۸۰ نفر خواستار پست ریاست‌جمهوری چهاردهم ایران هستند. گفته‌ها و وعده‌های ۲۰چهره شاخص انتخابات پیش‌رو در حوزه اقتصاد را رصد کرده‌ایم. به‌نظر شما جای چه شعار و برنامه‌ای برای آینده اقتصاد کشور خالی است؟

انتخابات ریاست جمهوری

به گزارش همشهری آنلاین، ۸۰ نفر خواستار پست ریاست‌جمهوری چهاردهم ایران هستند. گفته‌ها و وعده‌های ۲۰چهره شاخص انتخابات پیش‌رو در حوزه اقتصاد را رصد کرده‌ایم. به‌نظر شما جای چه شعار و برنامه‌ای برای آینده اقتصاد کشور خالی است؟

۱. محمود احمدی‌نژاد: حل مشکلات معیشتی مردم

مهم‌ترین انگیزه، هدف و برنامه کاری بنده تمرکز بر حل مشکلات معیشتی مردم از طریق سامان بخشیدن به وضع اقتصادی کشور، ارتقا و بهبود فضای کسب‌وکار، پایان بخشیدن به رانت و انحصار و محدود ساختن دخالت‌های بی‌رویه دولت، رفع موانع و گشایش هرچه بیشتر برای فعالان اقتصادی و کارآفرینان و بسترسازی برای توسعه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی خواهد بود.

۲. محمدمهدی اسماعیلی: خدمت ادامه دارد

مردم می‌خواهند راه رئیسی ادامه پیدا کند. نمی‌خواهند دوباره جریان حاکمیت دوگانه راه بیفتد و دوباره به اسم خصوصی‌سازی حقوق کارگران و مردم پایمال شود. مردم نمی‌خواهند دوباره با مافیای واردات، چرخ کارخانه‌ها متوقف شود. باید کشور به کانون اقتصاد و صنعت منطقه تبدیل شود و طرح‌های عمرانی به نتیجه برسد و نظام سلامت سامان یابد و عدالت در جای جای کشور جاری شود.

۳. مهرداد بذرپاش: پیگیری وعده‌های رئیسی

اقدامات شهیدرئیسی نباید ناتمام بماند؛ تعهد به ساخت ۴میلیون مسکن، ایجاد یک‌میلیون اشتغال در سال، تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی دولت، حل ناترازهای کشور در بخش‌های انرژی و اقتصادی و نیز تامین مالی کلان‌پروژه‌های کشور و سایر قول‌ها و وعده‌های ایشان با جدیت دنبال خواهد شد.

۴. مسعود پزشکیان: پیگیر سیاست‌های نظام

موظف هستیم سیاست‌های کلی را عملیاتی کنیم. با برخورداری از سلامت، رفاه، امنیت غذایی، تأمین اجتماعی، فرصت‌های برابر، توزیع مناسب درآمد، نهاد مستحکم خانواده و به دور از فقر و تبعیض و ایجاد محیط‌زیست مطلوب می‌توانستیم در منطقه جایگاه برتر را داشته باشیم؛ باید کاری می‌کردیم تا مردم از سلامت کامل برخوردار بودند، اما نکردیم.

۵. محمدرضا پورابراهیمی: حل مشکلات اقتصادی

هدف ما ایجاد تحول در عرصه اجرایی با اولویت حل مشکلات اقتصادی است. نیازمند کنار گذاشتن مجادلات مضر و دسته‌بندی‌های کاذب و استفاده از ظرفیت تمامی مدیران برای ارتقای نظام مقدس جمهوری اسلامی هستیم. هیچ اولویتی مهم‌تر از اولویت حل مشکلات اقتصادی و موضوعات معیشتی مردم نیست.

۶. مصطفی پورمحمدی: تشکیل دولت قرار

نام دولت خود را «دولت قرار» گذاشته‌ام و اولویت‌های آن را عدالت، ثروت و قدرت درنظر گرفته‌ام و قرار من با مردم تحقق این ۳اولویت کلیدی است. به توان جوانان و زنان کشورم و نیز هوش مصنوعی باور عمیق دارم. نگرانی‌های مردم را نباید نادیده گرفت. یقین دارم می‌توانستیم در شرایطی بسیار بهتر از این باشیم.

۷. سید شمس‌الدین حسینی: تحول اقتصادی

برای تحول اقتصادی و آسایش اجتماعی به صحنه آمده‌ام. مشارکت مردم کلید اصلاح امور حکمرانی، نه‌تنها در عرصه اقتصاد و رشد تولید، بلکه اصلاح و اعتلای همه امور اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است. ظرفیت‌های کشور با مشارکت ملت و با راستی و کارآمدی حکمرانان رقم می‌خورد.

۸. سعید جلیلی: تصمیم‌های نقطه‌زن

آسیب‌های اداری، اجرایی و سیاسی که به ظاهر ساده و پیش‌پاافتاده به‌نظر می‌آیند، موجب انحصارها، اتلاف سرمایه‌ها، معطل ماندن ابتکارها و کندی و توقف در مسیر تعالی کشور می‌شوند. کشور ما برای پیشرفت بیشتر و عدالت پایدارتر به تصمیم‌های نقطه‌زن نیاز دارد. تصمیم نقطه‌زن یعنی توجه و تمرکز بر اولویت‌ها.

۹. اسحاق جهانگیری: گشایش‌گری عملی

اولویت‌های اصلی دولت من، معیشت مردم، توسعه همه‌جانبه، برطرف کردن ناترازی‌ها، گسترش اشتغال، ایجاد توازن منطقه‌ای، تأمین سلامت، آموزش و امنیت مردم و حفظ محیط‌زیست خواهد بود. مبارزه با فساد را از مسیر گسترش شفافیت، تعهد نسبت به مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی، میدان ‌دادن به مراقبت اجتماعی، پذیرش سوت‌زنی و نقش‌آفرینی رسانه‌ها پیگیری می‌کنم.

۱۰. علیرضا زاکانی: گره‌گشایی از سفره مردم

قرار است با برنامه و کارنامه برای پیشرفت ایران عزیز و حل مشکلات مردم با محوریت عدالت و رفع فساد و تبعیض تا آخر پای کار مردم بمانم و گره از اقتصاد کشور و سفره مردم باز شود و نگذاریم جریان تحریف را دوباره حاکم کنند و کتاب تاریخ را برنامه تحول جابزنند و خاطرات سیاسی‌شان را به آرزوی مردم تبدیل کنند.

۱۱. محمدمهدی زاهدی: تحول و پیشرفت

توجه به اصل شایسته‌سالاری، کارآمدی، تخصص، پاکدستی، تجربه، صداقت و تعهد، مبنای سپردن مسئولیت به افراد در دولت تحول و پیشرفت است. اولویت اول دولت، تحقق اقتصاد دانش‌بنیان و مردم‌پایه متکی بر فناوری، نوآوری و مشارکت و جمع‌سپاری است که طی آن خلاقیت و شفافیت جایگزین رانت و پنهان‌کاری و فساد می‌شود.

۱۲. محمد شریعتمداری: بهبود کیفیت زندگی مردم

می‌شود اوضاع را بهتر کرد و ایرانی آباد و شاد ساخت. برای بهبود کیفیت زندگی مردم تلاش می‌کنم؛ نه حاکمیت دوگانه شکل می‌دهم و نه یکدست‌سازی و خالص‌سازی خواهم کرد، بلکه تلاش می‌کنم تفاهم و ائتلاف حداکثری برای حل مسائل مردم به‌وجود آورم. رویکرد سیاست خارجی ایران را با محوریت بهره‌مندی مردم از دیپلماسی اقتصادمحور بنا می‌کنم.

۱۳. محمدباقر قالیباف: حل مشکلات مردم

آمده‌ام تا برای حل مسائل و مشکلات مردم با تمام وجود تلاش کنم تا دوره دیگری از رکود و سوء‌مدیریت همانند دهه ۹۰ حاکم نشود. به این جمع‌بندی رسیدیم اگر داوطلب نشوم کاری که در چند سال گذشته برای حل مسائل اقتصادی مردم در دولت مردمی و مجلس انقلابی شروع کرده‌ایم و به زمان ثمردهی رسیده است، ناتمام می‌ماند.

۱۴. امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی: دولت خانواده

دولت خانواده به خانواده بزرگ ایران متعهد می‌شود که تمام تلاش خود را به کارگیرد تا با همراهی آنان در یک دوره ۴ساله، تورم تک‌رقمی، رفع فقر مطلق، رشد اقتصادی ۶ تا ۸درصدی، افزایش دوبرابری امید به آینده و کاهش محسوس آسیب‌های اجتماعی را محقق سازد.

۱۵. علی لاریجانی: تولید و اشتغال و مبارزه با فساد

برای عبور از موانع باید از روش‌های منسوخ ارتفاع بگیریم. در مقوله اقتصاد علاوه بر محوریت تولید و اشتغال، مبارزه با علل فساد مهم‌تر از برخورد با معلول‌هاست؛ اگر شفافیت بیشتر شود و مقررات زائد تقلیل یابد، زمینه فساد از بین‌ می‌رود. با دولت فربه و مداخله‌گر در همه امور مردم، حتما ره به جایی نمی‌بریم.

۱۶. صولت مرتضوی: راهی به اقتصاد جهان

ایران در گام دوم با اعتماد به توانمندی خود و اتکا به مردم و قانون اساسی در جایگاهی است که می‌تواند با قدرت، راه خود را در اقتصاد جهان باز کند. تنها راه ورود و حرکت در نظم نوین جهانی با اقتصادی درخور نام ایران جهش تولید با مشارکت مردم است و رئیس‌جمهور باید پرچمدار تولید باشد.

۱۷. داوود منظور: تداوم دولت خدمت

در دولت «تداوم خدمت»، عملیاتی کردن وعده‌های رئیس‌جمهور شهید را پیگیری می‌کنم. در جهت جهش تولید، مهار پایدار تورم، کاهش نرخ بیکاری، فقرزدایی، توزیع عادلانه ثروت ملی، رفع ناترازی‌ها و ابرچالش‌های بودجه، انرژی، بانک‌ها و صندوق‌های بازنشستگی، تقویت تراز تجاری و تعاملات حداکثری، تجارت خارجی با تکیه بر مزایای کریدوری کشور را ادامه می‌دهم.

۱۸. الیاس نادران: اصلاح رویه‌های غلط اقتصادی

بنای من بر این است که مطابق قانون اساسی راهبردهای تامین نیازهای اساسی مردم که جزو اصول بر زمین مانده قانون اساسی است و بعضا در اجرا با انحراف مواجه شده را سرلوحه قرار دهم و می‌خواهم رئیس‌جمهور مردم باشم، نه یک جناح یا حزب خاص.

۱۹. علی نیکزاد: دولت زمان و مکان

آمده‌ام بار دیگر همانند موفقیت در ساخت ۴میلیون مسکن مهر برای ۱۶.۵میلیون ایرانی با عمل واژه‌سازی کنم، نه با حروف و دنبال سپردن امور تخصصی به متخصصان زبده و توجه واقعی به توانمندی بخش خصوصی وطن‌دوست و احیای دوباره شایسته‌سالاری به جای فامیل‌سالاری، خصوصی‌سازی به جای خصوصی‌بازی و حقیقت به جای هیاهو هستم.

۲۰. عبدالناصر همتی: سامان اقتصاد با رفع تحریم‌ها

با انجام اصلاحات اقتصادی تورم قطعا کاهش می‌یابد و سرمایه‌گذاری در کشور جان می‌گیرد. برای رفع تحریم باید توافق ملی ایجاد شود و برای خنثی‌سازی تحریم باید کاسبان تحریم را از دسترسی به ثروت و سرمایه ملی و قدرت خرید مردم دور کرد و با استفاده از علم اقتصاد می‌توان شرایط اقتصادی را بهبود بخشید.

کد خبر 857358
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
    2 0
    جالبه دغدغه محیط زیست رو فقط دو نفر داذند،، مهمترینچالش ایران بعد از اقتصاد متوازن
  • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
    2 0
    حالم داره از هر جی وعده و شعاره بهم میخوره