باقیمانده باند عمه شریفه که با شیوه کش روی، دست به سرقت از طلافروشی‌ها می‌زدند در عملیات پلیس تهران بزرگ دستگیر شدند

عملیات پلیسی برای دستگیری عمه شریفه و اعضای باندش از اواسط سال 86 و هنگامی آغاز شد که  چند  طلافروش تهرانی به اداره آگاهی پایتخت رفتند و از چند زن ناشناس که به طرز بسیار عجیبی از آنها سرقت کرده بودند، شکایت کردند.

طلافروشان تهرانی مدعی بودند زنان سارق، به بهانه خرید طلا قدم به مغازه آنها گذاشته و با شیوه‌ای شبیه تردستی طلا و جواهرات را به سرقت برده‌اند.

با این اطلاعات، به دستور بازپرس شعبه نهم دادسرای ناحیه 10 تهران، کارآگاهان اداره هفدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ، مامور رسیدگی تخصصی به پرونده شدند.

کارآگاهان پلیس در نخستین مرحله، اقدام به بازبینی فیلم‌هایی که در دوربین‌های مداربسته طلافروشی‌ها ثبت شده بود کردند. در این فیلم‌ها زنی 55 تا 60‌ ساله که به‌نظر می‌رسید سردسته باند سرقت باشد، هر بار به همراه چند زن و دختر جوان به طلافروشی‌های مختلف می‌رفت و در فرصتی مناسب طلا و جواهرات را کش می‌رفتند.

شگرد سرقت‌ آنها به این صورت بود که لحظاتی بعد از ورود به طلافروشی از فروشنده‌ می‌خواستند چندین گردنبند طلا را برای امتحان کردن به آنها بدهد، ولی در هنگام امتحان کردن، یکی از گردنبندها را داخل لباس خود می‌انداختند و بقیه را پس می‌دادند و سپس با خونسردی از مغازه خارج می‌شدند، در شگردی دیگر آنها هنگامی که حواس فروشنده به مشتری دیگری جلب می‌شد یکی از گردنبندها را با سرعتی عجیب کش می‌رفتند.

بعد از رفتن آنها مغازه‌دار وقتی در حال چیدن طلاها در ویترین بود، متوجه سرقت می‌شد ولی تعقیب ‌نتیجه‌ای نداشت چرا که آنها به سرعت دور شده بودند.

با سرنخ‌هایی که پلیس از فیلم‌های دوربین مداربسته به دست آورده بود، کارآگاهان چند زن جوان را که عضو باند بودند دستگیر کردند، در جریان بازجویی‌ها از زنان سارق، آنها با اعتراف به شرکت در سرقت‌ها مدعی شدند مغز متفکر و طراح اصلی سرقت‌ها زن میانسالی به نام عمه شریفه است که با تمام آنها نسبت خانوادگی و فامیلی دارد.

آنها مدعی بودند این زن56‌ساله طی 40 سال فعالیت‌ خود در سرقت‌های زیادی دست داشته اما از چندی قبل تنها هدایت باند را برعهده دارد.

با این اعترافات، جست‌وجو ‌برای شناسایی مخفیگاه عمه‌شریفه آغاز شد ولی او دائما مخفیگاه‌ خود را تغییر می‌داد، تا اینکه سرانجام سارق میانسال در آخرین ماه‌های سال 86 در مخفیگاهش در کرج دستگیر شد.

فراری‌‌ها دوباره آمدند

با دستگیری عمه شریفه تعدادی از اعضای باند وی که متوجه دستگیری‌اش شده بودند به سرعت زندگی مخفی‌ای را آغاز کردند و تلاش‌های پلیس برای دستگیری آنها به نتیجه‌ای نرسید تا اینکه از اوایل امسال با گزارش سرقت‌های مشابه از طلافروشی‌ها، پرونده دیگری در شعبه اول دادیاری دادسرای ناحیه 14 تهران گشوده شد.

با بررسی شگرد سرقت‌ها و مشابهت آن‌ به شگرد باند شریفه، کارآگاهان با احتمال اینکه سارقان، ‌اعضای متواری باند ‌باشند، تحقیقات خود را بر این اعضا متمرکز کردند و سرانجام توانستند 5 عضو باند به اسامی سحر (23‌ساله)، شبنم (22‌ساله)، فرید (24‌ساله)، بهنام (24‌ساله)، محسن (30‌ساله) و سالومه (25‌ساله) را در کرج و تهران شناسایی   و هفته گذشته  آنها را  دستگیر کنند.

در حالی که مدارک موجود نشان می‌داد متهمان از سال 86 به شهرها و استان‌های مختلفی از جمله استان مرکزی، خراسان شمالی، خراسان رضوی، اردبیل، چهارمحال و بختیاری، گیلان، مازندران، فارس، اصفهان و..... مسافرت کرده‌اند، اما آنها مدعی هستند هیچ سرقتی را در سایر استان‌ها رقم نزده‌اند و تنها در سرقت‌های سال 86 تهران به‌عنوان همدست به طلافروشی‌ها رفته‌اند.

با  سی‌دی  بیایید

سرهنگ کارآگاه مهدی قزلباش، معاون مبارزه با سرقت‌های خاص پلیس آگاهی تهران بزرگ روز گذشته با اعلام این خبر گفت: با توجه به مدارک به دست آمده و احتمال سرقت متهمان از طلافروشی‌های استان‌های مختلف کشور، قاضی«فرخاک‌فر» - که پرونده تحت نظر ایشان بررسی می‌شود- دستور چاپ تصاویر بدون پوشش متهمان را صادر کرده است که از صاحبان طلافروشی‌های سراسر کشور که به‌این شیوه و توسط اعضای این باند از آنان سرقت شده است، دعوت می‌شود برای شکایت از متهمان به شعبه اول دادیاری دادسرای ناحیه 14 تهران یا اداره هفدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ واقع در خیابان وحدت اسلامی مراجعه کنند یا آنکه با شماره تلفن 51055390 تماس بگیرند.

وی افزود: شاکیان درصورت امکان   سی‌دی دوربین مداربسته طلافروشی را که از متهمین هنگام ارتکاب سرقت ضبط شده است، به دادسرا یا پلیس آگاهی ارائه دهند.

کد خبر 85768

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز