در مرداد ۱۴۰۰ که دولت سیزدهم آغاز به کار کرد، بازار کار ایران چه وضعیتی داشت و در تیرماه امسال که دوره سه ساله خدمت دولت سیزدهم به پایان می‌رسد، این بازار چه ویژگی‌هایی دارد؟

اشتغال

به گزارش همشهری آنلاین، کاهش بی‌سابقه نرخ بیکاری، بهبود نرخ مشارکت و افزایش تعداد خالص شاغلان، ازجمله اتفاقات مثبت این دوره است گرچه بر اساس آمارهای رسمی، شرایط خاص اقتصادی مانع بقای بخشی از اشتغال‌زایی موردادعای متولیان حوزه کار شده است.

اطلاعات مرکز آمار ایران به‌عنوان مرجع رسمی انتشار داده‌های آماری کشور، حاکی از این است که نرخ بیکاری کشور در زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم معادل ۹.۶ درصد بوده که در پایان سال ۱۴۰۲ به ۸.۱ درصد رسیده است. طبق این آمارها، با بهبود وضعیت بازار کار، نرخ بیکاری در ۲۵ استان تک‌رقمی شده و حتی به دامنه ۶ درصد رسیده است.

در این میان، بر اساس آخرین اطلاعاتی که صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در شورای عالی اشتغال ارائه کرده است، از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ تا پایان سال ۱۴۰۲ بیش از ۲ میلیون و ۷۲۰ هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد شده است؛ اما آن‌گونه که آمارهای رسمی کشور نشان می‌دهد، از مجموع اشتغال‌زایی مورد اشاره مرتضوی حدود یک‌میلیون و ۸۵ هزار شغل به اشتغال خالص کشور اضافه شده و مابقی اشتغال به هر دلیلی نظیر پایدار نبودن، در آمارهای رسمی منعکس نشده است.

بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران، تعداد شاغلان کشور در تابستان ۱۴۰۰ معادل ۲۳ میلیون و ۴۰۵ هزار نفر بوده که در پایان سال ۱۴۰۲ به رکورد ۲۴ میلیون و ۴۹۰ هزار نفر رسیده است. در مقابل جمعیت بیکاران که در تابستان ۱۴۰۰ حدود ۲ میلیون و ۴۹۶ هزار نفر برآورد شده بود، در پایان سال گذشته به ۲ میلیون و ۱۴۸ هزار نفر کاهش پیدا کرده است.

تغییرات بازار کار در دولت سیزدهم از تابستان ۱۴۰۰ تا پایان ۱۴۰۲

عنوان

تابستان۱۴۰۰

پایان ۱۴۰۲

میزان تغییر (نفر)

درصد تغییر

جمعیت در سن کار (۱۵ ساله و بیشتر)

۶۲,۹۷۶,۴۲۲

۶۴,۵۵۱,۸۵۲

۱,۵۷۵,۴۳۰

۲.۵

جمعیت فعال اقتصادی

۲۵,۹۰۱,۰۶۶

۲۶,۶۳۸,۳۰۱

۷۳۷,۲۳۵

۲.۸

تعداد شاغلان

۲۳,۴۰۴,۹۸۰

۲۴,۴۹۰,۱۸۲

۱,۰۸۵,۲۰۲

۴.۶

تعداد بیکاران

۲,۴۹۶,۰۸۶

۲,۱۴۸,۱۱۹

۳۴۷,۹۶۷-

۱۳.۹-

شاغلان بخش کشاورزی

۴,۰۶۳,۹۶۶

۳,۵۲۱,۸۳۲

۵۴۲,۱۳۴-

۱۳.۳-

شاغلان بخش صنعت

۷,۹۰۷,۴۰۰

۸,۲۵۱,۴۰۸

۳۴۴,۰۰۸

۴.۴

شاغلان بخش خدمات

۱۱,۴۲۹,۳۷۶

۱۲,۷۰۷,۳۹۴

۱,۲۷۸,۰۱۸

۱۱.۲

اشتغال ناقص

۲,۲۱۵,۶۹۹

۲,۰۱۰,۵۴۷

۲۰۵,۱۵۲-

۹.۳-

سهم فارغ التحصیلان از اشتغال

۵,۹۹۱,۶۷۵

۶,۶۳۶,۸۳۹

۶۴۵,۱۶۴

۱۰.۸

سهم فارغ التحصیلان از بیکاری

۱,۰۱۳,۴۱۱

۸۸۷,۱۷۳

۱۲۶,۲۳۸-

۱۲.۵-

کد خبر 860036
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha