مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۶
۰ نفر

برای علاقه‌مندان به تاریخ کهن هیچ‌چیز دلچسب‌تر از تماشای جاذبه‌های تاریخی نیست. یکی از این جاذبه‌ها که شاید کمتر مورد توجه گردشگران قرار گرفته، تپه‌های تاریخی است که تمدن چندهزارساله را در دل خود دفن کرده‌اند.

تپه باستانی

همشهری: اگر علاقه‌مندید با برخی تپه‌های باستانی جنوب تهران بیشتر آشنا شوید، این مطلب را از دست ندهید.

تپه ده‌حسن

این تپه‌ باستانی با ارتفاع تقریبی ۱۵ متر در میان زمین‌های کشاورزی روستا دیده می‌شود. آنطور که از شواهد پیداست این تپه، بقایای یک قلعه و دژ از مصالح خشت و چینه متعلق به دوران اسلامی و قبل از آن است که از دل آن سفال‌های بدون لعاب و لعابدار به رنگ‌های سبز، آبی، لاجوردی و... کشف شده است. مسیر دسترسی به آن درست تا دامنه تپه آسفالت بوده و در چند قدمی آن وسایل بازی برای کودکان جانمایی و نصب شده است. برای بازدید از این تپه تاریخی، بهتر است زیرانداز و خوراکی همراه ببرید و در سایه درختان اطراف تپه استراحت کنید.

نشانی: رباط‌کریم، شرق روستای ده‌حسن

چطور برویم: در مسیر شرق به غرب بزرگراه آزادگان وارد آزادراه ساوه - تهران شده بعد از چند کیلومتر وارد جاده شهریار – آدران شوید.

قدمت: دوره پیش از اسلام

جاذبه‌های اطراف: بقعه امامزاده ابوطالب ع، بقعه امامزاده‌باقر (ع)

یک روز تعطیل، بر فراز تپه‌های تاریخی

تپه‌شغالی

این تپه به‌دلیل وجود سفال‌های دوره‌های مختلف تاریخی، از نظر اهمیت باستانی‌شناسی با تپه سیلک کاشان برابری می‌کند. اگر دوست دارید از جایی دیدن کنید که روزگاری محل زندگی اقوام پیش از تاریخ بوده سری به تپه‌شغالی بزنید. این تپه با خشت‌خام و چینه ساخته شده و اشیای سفالی و ابزار سنگی زیادی در آن کشف شده که روی آنها طرح گیاهان و جانوران نقش بسته است. بهتر است بدانید با وجود اینکه تپه در دامنه شمال‌غربی تپه‌های طبیعی شهر پیشوا قرار دارد، اما مسیر ماشین‌رو دارد و دسترسی به آن آسان است و جاده هم کویری و تماشایی است.

نشانی: پیشوا، دامنه غربی تپه‌های طبیعی شهر پیشوا

چطور برویم: در بزرگراه تهران - ورامین وارد کمربندی جنوبی قرچک شوید. پس از چند کیلومتر تابلوهای کنارگذر شما را به سمت تپه می‌رسانند.

قدمت: هزاره اول قبل از میلاد

جاذبه‌های اطراف: بازار سنتی پیشوا، روستای قلعه‌سین

کد خبر 858339
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha