تاوان بدمصرفی برقی را همه ایرانیان می‌پردازند و هرچند بدمصرف‌ها جریمه می‌شوند اما کم‌مصرف‌ها و به ویژه صنایع ممکن است با خطر خاموشی مواجه شوند. تازه‌ترین آمارها نشان می‌دهد که با گرم شدن هوا، میزان مصرف هر روز افزایش می‌یابد به نحوی که در یک روز میزان مصرف بیش از ۸ درصد شده است.

نیروگاه برق

به گزارش همشهری‌آنلاین، اگر در مصرف برق همکاری نکنیم، احتمال دارد کشور ناخواسته دچار خاموشی شود چرا که میزان مصرف برق ۱۰ هزار مگاوات بیشتر از تولید برق نیروگاه‌هاست.

به این آمارها دقت کنید

  • اوج تقاضای مصرف برق: ۶۸۰۹۴ مگاوات
  • میزان ناترازی تولید و مصرف: ۱۰ هزار مگاوات
  • استان‌های رکوردشکن: هرمزگان، کرمان و سمنان
  • نتیجه تغییر ساعت کار؛ کاهش ٤٥٤ مگاواتی مصرف
  • هدف‌گذاری تغییر مصرف با تغییر ساعت کار: کاهش ١٥٠٠ مگاواتی
  • جایزه ویژه خوش مصرف‌ها؛ ۳۰۰ خودرو دنا و تارا
  • هشدار توانیر به پرمصرف‌ها؛ قبض‌های نجومی در راه است

هشدار توانیر به همه

مدیرعامل شرکت توانیر با اشاره به رشد ۸.۴ درصدی مصرف برق در یک روز می‌گوید: استان‌های هرمزگان، کرمان و سمنان از پیک بار سال گذشته خود عبور کردند و مصرف برق منطقه تهران شامل استان‌های تهران، قم و البرز نیز به نقطه اوج سال گذشته نزدیک شده است.

رجبی مشهدی شکستن رکورد تقاضای مصرف برق در روزهای اخیر را نشانگر جهش مصرف برق به دلیل افزایش استفاده از وسایل سرمایشی ارزیابی اعلام کرد و هشدار داد: در این شرایط مشترکان پرمصرف و فوق پرمصرف باید مراقب قبوض نجومی ناشی از مصرف بی‌محابای برق باشند، چرا که در صورت عدم رعایت الگوی مصرف در تابستان قبض‌های میلیونی دریافت خواهند کرد.

او با بیان اینکه اکثر مردم الگوی مصرف برق را رعایت می‌کنند، می‌افزاید: تعداد محدودی از مشترکان که کمتر از یک میلیون مشترک را تشکیل می‌دهند بسیار پرمصرف بوده و حدود چند برابر الگوی مصرف تعیین شده، از برق استفاده می‌کنند و این گروه باید هوشیار باشند که در صورت عدم تجدیدنظر در نوع مصرف خود، قطعاً در تابستان با قبض‌های میلیونی مواجه خواهند شد. به گفته رجبی مشهدی، بر اساس قانون تخصیص یارانه به مصارف بالاتر از الگو ممنوع بوده و تعرفه برق مشترکان خانگی با مصرف بالاتر از الگوی مصوب به صورت پلکانی افزایش می‌یابد.

پیامد تغییر ساعت کار

یک روز پس از اجرای سیاست تغییر ساعت کاری ادارات دولتی، شرکت توانیر اعلام کرد که میزان مصرف برق اداره‌ها و دستگاه‌های دولتی ۴۵۴ مگاوات کم شده در حالی که هدف دولت این است که میزان مصرف برق دولتی‌ها ۱۵۰۰ مگاوات کاهش یابد. آیا در روزهای آینده این اتفاق رخ خواهد داد؟ رجبی مشهدی می‌گوید: هدف‌گذاری ما کاهش ١٥٠٠ مگاواتی مصرف برق از محل تغییر ساعات کار ادارات است که امیدواریم از ابتدای هفته آینده این هدف محقق شود.

او درباره امکان پایش برخط میزان و نحوه مصرف انرژی توسط شرکت‌ها و دستگاه‌های دولتی نیز اظهار کرد: تغییر ساعات کار از ٦ صبح تا ١٣ در سال گذشته علاوه بر کاهش مصرف برق و کمک در جهت رفع ناترازی در تابستان، پایین آمدن حجم ترافیک و افزایش رضایت شهروندان را نیز در پی داشته است. وی افزود افزود: دستگاه‌های اداری با مصارف بیش از الگوی تعریف شده در ابتدا تذکر می‌گیرند و در صورت عدم رعایت، مشمول قطع برق خواهند شد.

شانس برنده شدن در جایزه بزرگ برقی

به گفته توانیر مشترکان صنعت برق امسال اگر ۱۰ درصد مصرف خود را مدیریت کنند از جوایزی مثل «خودرو» برخوردار می‌شوند.رجبی مشهدی از اختصاص ۳۰۰ خودرو مثل دنا و تارا برای مشترکانی که صرفه‌جویی کنند خبر داد و گفت: علاوه بر اینها لوازم‌خانگی برقی کم‌مصرف و لوازم دیجیتال نیز جزو این جوایز است.

کد خبر 857832
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار انرژی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • احمد IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
    1 0
    گران کردن برق که بهانه نمیخواهد برق را هم گران کنید هر کس هم اعتراض کرد انگ معاند به ان بزنید