مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران اعلام کرد که همزمان با تغییر ساعت کار ادارات، کاهش ۲۰درصدی ترافیک صبحگاهی پیش‌بینی می‌شود.

طرح ترافیک - جزئیات

همشهری- زینب زینال زاده: از امروز (۱۶خرداد) تغییر ساعت کار اداره‌ها عملیاتی شد. براساس این مصوبه هیأت دولت ساعت فعالیت اداره‌ها تا ۱۵شهریور از ۶ صبح تا ۱۳ خواهد بود؛ چراکه با توجه به
گرم شدن هوا و استفاده از وسایل سرمایشی میزان مصرف برق افزایش یافته و مدیریت انرژی امری لازم و ضروری است. نکته قابل تامل در اعمال این تغییرات توجه به برخی خدمات و طرح‌های حوزه حمل‌ونقل شهری ازجمله تغییر ساعت اجرای طرح ترافیک است که به‌گفته شهریار افندی‌زاده، مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران، این طرح هیچ تغییری نخواهد داشت و همچون گذشته از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۸ (شنبه تا چهارشنبه) در محدوده‌های مشخص اعمال می‌شود.

۲۰میلیون سفر در روز

کلانشهر تهران حدود ۱۰میلیون نفر جمعیت دارد که با احتساب جمعیت شناور این عدد به ۱۳میلیون نفر در روز می‌رسد. به‌گفته مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران، آمارهای جابه‌جایی که طی شبانه‌روز در تهران ثبت شده نشان می‌دهد که روزانه حدود ۲۰میلیون سفر در تهران انجام می‌شود. از این سفرها بخش عمده‌ای یعنی ۴۳درصد سفرها شغلی و ۱۸درصد هم آموزشی هستند.

۱۹درصد کاهش تردد

باتوجه‌به آمارها، اکثر سفرها اعم از آموزشی، شغلی، درمانی و... در ساعت صبحگاهی و به‌صورت همزمان انجام می‌شوند. شهریار افندی‌زاده با بیان این مطلب تأکید کرد که سهم سفرهای آموزشی از کل سفرهای روزانه (۲۰میلیون سفر) ۱۸درصد است که با توجه به تعطیلی مدارس در مقاطع مختلف، قطعا حدود ۱۰درصد از سفرهای صبحگاهی (سفرهای آموزشی) کاهش می‌یابد. به‌گفته مدیرعامل سازمان ترافیک شهر تهران، ۲۰درصد سفرهای روزانه (۲۰میلیون سفر) سهم سفر کارمندان بخش دولتی و عمومی (سفرهای شغلی) است که با اجرای طرح تغییر ساعت کاری اداره‌ها در این بخش هم ۹درصد کاهش خواهیم داشت.


۲۰درصد کاهش ترافیک صبحگاهی

تردد همزمان کارمندان بخش دولتی، عمومی، خصوصی و... از یک‌سو و دانش‌آموزان و دانشجویان و... از سوی دیگر زمینه‌ساز گره‌های ترافیکی در ساعات صبحگاهی می‌شود. آنطور که افندی‌زاده عنوان کرده: «با کاهش همزمان تعداد سفرهای آموزشی دانش‌آموزان و دانشجویان، پیش‌بینی می‌شود در اوج ترافیک صبحگاهی حدود ۲۰درصد، بار ترافیک صبحگاهی (نسبت به زمان قبل از اجرای طرح تغییر ساعت کار اداره ها) کاهش یابد.»

کاهش هزینه تردد در محدوده طرح

طرح تغییر ساعت کاری اداره‌ها قطعا تأثیرات مثبتی بر کاهش سفرها و ترافیک خواهد داشت. شهریار افندی‌زاده با اشاره به این موضوع گفت که کارکنان دستگاه‌های دولتی و عمومی به‌طور معمول ساعت ۷:۳۰ تا ۸:۳۰ وارد محدوده طرح و حدود ساعت۱۶:۳۰ از آن خارج می‌شوند؛ ازاین‌رو چون در ساعات اوج تردد و ترافیک این ورود و خروج صورت می‌گیرد، هزینه بیشتری بابت طرح ترافیک می‌پردازند. با اجرایی‌شدن تغییر ساعات ادارات، ورود و خروج کارکنان دستگاه‌های دولتی و عمومی در ساعات کار اداره ها غیرپیک (۶:۳۰ تا ۱۳) خواهد بود و به همین دلیل شرایطی فراهم می‌شود تا هزینه کمتری بابت طرح ترافیک بپردازند.

طرح ترافیک تغییر نمی کند | جزئیات جدید از طرح ترافیک پایتخت

کد خبر 857426
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha