در فرآیند ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم، چهار زن برای تصدی این پست اعلام آمادگی کردند.

ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری

به گزارش همشهری‌آنلاین، فرآیند ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم که از صبح پنجشنبه ۱۰ خرداد آغاز شده بود، عصر روز دوشنبه ۱۴ خرداد به پایان رسید.

طبق اعلام سخنگوی ستاد انتخابات کشور ۸۰ نفر در این انتخابات ثبت نام کرده اند؛ از چهره هایی با سابقه ریاست جمهوری و ریاست مجلس گرفته، تا وزیر سابق و فعلی و نمایندگان ادوار و حال حاضر مجلس و... . در میان افرادی که داوطلب ریاست جمهوری شده اند نام چهار زن هم دیده می شود.

نظر به وجود شرط "رجل سیاسی" در مجموعه شروط تعیین شده برای رئیس جمهور، حضور بانوان در این عرصه، صرفنظر از ضرورت ها و اقتضائات موجود، همواره با چالش های تفسیری بر سر این عبارت نیز مواجه بوده است؛ اینکه "رجل" بودن ناظر به "جنسیت" تعریف شود که بر آن مبنا تنها آقایان امکان داوطلبی و ورود به این میدان را داشته باشند، یا معنای دیگری بر آن مترتب باشد که امکان حضور بانوان را لااقل به نحو پیشینی مسدود نکند و بستری مهیا کند که آن ها نیز بر اساس معیارهای صلاحیت امکان کنش گری در این عرصه را بیابند.

آنگونه که از شواهد بر می آید به نظر می رسد برای انتخابات پیش رو لااقل این چالش در مرحله اول حل شده باشد و خانم ها به نحو پیشینی منعی برای ثبت نام نداشته اند که نام چهار تن از آنها در میان ثبت نام کنندگان قطعی انتخابات به چشم می خورد.

خانم ها زهره الهیان، رفعت بیات، هاجر چنارانی و حمیده زرآبادی بانوانی هستند که برای انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم ثبت نام کرده اند.

در ادوار قبل انتخابات ریاست جمهوری هم خانم ها اعظم طالقانی و زهرا شجاعی ثبت نام کرده بودند، که البته با عدم تایید صلاحیت از سوی شورای نگهبان فرصت قرار گرفتن در معرض انتخاب ملت را پیدا نکردند. اما بانوان ثبت نام کرده برای انتخابات پیش رو همگی با سابقه نمایندگی مجلس وارد این کارزار شده اند.

این ۴زن می خواهند رئیس جمهور شوند+ تصاویر | تفاوت پوشش نامزد زن اصلاح طلب خبرساز شد | همراه امام در نوفل لوشاتو که آخرین نفر ثبت نام کرد

زهره الهیان با تحصیلات پزشکی، تجربه نمایندگی دوره هشتم و یازدهم تهران را در کارنامه دارد، روز شنبه ۱۲ خرداد با حضور در ستاد انتخابات کشور، نام خود را به عنوان داوطلب ریاست جمهوری ثبت کرد.

الهیان که در انتخابات ۱۱ اسفند از راهیابی به مجلس دوازدهم بازماند، با شعار "دولت سالم، اقتصاد سالم، جامعه سال" داعیه ریاست جمهوری دارد. وی همچنین شفافیت، و مبارزه با فساد را سرلوحه کار خود قرار داده است.

این ۴زن می خواهند رئیس جمهور شوند+ تصاویر | تفاوت پوشش نامزد زن اصلاح طلب خبرساز شد | همراه امام در نوفل لوشاتو که آخرین نفر ثبت نام کرد


حمیده زرآبادی نماینده اصلاح طلب قزوین در دوره دهم نیز در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ثبت نام کرد.

تغییر پوشش خانم سیاستمدار برای انتخابات ریاست جمهوری + عکس

وی که با پوششی متفاوت از دوره نمایندگی، در وزارت کشور حاضر شده بود برنامه خود را اصلاح رویکرد سیاست داخلی با اولویت دادن به توسعه همه جانبه، مبارزه با همه اشکال فساد، آزادی اطلاع‌رسانی و حمایت از رسانه‌های آزاد و مستقل و فعالیت آزادانه احزاب، تشکل‌های مستقل و نهادهای صنفی عنوان کرده و وعده داده در کابینه اش از تمام زنان و مردان شایسته با هر گرایش، قومیت و طبقه اجتماعی استفاده کند.

این ۴زن می خواهند رئیس جمهور شوند+ تصاویر | تفاوت پوشش نامزد زن اصلاح طلب خبرساز شد | همراه امام در نوفل لوشاتو که آخرین نفر ثبت نام کرد


هاجر چنارانی نماینده نیشابور در مجالس دهم و یازدهم نیز با ثبت نام در انتخابات آمادگی خود را برای تصدی پست ریاست جمهور اعلام کرد.

چنارانی با توجه به عملکرد سابقش اطمینان دارد می تواند یک دولت انقلابی بر پایه آشتی ملی تشکیل دهد. او بر این باور است که در جامعه به اندازه پتانسیل مردان، زنان شایسته داریم. از این رو به میدان آمده تا زنان امکان مطالبه گری بیشتری داشته باشند.

این ۴زن می خواهند رئیس جمهور شوند+ تصاویر | تفاوت پوشش نامزد زن اصلاح طلب خبرساز شد | همراه امام در نوفل لوشاتو که آخرین نفر ثبت نام کرد


رفعت بیات نماینده زنجان در مجلس هفتم نیز چهارمین داوطلب زن و آخرین فردی بود که پیش از بسته شدن درب های وزارت کشور در دقایق پایانی خود را به خیابان فاطمی رساند و در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم ثبت نام کرد.

بیات جامعه شناسی خوانده و در دوران دفاع مقدس ۳ سال مسئول بسیج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده است.

او که از دوران دانشجویی فعالیت سیاسی داشته و به همراهی امام در نوفل لوشاتو افتخار می کند، خود را فرزند انقلاب و مقلد امام می داند و مدعی است برای این داوطلب شده که می‌بیند از منابع انسانی کشور از جمله زنان آنگونه که باید استفاده نمی شود.

وی می گوید ما با استفاده از امکانات خود بدون نیاز به کمک دولتی و با اصلاح قوانین مزاحم می توانیم بخش مهمی از درآمد ملی کشور را به بهترین شکل در مسیر بهبود شرایط به کار گیریم.

به گزارش ایرنا، ثبت‌نام داوطلبان چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، از ساعت ۸ صبح روز پنجشنبه - ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - آغاز و ساعت ۱۸ روز گذشته - ۱۴ خرداد - به پایان رسید و در نهایت از میان ۲۷۸ مراجعه‌کننده به ستاد انتخابات واقع در وزارت کشور، ۸۰ داوطلب نام‌نویسی کردند.

براساس اعلام قبلی وزارت کشور، پس از اعلام اسامی، نامزدها به مدت ۱۵ روز فرصت تبلیغات دارند و در نهایت رای گیری برای انتخابات ریاست جمهوری ۸ تیرماه انجام خواهد شد.

کد خبر 857458
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • رعیت سینه سوخنه IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
    10 0
    مشکلی نیست ، بلکه یه زن بتونه این تورمات گرونیهارا کنترل کنه ! ما رای رو میدیم ! بشه رئیس جمهور زن بشه ! فقط اموال منقول غیرمنقول های خودشونا اعلام کنن حتی شوهراشون. بعدشم رئیس جمهور شدن ، نیان خوارشوهراشونا بگذارند تو پست مقامی که ماهی ۶۹ میلیون تومان حقوق بگیرند عینه بعضی ها که تو مسند وزارت خواهر زناشون پست نون آبدار میدادن.
    • CH ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
      2 2
      به خانم هادرمسائل مهم کشوری بهاخیلی بیش ازحدکم داده می شودواین نام نویسی هاهم صرفااین است که مثلابه خانم هاهم اهمیت داده می شودامادرواقعیت بایدبه تعدادمسئول اقامسئول خانم هم درتمام قوا،نهادها،امورات،سازمان ها،...مسئولیت بلندپایه داده شودچون وجودتمامااقایان هم برای کشورتاثیرگذارنبوده شایدگرفتن مسئولیت بلندپایه ووجودتفکروایده ها توسط خانم هاتاثیری دربهبودمسائل،مشکلات،سختی هامهم کشورباشد
    • IR ۰۱:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۷
      1 0
      خیالت راحت هم وطن خانم ها هر کاری بکنند فقط خواهر شوهر رو سرکاری نمیارن که اینقدر به قول شما حقوق دریافت کنه نگران نباش
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
    6 6
    ای داد و بیداد اینها میخوان ایران نجات بدن
  • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
    8 8
    من یک زن هستم ولی به زن رای نمیدم
    • مادر IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
      4 4
      اتفاقا من یه خانم رأی میدم با افتخار رأی میدم متاسفم برات که اینقدر تنگ نظری! خانم ها با ظرافت و وسواس خیلی بهتر از آقایون می توانند موفق باشند چرا همه کشورهای دیگه خانم ها رو می پذیرند کشور ما ایران ! که زنان از زمان باستان در کشور داری و کارهای سخت موفق بودند اینچنین سرد برخورد می کنند زنان ایرانی در طول تاریخ زنان دانشمند وقدرتمندی بوده وان شاالله خواهند بود
    • IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
      3 4
      شما متاسف باشی یا نباشی تغییری تو حقیقت نمیکنه تمام اختراعات از همین گوشی که شما دستته آقایون انجام دادن تا برق ، هواپیما، اتومبیل و همون ماشین لباس شویی و ظرف شویی که شما باهاش کارت رو راحت تر انجام میدی و تمام زیر ساخت ها و بناها و سازه های مهم رو آقایون ساختن و دنیای امروز مرهون تلاش مردان پرتلاشه
  • GB ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
    1 3
    مملکت نیاز به همت و دانش و تحقیق میخواهد والی در کشور دکتر کم نداریم این همه دکتر داریم اقتصاد ایران مریض و با شیمی درمانی تبلیق خانمها حالش خوب نمیشه ؟
    • ناشناس IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
      1 3
      بدون چادر که نمیشود ریس جمهور یک کشور اسلامی باشی باید از شهدا حرف بزنی از امام بگویید از مسلمانان جهان دفاع کنی باید الگوی ونماینده همه زنان مسلمان باشی مگر میشود چادر نداشته باشی!!!
  • IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
    0 0
    بزاریدمرتضی حیدری بیاد
  • امیر IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
    1 0
    فقط زر ابادی
  • رسول IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
    9 0
    بعد از ۴ دهه از انقلاب چرا شعار تمام نمایندگان و روسای جمهور و وزرا و مدیر کل ها و استاندارها ووو همگی مبارزه با فساد بوده .نود درصد شماها هم همیشه درازای پست و مقام و مناصب دولتی بودین ‌.این چه فسادی ست که همیشه بوده و همیشه هم دنبال اصلاح اون بودین .این ملت نباید به شماها شک کنن که یا خودتون منبع فساد هستید یا نمی‌تونید با فساد مبارزه کنید.
  • ناشناس IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
    0 0
    برنامه خود را اصلاح رویکرد سیاست داخلی با اولویت دادن به توسعه همه جانبه، مبارزه با همه اشکال فساد، آزادی اطلاع‌رسانی و حمایت از رسانه‌های آزاد و مستقل و فعالیت آزادانه احزاب، تشکل‌های مستقل و نهادهای صنفی عنوان کرده و وعده داده در کابینه اش از تمام زنان و مردان شایسته با هر گرایش، قومیت و طبقه اجتماعی استفاده کند.
  • ناشناس IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
    0 2
    گیرم شما رای آوردین شدین رئیس جمهور کشور اسلامی ایران آن وقت شما باید به عنوان یک زن نمونه اسلامی در دنیا دیده بشین آیا مردم دنیا باید شمارا بدون چادر ببینند
    • IR ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۷
      1 0
      یک نفر از این خانم ها بدون چادر هستند باقی چادر دارند چیه ؟ حسودی تون میشه خانم ها بخوان رئیس جمهور بشن !
  • ناشناس IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
    0 4
    خانم زرابادی مردانه حرف زد و حرفدل مردم را گفت
  • منطقی IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۷
    0 0
    کدخدای ده که مرغابی بود واااای بر اهل آن ده و آبادی بود
  • marandi IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۷
    0 0
    ..انشااله موفق باشند و شورای محترم نگهبان هم نظر مساعد داشته باشد ......این ملت هوای تازه میخواهند .......هوای تازه و پاک .....طرحی نو در اندازید .....
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۷
    0 0
    فقط چناراني
  • حمید IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۷
    0 0
    سلام امیدواریم ریس جمهور آینده مشکلات جامعه رو حل کنه حالا چه با چادر چه بی چادر اینقدر از روی ظاهر آدمها رو قضاوت نکنیم فقط انسان باشیم وبه فکر مردم وحل مشکلات شون