گروه شهری - بنیامین صدر: با سقوط هواپیمای توپولف و افزایش نگرانی‌های مردم از انجام سفر هوایی، ضربه دیگری بر پیکره نحیف صنعت گردشگری کشور وارد شد

کارشناسان ارائه نشدن تسهیلات و خدمات مناسب در بخش فرودگاهی، به‌کارگیری تجهیزات نامناسب، رعایت نکردن استانداردهای لازم در بخش آموزش و فقدان بازاریابی مناسب در سطح بین‌المللی را از مهم‌ترین دلایل کمرنگ بودن نقش صنعت هوایی در گردشگری کشور دانستند.

دکتر محمد افتخار‌دادخواه، استاد دانشگاه و کارشناس برنامه‌ریزی حمل‌و‌نقل معتقد است: رعایت نکردن استانداردهای لازم در بخش آموزش نیروی انسانی و به‌کارگیری تجهیزات نامناسب هوانوردی از جمله دلایل مهم رکود صنعت توریسم در کشور است.

گرانی سفر هوایی در ایران

به گفته او، باید به این نکته نیز توجه داشت که ارائه نشدن تسهیلات و خدمات مناسب در بخش فرودگاهی و مسافری موجب شده که حتی شرکت‌های هواپیمایی خارجی نیز با وجود تقاضای فراوانی که در کشور وجود دارد حاضر به سرمایه‌گذاری و ارائه فعالیت گسترده‌تر پروازی در کشور نشوند.

این در حالی است که بخش هوایی، نیازمند توجه بیشتری است و باید نسبت به مسائل این صنعت، رویکرد علمی وجود داشته باشد؛ بنابراین باید مدیران تصمیم‌گیرنده در صنعت هوایی از افراد متخصص استفاده کنند.

دادخواه ادامه داد: در سال‌های اخیر، نیروهای متخصص و کارآمد این بخش بعضا به‌دلیل نبود انگیزه‌ کشور را ترک کرده و جذب کشورهای عربی، ایالات متحده و کانادا شده‌اند. کاهش مسافرت‌های هوایی به کشور که نتیجه آن پایین آمدن امنیت هوایی و گران شدن مسافرت هوایی به ایران است نیز از دیگر مسائلی است که اقتصاد حمل ونقل هوایی را به چالش کشیده است.

دادخواه با تاکید بر اهمیت غیرقابل انکار حمل‌و‌نقل هوایی در کشور معتقد است با توجه به اینکه برای مسافت‌های دور، کاراترین سیستم صنعت حمل‌و‌نقل هوایی است، فعال کردن و استفاده از فرودگاه‌ها و امکانات فعلی کشور به‌مراتب کم‌هزینه‌تر از توسعه خطوط ریلی در کشور است.

این در حالی است که سفرهای هوایی به نسبت سایر وسایل نقلیه، کمترین سهم را در ترافیک حمل‌ونقل کشور داراست و این، تعداد زیاد وقوع سوانح هوایی در ایران را غیرقبول‌تر می‌کند. دیگر پای ثابت اکثر سوانح هوایی در ایران هم، هواپیماهای روسی است.

تأثیر منفی بر حوزه گردشگری

هوشنگ غفارپور، کارشناس گردشگری نیز در گفت‌وگو با همشهری، در پاسخ به اینکه آیا ایمنی پرواز در کشور ما وجود دارد، می‌گوید: تا‌کنون براساس اعلام رسمی مسئولان در 90درصد موارد این خطای انسانی بوده که سبب شده تا چنین حوادثی رخ دهد.

اما در باره پرسش شما باید بگویم که با وجود همه تنگناهایی که ناوگان هوایی کشور و به تبع آن مسافران هوایی با آن دست به گریبانند، مسئولان و متخصصان در سازمان هواپیمایی کشور تلاش خود را برای انجام ایمن سفرهای هوایی انجام می‌دهند و استاندارد به معنای عمومی و کلی رعایت می‌شود؛

هرچند امروزه استانداردهای مورد نظر ما از سطوح مختلفی برخوردار است و ممکن است به‌عنوان نمونه سطح استاندارد پرواز اروپا بالا‌تر از آسیا باشد.

شاید به تازگی شنیده باشید که پروازهای شرکت‌های اندونزیایی اجازه فرود در اروپا را ندارند، چرا؟ چون به سطح موردنظر آنها نرسیده‌اند؛ هرچند استاندارد‌ها ی عمومی و حداقلی را رعایت می‌کنند.

غفارپور در باره تاثیر وقوع مکرر چنین حوادثی بر گردشگری و میل برای انجام پروازهای هوایی می‌گوید: قطعا سفرهوایی که در دنیا به‌عنوان ایمن‌ترین سفر شناخته می‌شود، در کشور ما نگرانی ایجاد می‌کند و من معتقدم که تاثیر منفی خود را بر حوزه گردشگری بیشتر از قبل خواهد گذاشت.

مهندس مرتضی طوسی، کارشناس ایمنی پرواز بر این باور است که در رابطه با ایمنی صنعت هوایی ایران با محدودیت‌های مختلفی از جمله مسئله تحریم آمریکا علیه ایران مواجه هستیم؛ ضمن اینکه مشکلات اقتصادی که گریبانگیر این صنعت است موجب نارسایی‌های مختلفی شده است.

به گفته او، باید به این نکته واقف بود که ایمنی بدون صرف هزینه و تعامل با کشورهای پیشرو در یک فرایند کارآمد عرضه و تقاضا به‌وجود نخواهد آمد.

او با تاکید بر اهمیت نیروی انسانی در صنعت هوایی خاطرنشان کرد: در بحث نیروی انسانی باید کاملا آینده‌نگر بود و این امکان را فراهم آورد که متخصصان صنعت هوایی کشور ضمن شرکت در سمینارها و مجامع بین‌‌المللی صنعت هوایی از آخرین دستاوردها و پیشرفت‌های روز مطلع شوند.

هواپیماهای توپولف که تا‌کنون سوانح زیادی به مردم ایران تحمیل کرده است، همواره به‌عنوان یکی از گزینه‌های مطلوب مدیران تصمیم‌گیر برای سفرهای هوایی در ایران به شمار می‌آید.

کد خبر 85699

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز