پیشکسوت پرسپولیس می‌گوید اشتباهات داروی در جام حذفی خیلی تاثیرگذار است اما در تورنمنتی مثل لیگ نه.

تصاویری متفاوت از جشن قهرمانی پرسپولیس

همشهری‌آنلاین - علی‌اصغر درویش | قهرمانی تیم پرسپولیس در لیگ برتر با حاشیه‌های بسیاری همراه شده و اعتراض کادر فنی و بازیکنان استقلال به مسایل داوری درخصوص تیم رقیب به سوژه اصلی رسانه‌های ورزشی تبدیل شده است. چند روزی است که چهره‌های سابق سرخابی‌های پایتخت واکنش‌های متفاوتی به قهرمانی پرسپولیس نشان داده‌اند. در همین زمینه به سراغ یکی از چهره‌های بااخلاق و مطرح فوتبال رفته‌ایم تا درباره حاشیه‌های این قهرمانی صحبت کنیم.محمدرضا زادمهر، ستاره سابق تیم ملی فوتبال و باشگاه پرسپولیس درباره قهرمان این فصل لیگ و حاشیه‌های به وجود آمده با همشهری گفت‌وگو کرده است که در ادامه می‌خوانید.

*پرسپولیس بعد از یک فصل پر فراز و نشیب که با جدایی گل‌محمدی و آمدن اوسمار همراه بود، به قهرمانی رسید. این عنوان را باید به نام کدام مربی نوشت؟

حفظ قهرمانی خیلی سخت‌تر از قهرمانی است. یحیی گل‌محمدی هم با پرسپولیس قهرمان شد و هم روحیه قهرمانی داشت و هم در آسیا با آن نفرات تا مرحله حذفی پیش رفت. مقطعی که من سرپرست تیم ملی بودم، یحیی یکی از بازیکنانی بودند که اگر تست هوشی از او می‌گرفتم، همه را حل می‌کرد و از همان موقع نگاه ویژه‌ای به این شخصیت داشتم. شخصیت با پشتکار، آگاه، منضبط و از همه مهم‌تر این بود که او پیرو مقررات و انجام کارهای دسته‌جمعی بود. یحیی زمانی که سرمربی پرسپولیس بود نفرات را با دیدگاه خودش بست و بالطبع دستیارانش را هم با نظر خودش به باشگاه جذب شدند. آقای اوسمار دنبال کننده یحیی گل‌محمدی بود و اوسمار هم چندین بار چه در صحبت‌های خود و چه با تیشرتی که شب قهرمانی به تن کرد، از شخصیت آقای گل‌محمدی گفت. خوشبختانه حضور اوسمار هم در پرسپولیس خیلی هزینه‌ای برای باشگاه نداشت ولی آنچه مهم است رد پای تاثیرگذار آقای گل‌محمدی و کریم باقری در این تیم پرسپولیس است که واقعا جای آنها در جشن قهرمانی خالی بود و آقای اوسمار شخصا دوست داشت این دو نفر هم در جشن حضور پیدا می‌کردند.

*بعد از قهرمانی پرسپولیس و به ویژه روی گل گولسیانی، کادر فنی استقلال و بازیکنان این تیم معترض و مدعی شدند که قهرمانی حق پرسپولیس نبوده است. چه صحبتی در این زمینه دارید؟

در جام حذفی ممکن است یک اشتباه داور خیلی تاثیرگذار باشد اما در تورنمنتی که ۳۰تیم با یکدیگر بازی می‌کنند، تیمی که واقعا حقش است، بالای سکوی قهرمانی می‌ایستد. استقلال باتوجه به نتایجی که این فصل گرفت و در مقایسه با نتایج فصل قبل تیم خوب و قابل احترامی است اما در مقطعی از لیگ تصمیم‌گیرنده خود استقلال بود و می‌توانست شرایطی به وجود بیاورد که قهرمان شود. درهر صورت خطای داوری همیشه بوده و خواهد بود و باز هم ادامه پیدا می‌کند. خیلی سخت است خودمان را جای داوری بگذاریم و در صدم ثانیه با اختلاف چند سانتی‌متر بتوانیم تصمیم بگیریم. در فیلم‌هایی که از صحنه گل دیدم در برخی زوایه‌ها آفساید می‌بینم و در برخی نه. ولی مهم این است که به تصمیم داور احترام می‌گذارم. این موارد در همه جای دنیا هم می‌تواند اتفاق می‌افتد اما امیدوارم در کشورمان با حضور وی ای آر دیگر شاهد این اتفاقات نباشیم. در کل این اشتباهات در جام حذفی خیلی خیلی می‌تواند تاثیرگذار باشد نه در تورنمنتی مثل لیگ برتر.

*سبک بازی پرسپولیس با اوسمار عوض شد؟

۳بازیکن با کیفیت بالا در نیم‌فصل به پرسپولیس اضافه شد. بیخود نیست عبدالکریم حسن بهترین بازیکن آسیا می‌شود حتی امسال هم حق این بازیکن، رسیدن به این عنوان است. اگر زمان گل‌محمدی هم حسن و اورونوف هم در تیم حضور داشتند، پرسپولیس خیلی با فاصله قهرمان می‌شد. ضمن احترام به دو مربی ولی خب شرایط فرق داشت.

*اوسمار هم در کنفرانس‌ها و هم در جشن قهرمانی حمایت ویژه‌ای از یحیی گل‌محمدی داشت.

به عقیده من اوسمار حق مطلب را ادا کرد و نشان داد که می‌تواند مربی بزرگی در آینده باشد، نشان داد شخصیت بزرگی دارد و با پرسپولیس می‌تواند شخصیت بزرگ‌تری پیدا کند.

*آقای اوسمار در کنفرانس‌ها صحبتی در مورد مسایل داوری نمی‌کرد، مثل بازی با سپاهان که پرسپولیس امتیاز حساسی از دست داد و روی اخراج عالیشاه هم صحبت‌های زیادی درخصوص داوری مطرح بود. اما مربی برزیلی بیشتر روی مسایل تیمی اظهار نظر می‌کرد. آیا این شیوه نباید در فوتبال ما فرهنگ‌سازی شود؟

آدم‌ها در موقعیت‌های خاص شخصیت واقعی خود را نشان می‌دهند و من دیدم که آقای اوسمار در لحظات حساس امور را بسیار خوب مدیریت کردند و به همین دلیل می‌گویم مربی بزرگی است و بزرگ‌ترهم خواهد شد.

*آقای درویش از توافق نهایی با اوسمار خبر داده است. به نظر شما مربی برزیلی برای فصل بعد روی نیمکت پرسپولیس می‌نشیند؟

اوسمار باتوجه به اینکه موفق بوده و از همه مهم‌تر این است که بازیکنان و هواداران پرسپولیس دوستش دارند، گزینه مناسبی است تا اینکه مربی دیگری بیاید. با توجه به اینکه من نزدیک تیم نیستم و از راه دور قضاوت می‌کنم مربی موفقی بوده است. اوسمار تیم را قهرمان کرد و لغزش در جام حذفی را جبران کرد و گزینه مناسبی است.

*پرسپولیس در نقل و انتقالات تابستانی در چه پست‌هایی باید تقویت شود؟

با یک فوروارد کار سخت است و حتما باید یکی دو مهاجم به تیم اضافه شود تا رقابت بین آنها برقرار شود. در پست هافبک دفاعی حتما باید بازیکن جذب شود، چون پست حساسی است و امکان آسیب‌دیدگی و اخراج در این پست وجود دارد. در پست دفاع راست دانیال اسماعیلی‌فر بازیکن خوبی است اما باید بازیکن دیگری در این پست جذب شود. به نظر من در هر پست باید دو بازیکن وجود داشته باشد. باید دفاع وسط جذب شود. آقای پورعلی‌گنجی و گولسیانی آسیب دیدند و باید جایگزین وجود داشته باشند و تیم باید پوست‌اندازی کند تا انگیزه‌ها برای فصل بعد بالا برود.

*چه بازیکنی را در پرسپولیس به عنوان کسی که نقش تاثیرگذاری در تیم داشته انتخاب می‌کنید. یا به نوعی بهترین بازیکن پرسپولیس در این فصل چه بازیکنی است؟

امید عالیشاه کاپیتان پرسپولیس نقش بسیار تاثیرگذاری داشت.

*عالیشاه شایسته حضور در تیم ملی بود؟

تیم ملی جای بهترین‌هاست و عالیشاه در حال حاضر جزو بهترین‌هاست.

*اما قلعه‌نویی معتقد است که عالیشاه عقبه ملی ندارد و به همین دلیل او را دعوت نکرده است.

نظر آقای قلعه‌نویی قابل احترام است اما به عقیده من جواب قانع‌کننده‌ای نیست. عالیشاه نه تنها باید به تیم دعوت می‌شد بلکه باید در ترکیب اصلی تیم ملی هم بازی کند. حتی آقای کی‌روش مقطعی سید جلال حسینی را دعوت نکرد و این بازیکن ۲سال بهترین بازیکن فوتبال ایران شد و حتی وریا غفوری در آن مقطع یکی از بهترین‌ بازیکن‌ها بود اما کی‌روش دعوت نکرد. تیم ملی جای بهترین‌هاست و هر کسی که بهتر است باید دعوت شود. عالیشاه شاید سن بالایی داشته باشد اما تجربه و دوندگی بالایی دارد. هیچ بازیکنی در پرسپولیس مثل عالیشاه نیست که دوندگی با استارت ۹۰ درصد داشته باشد و این بازیکن جای ۲ بازیکن در زمین بازی می‌کند. بازی این بازیکن یک شباهت‌هایی به لوتار ماتیوس دارد.

*نظر شما نسبت به لیست جدید تیم ملی چیست؟ برخی از بازیکنان خط خوردند.

در هر شرایطی باید به نظر سرمربی تیم ملی احترام گذاشت. آقای قلعه‌نویی مربی مشورت‌پذیری بوده و این از محاسن سرمربی تیم ملی است اما برای دعوت بازیکن باید تمام جوانب را در نظر گرفت. به عنوان یک دوست و یک پیشکسوت می‌گویم که تیم ملی جای بهترین‌هاست و نگاهی هم به جوانگرایی داشته باشیم. کی‌روش بازیکن‌هایی را انتخاب می‌کرد که در باشگاه‌های خودشان هم بازی نمی‌کردند. عالیشاه را که گفتم و شهریار مغانلو هم بازیکن بسیار خوبی دیدم.

*بعد از قهرمانی چه صحبتی را برای هواداران پرسپولیس دارید؟

به پرسپولیس، هواداران و کادر فنی تبریک می‌گویم. خوشبختانه حریف بزرگی و قدرتمندی در این تورنمنت مثل استقلال داشتیم و تا لحظه آخر مشخص نبود چه تیمی قهرمان است و هیجان در بالای جدول وجود داشت. مشکلات داوری هم در جام حذفی تاثیرگذار است اما در لیگ خیلی تاثر ندارد و در همه جای دنیا تیم‌های اول، دوم و سوم به خاطر شایستگی خودشان در این جایگاه‌ها قرار می‌گیرند.

کد خبر 857251
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha