گروه اجتماعی: سومین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی‌ها در ایران صبح پنجشنبه آغاز به کار کرد.

در این کنفرانس که با حضور شهردار تهران و جمع کثیری از اساتید و متخصصان داخلی و خارجی، کارشناسان و مدیران سازمان‌ها و روابط‌عمومی‌ها آغاز به کار کرد، آسیب‌شناسی روابط عمومی، تبادل تجربیات مدیران و تقدیر از پیشگامان علم روابط عمومی از موضوعات مورد بررسی این کنفرانس بود.

به گزارش همشهری، محمدباقر قالیباف شهردار تهران در این گردهم‌آیی، ضمن اشاره به جایگاه روابط‌عمومی‌ها در کلانشهرهایی مانند تهران گفت: امروزه در کلانشهرها و در عصر ارتباطات با جامعه‌ای چندلایه و شبکه‌ای روبه‌رو هستیم و توجه به موضوع روابط عمومی مهمترین نکته‌ای است که هر مدیر در عرصه مدیریت خود باید به آن توجه داشته باشد.

وی افزود: این جایگاه زمانی اهمیت پیدا می‌کند که ما روابط‌عمومی را ابزاری برای تبلیغات مدیر سازمان نشناسیم و روابط‌عمومی را به عنوان یک بلندگوی یک‌طرفه تشخیص ندهیم، بلکه روابط‌عمومی را مهمترین پل ارتباطی بین جامعه و مدیریت بشناسیم.

قالیباف همچنین گفت: در مدیریت شهری مانند تهران در طول دوره‌ای که من در آن بوده‌ام دو رویکرد وجود داشته، یکی رویکردی که از زاویه مسائل کالبدی و فیزیکی به شهر نگاه می‌شده و به افزایش راه‌ها و جاده‌ها و پل‌ها و مسائل خدماتی توجه کرده‌ایم و دیگر اینکه به مجموعه شهرداری یک نگاه فضایی و راهبردی وجود داشته است.

وی افزود: سابقه نشان می‌دهد که شهرداری با مدیریت‌های مختلفی که داشته و در دوره‌های موفق و ناموفق نگرش کالبدی به شکل یک سازمان خدماتی دیده می‌شده و انسان‌هایی هم که در این شهر زندگی می‌کرده‌اند به عنوان جمعیتی که در یک منطقه جغرافیایی زندگی می‌کنند، دیده می‌شده‌اند. اما نگاه دیگری که ما به آن باور داریم و مجموعه اقداماتی که انجام می‌شود به دنبال این است که این سازمان خدماتی را به یک نهاد اجتماعی تبدیل کنیم و انسان‌های این شهر را به عنوان شهروند واقعی که دارای حقوق شهروندی هستند، ‌ببینیم.

شهردار تهران همچنین گفت:‌ ما با یک جامعه پویا و زنده طرف هستیم و این رویکرد جدی و اساسی است که در شهرداری تهران وجود دارد، در این‌جاست که نقش روابط‌عمومی‌ها بسیار حساس و برجسته خواهد بود و ما قبل از اینکه با ساختمان‌ها و خیابان‌ها سر و کار داشته باشیم با روح و روان شهروندان در ارتباط هستیم و اگر قرار باشد توسعه کالبدی هم باشد باید در راستای آسایش شهروندان باشد.

قالیباف در ادامه گفت: با این نگرشی که در مدیریت شهری وجود دارد، نقش آموزش همگانی، مهمترین رسالتی است که به دوش روابط عمومی است و روابط عمومی راهی جز این ندارد که اعتمادسازی بین شهروندان و مدیریت شهری، مدیریت پاسخگو و شهروند مسئول ایجاد کند و روابط‌عمومی به عنوان بلندگو و پل ارتباطی بین آنها، مردم را با حقوق خود آشنا کرده و به مدیران هشدار دهد. وی افزود: در این راستا، رویکرد محله‌گرایی جزء رویکردهای اساسی ما و مشارکت‌گرایی، جزء نگاه ما در شهرداری بوده و البته ما هنوز در ابتدای راه هستیم و فاصله زیادی با آن چیزی که باید باشیم داریم.

مجموعه سامانه 137 و سامانه 1888 نیز با این نگاه شکل گرفته است و حرکت‌هایی که در تقویت تشکل‌های غیردولتی و برای مشارکت معنادار مردم نیز از همین منظر اتفاق افتاده است.

شهردار تهران همچنین گفت: در توسعه فرهنگ شهروندی و در صحنه ارتباطات روزانه 4 ساعت برنامه رادیویی از رادیو تهران مرتبط با شهرداری پخش می‌شود که گامی مهم در این راستا است و یا اینکه اطلاع‌رسانی در زمینه درآمد و هزینه شهرداری که هر 6  ماه یک‌بار به مردم ارایه می‌شود، حرکت‌هایی است که بتوانیم شهرداری را از یک سازمان به نهاد اجتماعی تبدیل کنیم.

وی همچنین اظهارداشت: خدمات‌رسانی به مردم به صورت توزیع عادلانه امکانات و خدمات، توجه به اقتصاد شهری و مسائل مربوط به حوزه تربیتی اهدافی است که نقش روابط‌عمومی را در تحقق اهداف شهرداری مشخص می‌کند و این اساس کار ماست و به دنبال ایجاد علقه در مردم نسبت به شهر و محله خود هستیم.

گفتنی است سومین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی‌ها از اولین دایره‌المعارف روابط‌عمومی ایران رونمایی شد و به گروهی از مدیران فعال در عرصه روابط‌عمومی لوح تقدیر اهداء شد. همچنین مهدی محسنیان راد، در ارتباط با پدیده مدیریت هیاتی و جایگاه روابط‌عمومی در آن، میترا حاجی‌زاده و عیسی جلالی در مورد روابط‌عمومی (شناخت روان در ارتباط با روابط‌عمومی و اثر روابط‌عمومی بر روان انسان) سخنرانی کردند.

بهروز فروتن نیز، به مرور تجربه و  نقش روابط‌عمومی به‌عنوان پیش‌شرط موفقیت یک سازمان پرداخت و سیدمحمد عباس‌زادگان درمورد کاربرد مدیریت عملکرد  در روابط‌عمومی، احمد خادم‌الله در ارتباط با مدیریت افکار داخلی روابط‌عمومی و مارک شیهان درمورد اهداف روابط‌عمومی در آموزش رسانه‌ای و احمد قویدل درمورد نقش روابط‌عمومی و دفاع از حقوق بیماران سخنرانی کردند.

همچنین سعید یعقوبی به نقش و جایگاه روابط‌عمومی نوین (اینترنتی) پرداخت و علیرضا شیری موضوع مهارت‌های ارتباطی موثر در سازمان را بررسی کرد و محمد بلوریان تهرانی هم جایگاه مشتری در فرآیند فعالیت‌های روابط‌عمومی داخلی را بررسی کرد.

در سومین کنفرانس بین‌المللی روابط‌عمومی‌ها، نشست‌‌های تخصصی با موضوع آسیب‌شناسی روابط‌عمومی ایران هم برگزار شد.

کد خبر 8584

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز