راه‌اندازی ۱۰ مرکز یاورشهر برای نگهداری و حمایت از بیش از ۷۵۰۰ معتاد متجاهر تهران و پذیرش تمامی معتادان منع پذیرش در این مراکز،بخشی از عملکرد شهرداری تهران در حوزه معتادان متجاهر بوده است

یاورشهر

همشهری آنلاین: نقد عملکرد داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری و پاسخ خواستن از آنها در خصوص عملکردشان در همه جای دنیا امری عادی است اما این انتقادات و پرسش‌ها اگر مبتنی بر تحقیق و مطالعه و با اشراق کامل نباشد ارزشی نخواهد داشت.
روز گذشته یکی از بازیگران مطرح کشور در صفحه شخصی خود در یکی از شبکه‌های اجتماعی عملکرد شهردار تهران در حوزه معتادان را نقد کرد و از علیرضا زاکانی (داوطلب ریاست جمهوری) پرسید که برای معتادان متجاهر تهران چه کرده است؟!

اظهارات پرویز پرستویی در شرایطی مطرح می‌شود که حوزه آسیب‌های اجتماعی به باور همگان، یکی از موفق‌ترین ‌حوزه‌های عملکرد شهرداری تهران طی سه سال گذشته بوده است، تا جایی که همین دیروز سعید احمدبیگی، معاون دادستان تهران با تمجید از عملکرد مدیریت شهری تهران در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی گفت: اجرای طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی توسط شهرداری تهران در کاهش مخاطرات اجتماعی بسیار موثر بود. اما شهرداری تهران طی سه سال گذشته به واقع برای معتادان متجاهر تهران چه کرده است؟

ساماندهی معتادان تهران در «یاورشهر»ها

اعتیاد به مواد مخدر تا سال گذشته یکی از ۱۰ آسیب اول پایتخت و حتی اولین این آسیب‌ها شناخته می‌شد و ساماندهی معتادان متجاهر به دلیل نبود استمرار هیچگاه به نقطه قابل اتکایی نرسیده بود. در چنین شرایطی شهرداری تهران با ایجاد قرارگاه آسیب‌های اجتماعی در معاونت اجتماعی، ساماندهی معتادان متجاهر را در کنار ۴ آسیب‌ اجتماعی دیگر پایتخت در مرکز توجه قرار داد. مروری بر آنچه طی سه سال گذشته در حوزه آسیب‌های اجتماعی پایتخت انجام شده نشان می‌دهد در این مدت تعداد زیرساخت‌ها و بسترهای مناسب به منظور ساماندهی آسیب‌های اجتماعی رشد ۸۰۰ درصدی داشته است. به طور خاص در حوزه معتادان متجاهر، شهرداری تهران از سال ۱۴۰۰ تا امروز با ایجاد ۱۰ مرکز نگهداری معتادان، تحت عنوان «یاورشهر»، بیش از ۷۵۰۰ معتاد پایتخت را ساماندهی کرده و همچنان ایجاد ظرفیت‌های بیشتر را در دستور کار دارد.

ایجاد ۷۷۵۰ ظرفیت در ۱۰ یاور شهر

ظرفیت کنونی مراکز دهگانه یاورشهر که دهمین مرکز آن کمتر از یک‌ماه پیش افتتاح شد، ۷۷۵۰ نفر است و تمامی معتادان متجاهر تهران اعم از افراد منع پذیرشی اعم از بیماران زخم باز، عفونی، ایدز، هپاتیت پذیرش شده و نگهداری می‌شوند. معتادانی که تا پیش از این توسط هیچ ارگان و نهادی در هیچ مرکزی حتی مراکز غربالگری پذیرش نمی شدند و رها بودن آنها در شهر تهدید جدی برای شهروندان محسوب می شد. امروز ظرفیت پذیرش نزدیک به ۸ هزار معتاد متجاهر منع پذیرش به همت مدیریت شهری دوره ششم در ۱۰ یاور شهر ایجاد شده است.

راه‌اندازی ۱۲ مرکز پویاشهر برای ۷ هزار کودک کار و خیابان

اما دیگر حوزه‌های آسیب ‌نیز مغفول نمانده و در حوزه کودکان کار و خیابان نیز زیر ساخت‌های بسیار خوبی در دوره مدیریت شهری فعلی فراهم شده است. در این حوزه علاوه بر افتتاح و راه‌اندازی ۱۲ مرکز پویاشهر ویژه توانمندسازی، استعدادیابی و آموزش کودکان کار و خیابان که تعداد کل آن به ۳۸ مرکز رسیده است. در حال حاضر مراکز پویاشهر شهرداری تهران در حال خدمات رسانی به بیش از ۷ هزار کودک کار و خیابان هستند. در سایه اقدامات شهرداری تهران طی سه سال گذشته، اعتیاد که جزو ۱۰ آسیب اول پایتخت بود از این جمع خارج شده و تغییرات محسوس شهر نیز از دید شهروندان پوشیده نیست. حال باید گفت: آقای پرستویی معتادان محل‌تان را به یاورشهرهای شهرداری هدایت کنید!ٍ

ببینید:آقای پرستویی به یاورشهرها بیایید!

یاورشهر های دهگانه تهران


یاور شهر یک (ویژه معتادان منع پذیرش بالای ۶۵ سال)
سال بهره‌برداری: ۱۴۰۰
ظرفیت: ۶۰۰نفر

یاور شهر ۲ (ویژه معتادان منع پذیرش زیر ۱۸ سال)
سال بهره‌برداری: ۱۴۰۰
ظرفیت: ۱۰۰ نفر

یاور شهر ۳ (ویژه معتادان مرد منع پذیرش دارای زخم باز، عفونی، اختلال روانی)
سال بهره‌برداری: ۱۴۰۰
ظرفیت: ۲۰۰ نفر

یاورشهرهای ۴ (معتادان متجاهر)
سال بهره‌برداری: ۱۴۰۱
ظرفیت: ۱۵۰۰ نفر

یاور شهر۵ (زنان معتاد متجاهر)
سال بهره‌برداری: ۱۴۰۱
ظرفیت: ۲۰۰ نفر

یاور شهر۶ (معتادان متجاهر)
سال بهره‌برداری: ۱۴۰۱
ظرفیت: ۱۰۰۰ نفر

یاور شهر۷ (مردان دارای معلولیت جسمی، حرکتی و ذهنی)
سال بهره‌برداری: ۱۴۰۱
ظرفیت: ۵۰ نفر

یاورشهر۸ (زنان معتاد متجاهر معلول و اختلال اعصاب و روان)
سال بهره‌برداری: ۱۴۰۱
ظرفیت: ۱۰۰ نفر

یاور شهر ۹ (معتادان متجاهر)
سال بهره‌برداری:۱۴۰۱
ظرفیت: ۳۸۰۰ نفر

یاور شهر۱۰ (زنان معتاد متجاهر)
سال بهره‌برداری: ۱۴۰۳
ظرفیت: ۲۰۰ نفر

کد خبر 857483

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha