برای نگهداری فاضلاب و تجزیه شیمیایی پساب به آن اضافه شد که باعث تولید کود طبیعی از فاضلاب می‌شد. با افزایش میزان فاضلاب، تولید کود متوقف شد و لجن به دست آمده از تصفیه آب به دریا ریخته می‌شد اما در سال‌های ۱۹۸۰ تحقیقات علمی نشان دادند که حیات موجودات کوچک اقیانوسی به دلیل ورود لجن به خطر افتاده است به همین دلیل روند تصفیه با شیوه‌های جدید ادامه پیدا کرد و در مدت ۱۰ سال بخش‌های جدیدی به تصفیه‌خانه افزوده شد. انرژی مورد نیاز فعالیت دستگاه‌ها از گاز متان که از پسماند متصاعد می‌شود به دست میاید تا هزینه بیشتری صرف نشود. آب تصفیه شده هم استفاده آشامیدنی ندارد و برای آبیاری فضای سبز، کارخانه‌های صنعتی و برخی مواقع کمک به پرکردن ذخایر زیرزمینی مصرف می‌شود. هایپریون اکنون بزرگترین مرکز تصفیه فاضلاب در منطقه شهری لس آنجلس با ۴ میلیون نفر جمعیت است و از سوی اداره خدمات عمومی و بهداشت شهرداری لس آنجلس، اداره می شود.

تصفیه فاضلاب؛ از لس‌آنجلس تا هنگ‌کنگ

چین - هنگ‌کنگ

ظرفیت: ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار متر مکعب در روز

تصفیه‌خانه استون‌کاتر هنگ‌کنگ سابقه زیادی ندارد و در سال ۲۰۰۱ ساخته شده است اما اکنون قادر است پساب جمعیت ۵ میلیون نفر از ساکنان این منطقه را تصفیه کند. به دلیل اختلاف ارتفاع در نقاط مختلف شهر و جزایر اطراف آن، انرژی زیادی صرف پمپ کردن فاضلاب به تصفیه‌خانه می‌شود. لجن به دست آمده از مرحله آخر تصفیه هم به محل دفن زباله حمل می‌گردد و بخشی از مواد جامد به دست آمده در زباله‌سوز سوزانده می‌شود و گرمای به دست آمده بخشی از انرژی مورد نیاز برای تصفیه آب را تامین می‌کند. در سال ۲۰۱۰ تجهیز تصفیه‌خانه به دستگاه‌های جدید شروع شد تا بتواند ۷۵ درصد فاضلاب تولید شده در اطراف خود را وارد فرآیند تصفیه شیمیایی و زیستی کند. قبل از ساخت تصفیه‌خانه جدید در سال ۱۹۹۷ تاسیساتی برای تصفیه فاضلاب وجود داشت اما جمعیت هنگ‌کنگ بیشتر از توان آن‌ بود. به همین دلیل قبلا ورود مردم به تصفیه‌خانه ممنوع بود اما کیفیت کارتصفیه فاضلاب به اندازه‌ای رسیده است که روزانه تورهای بازدید عمومی از فعالیت تصفیه‌خانه برگزار می‌شود. بخشی از تاسیسات بتنی و تونل‌های تصفیه‌خانه در کنار دریا و پایین‌تر از سطح آب ساخته شده است که نیازمند اجرای پروژه‌های عمرانی دشواری بود.

تصفیه فاضلاب؛ از لس‌آنجلس تا هنگ‌کنگ

مصر - پورت سعید

ظرفیت: ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار متر مکعب در روز

بحر البقر یکی از بزرگترین تصفیه خانه های فاضلاب کشاورزی در جهان است که از آخرین نوسازی آن تنها ۳ سال می‌گذرد. تصفیه فاضلاب شهر پورت سعید زمانی بیشتر اهمیت پیدا کرد که گرمای هوا باعث شد آبیاری فضای سبز درون شهر با مشکل روبه‌رو شود. برخی از زمین‌های کشاورزی حاشیه شهر هم نیاز به آب داشتند. ساخت تصفیه‌خانه از سال ۲۰۱۹ شروع شد و چند سال طول کشید تا ۴ خط نگهداری و انتقال آب در آن ساخته شود. قسمتی از خروجی آب تصفیه‌خانه هم برای احیا پوشش گیاهی زمین‌ها اطراف پورت سعید مورد استفاده قرار می‌گیرد. بخشی از آب تصفیه‌شده هم به دریاچه مانزالا هدایت می‌شود که از قرن‌های پیش جز زیست بوم طبیعی منطقه بود اما گرمای هوا ادامه حیات آن را به خطر انداخته است تا جایی که گفته می‌شود ممکن است تا سال ۲۰۵۰ کاملا خشک شود. در سال‌های قبل فاضلاب صنعتی و سموم شیمیایی آسیب زیادی به این دریاچه وارد کرده بود اما شهرداری شهر ۷۰۰ هزار نفری پورت سعید قصد دارد با روانه کردن تدریجی پساب تصفیه‌شده، زندگی در این دریاچه را احیا کند.

بیشتر بخوانید: بزرگ‌ترین تصفیه‌خانه تهران افتتاح شد | شهردار منطقه: تا پایان سال ۱۴۰۴ پروژه آب‌چرخانی منطقه ۱۹ کامل می‌شود

تصفیه‌خانه‌های تهران

در سال‌های اخیر شهرداری تهران اقدامات گسترده‌ای برای ساخت تصفیه‌ خانه در اطراف شهر انجام داده است. یکی از اهداف این پروژه‌های پرهزینه، تامین آب مورد مورد نیاز برای فضای سبز شهر است تا منابع آبی دیگر به آب آشامیدنی شهروندان اختصاص پیدا کند. تصفیه‌خانه شماره ۷ و ۸ جنوب تهران که بزرگ‌ترین تصفیه‌خانه خاورمیانه است از بهمن‌ سال۱۴۰۱ تاکنون پیشرفت ۴۵درصدی داشته است که ۱۳بهمن همان سال رئیس‌جمهور سید ابراهیم رییسی در بازدید از این تصفیه‌خانه بر اتمام و بهره‌برداری از آن تاکید کرد. ایجاد شبکه جمع‌آوری فاضلاب در خرگوش‌دره و تأمین اعتبار بخشی از تصفیه‌خانه شماره ۷ و ۸ تهران انجام شده است. مشکلات تصفیه‌خانه خرگوش‌دره و شهر آفتاب نیز برطرف شده و عملیات اجرایی به‌زودی آغاز خواهد شد. با این اقدامات دسترسی به شبکه فاضلاب از ۵۵ درصد به ۷۵درصد می‌رسد.

کد خبر 856322

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha