«داستان‌های خوب برای دختران بلندپرواز ایران» نوشته «زهرا قجاوند» با تصویرسازی زهره ثقفی، مریم ثقفی و آزاده ثقفی، «فیلسوفان تحلیلی» منتخبی از مقالات فلسفی با تدوین کاوه لاجوردی و «در باب شهروند» اثر«توماس هابز» با ترجمه یاشار جیرانی سه عنوان کتاب جدیدی هستند که به تازگی از سوی نشر نو منتشر شده‌اند.

موفقیت

همشهری آنلاین- گروه فرهنگی: «داستان‌های خوب برای دختران بلندپرواز ایران» نوشته «زهرا قجاوند» با تصویرسازی زهره ثقفی، مریم ثقفی و آزاده ثقفی، «فیلسوفان تحلیلی» منتخبی از مقالات فلسفی با تدوین کاوه لاجوردی و «در باب شهروند» نوشته «توماس هابز» با ترجمه یاشار جیرانی سه عنوان کتاب جدیدی هستند که به تازگی از سوی نشر نو منتشر شده‌اند.

دختران بلندپرواز ایران | آیا خداوند باید بهترین را خلق کند؟

زندگی زنان سربلند ایران

داستان‌های خوب برای دختران بلندپرواز ایران، سرگذشت زنانی را بازگو می‌کند که با تحمل سختی‌ها و درهم‌شکستن موانع توانسته‌اند کارهای بزرگ بکنند و یادآور پایداری و امید و خلاقیت برای آیندگان باشند.

آذر‏اندامی‏، میکروب شناس، آلِنوش طِریان،‏ فیزیکدان و ستاره شناس، آنا اِسکَمانی‏، سیاستمدار، انوشه‏انصاری‏، فضانورد، ِاولین‏باغچه‏بان‏، موسیقیدان، ایران دَرودی، نقاش، بهجت‏صدر‏، نقاش، بهناز‏شفیعی‏، موتورسوار، بی‏بی‏‏حاضر‏امیدواری، عروسک ساز، بی‏بی‏مریم ‏بختیاری‏، اولین سردار زن ایرانی، پروانه‏وثوق‏، پزشک، پروین‏اعتصامی، شاعر، سوسون تسلیمی، بازیگر، فروغ فرخزاد، شاعر، سیمین بهبهانی، شاعر، لیلا ‏عبداللهی‏، جواهرساز و... زنانی هستند که در این کتاب به زندگی آنها پرداخته شده است. نشر نو «داستان‌های خوب برای دختران بلندپرواز ایران» نوشته «زهرا قجاوند» را در ۱۲۴ صفحه‌، با کاغذ گلاسه، به بهای ۳۰۰ هزار تومان منتشر کرده است.

دختران بلندپرواز ایران | آیا خداوند باید بهترین را خلق کند؟

فیلسوفان تحلیلی

فلسفۀ تحلیلی متضمن چه معنایی است؟ وجه تمایز آن با دیگر نحله‌های فلسفی چیست؟ چه مولفه‌ها و شاخص‌هایی بیانگر این نحوه از فلسفیدن است؟ آبای بزرگ نحلۀ فلسفی چه کسانی هستند؟
تا به حال دربارۀ قلمرو فلسفۀ تحلیلی بحث‌های فراوانی انجام شده و اختلافات فراوانی دربارۀ آن وجود دارد. برخی با یک نگاه تاریخی به بررسی حدود فلسفۀ تحلیلی می‌پردازند، برخی به لحاظ موضوعی فلسفۀ تحلیلی را از سایر فلسفه‌ها جدا می‌کنند، برخی روش فلسفه‌ورزی در این نحله را باعث تمایز آن با دیگر فلسفه‌ها می‌دانند و برخی می‌کوشند حدود و ثغور آن را در تقابل با فلسفۀ قاره‌ای توضیح می‌دهند.
کتاب حاضر حاوی ترجمۀ ده مقالۀ کلاسیک‌ فلسفۀ تحلیلی است: دو مقاله در الهیات فلسفی، چهار مقاله در فلسفۀ کنش، دو مقاله در زیبایی‌شناسی، یک مقاله در فلسفۀ ذهن، یک مقاله در معرفت‌شناسی.

مقاله‌های منتشر شده در این کتاب، در سال‌های ۱۹۵۹ تا ۱۹۸۳ منتشر شده‌اند:
منطقِ همه‌توانی (هری فرنکفورت)

آیا خداوند باید بهترین را خلق کند؟ (رابرت ادمز)

سازگاریِ اخلاقی (برنارد ویلیامز)

امکان‌های بدیل و مسؤولیتِ اخلاقی (هری فرنکفورت)

ضعفِ اراده چگونه ممکن است؟ (دانلد دیویدسن)

واقع‌انگاریِ اخلاقی و دوراهه‌ی اخلاقی (فیلیپا فوت)

مفاهیمِ زیبایی‌شناختی (فرنک سیبلی)

مقوله‌های هنر (کندال والتن)

کواینیدنِ کُیوف (دنیل دِنِت)

استنباطِ بهترین تبیین (گیلبرت هارمن)

نشر نو کتاب «فیلسوفان تحلیلی» منتخبی از مقالات فلسفی، با تدوین کاوه لاجوردی را در ۲۵۱ صفحه‌، به بهای ۳۲۰ هزار تومان منتشر کرده است.

دختران بلندپرواز ایران | آیا خداوند باید بهترین را خلق کند؟

اندیشه سیاسی-الهیاتی هابز

خواننده در این اثر کوتاه همه آن عناصری را می‌یابد که به شهرت هابز به‌عنوان مؤسس فلسفه سیاسی مدرن منجر شد: انفعالات و خصوصاً ترس از مرگ خشونت‌بار به‌عنوان مبنای محکم تأسیس نظم سیاسی، ساخته و پرداخته کردن مفهوم فرد مدرن، وضع طبیعی، دولت مطلقه مدرن به‌مثابه موجودی مجزا و بر فراز جامعه و نشانه‌گذاری حوزه خصوصی، تعیین رفاه و امنیت به‌عنوان اهداف اساسی نظم سیاسی، و فروکوبیدن فلسفه، الهیات و اخلاق پیشامدرن.

همچنین، در باب شهروند، تماماً به اندیشه سیاسی-الهیاتی هابز اختصاص یافته است.

توماس هابز، زاده ۵ آپریل ۱۵۸۸ و درگذشته ۴ دسامبر ۱۶۷۹، فیلسوف برجسته انگلیسی بود که بیشتر به خاطر فعالیت‌هایش در عرصه فلسفه سیاسی شناخته می‌شود. هابز در پژوهش‌های علمی قرن هفدهم نقشی فعال داشت و با ریاضی‌دانان هم عصر خویش از جمله دکارت در تعامل بود. مخالفت او با تفکیک ذهن و جسم در دوگانگی دکارتی، باعث شد خود را ماتریالیستی تمام عیار بخواند، و مفهوم ذات یا جوهر غیرمادی را به عنوان عبارتی متناقض رد کند. هابز در ادامه اندیشه سیاسی ماکیاولی و در قلمرو جدید کشف شده توسط او، نظریه پرداز «علم جدید سیاست» بود.

نشر نو کتاب «در باب شهروند» را با ترجمه یاسار جیرانی در ۳۳۲ صفحه، به بهای ۵۵۰ هزار تومان منتشر کرده است.

کد خبر 856377

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha