در گوشه و کنار شهر و در محوطه های تاریخی، برج و باروهای قدیمی وجود دارند که پیش از این آرامگاه شخصیت های معروف و محبوب زمان خود بوده اند. ویژگی های معماری این بناها و ارزش تاریخی آنها، باعث شده این برج ها به مقاصد گردشگری امروز تبدیل شوند.

برج آرامگاهي

همشهری - نیلوفر ذوالفقاری: اگر به گردش در بافت تاریخی شهر علاقه دارید، این بار برای تفریح یک روزه، گشت و گذار در محوطه برجهای آرامگاهی را انتخاب کنید.

نام مقصد: برج آرامگاهی شبلی

نشانی: دماوند، میدان امام خمینی، بلوار امام حسین، خیابان شبلی

چطور برویم: بزرگراه شهید بابایی را به طرف شرق تا رسیدن به دماوند ادامه دهید. در میدان امام‌ خمینی(ره) دماوند وارد بلوار امام حسین شوید.

قدمت: دوره سلجوقیان

امکانات: نمازخانه، سرویس بهداشتی

جاذبه‌های اطراف: مرکز نجوم دماوند، آرامگاه امامزاده بی‌بی زبیده(س)

معرفی : این برج سال ۱۳۵۱ با شماره ۹۲۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. بازدید از این جاذبه تاریخی رایگان است.

برج امیر دماوند

معماری برج شبلی در ابتدا ساده بوده ولی بعدها به‌شکل هشت‌ضلعی درآمد و تزییناتی روی آن انجام گرفت. برج به سبک سردابه ساخته شده است و پس از ورود، با استفاده از چند پله می‌توانید به قسمت سردابه آن دسترسی پیدا کنید. ارتفاع برج به حدود ۱۰ متر می‌رسد. نام این بنا از شیخ شبلی گرفته شده که از طرف حاکمان طبرستان به‌عنوان امیر دماوند منسوب شده بود. مسیر دسترسی به برج شبلی آسفالته و ماشین‌رو است و مشکلی از نظر جای پارک نخواهید داشت.

گشت و گذار تاریخی در برج های آرامگاهی

نام مقصد: برج آرامگاهی طغرل

نشانی: شهرری، شرق آرامگاه ابن‌بابویه

چطور برویم: بزرگراه آزادگان جنوب را به طرف شهرری ادامه دهید. روبه‌روی درب شرقی آرامگاه شیخ صدوق (ابن بابویه) داخل خیابان شهید تقی‌پور به برج طغرل می‌رسید.

قدمت: دوره سلجوقیان

امکانات: رستوران، سرویس بهداشتی، نمازخانه

جاذبه‌های اطراف: مقبره جهان‌پهلوان تختی، مقبره شیخ رجبعلی خیاط

معرفی : برج طغرل را به عنوان قدیمی‌ترین برج تهران می‌شناسند که از آسیب زلزله‌های متعدد در این سال‌ها، جان سالم به در برده است.

جهت‌نما و ساعت آفتابی

در ساخت این برج علاوه بر خشت و آجر، از ساروج استفاده شده که باعث مقاومت بیشتر آن شده است. این برج ۲ در چوبی و طاق آجری در وسط آن دارد و در گذشته گنبدی هم داشته که درطول زمان از بین رفته است. در مورد کاربردهای این برج نظرات جالبی وجود دارد مثلا این برج حکم جهت‌نما را داشته و شب‌ها با روشن کردن آتش بر بالای آن، کاروانیان می‌توانستند مسیر ورود به شهر را تشخیص دهند. از سطح بیرونی بنا هم به عنوان ساعت آفتابی استفاده می شد. دسترسی به این برج با وسایل حمل و نقل عمومی آسان تر است.

کد خبر 858108
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha