کوچه امامزاده یحیی (ع)، از کوچه‌های قدیمی محله عودلاجان و حدفاصل خیابان امیرکبیر و ۱۵ خرداد است که با بقعه امامزاده یحیی(ع) و چنار کهنسالش شناخته می‌شود.

کوچه امامزاده یحیی

همشهری: علاوه بر کوچه‌های تنگ و باریک و بافت تاریخی، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کوچه امامزاده یحیی(ع) وجود آرامگاهی به همین نام در این کوچه است. قدمت بنای این امامزاده که منسوب به چهارمین امام شیعیان، امام سجاد(ع) است به قرن ۷ هجری قمری می‌رسد. در کنار گنبد مخروطی فیروزه‌ای‌رنگ امامزاده یحیی و معماری تاریخی این بقعه که بسیار تماشایی است، وجود کهنسال‌ترین درخت چنار پایتخت در حیاط این امامزاده توجه زائران را به ‌خود جلب می‌کند. این چنار که به‌عنوان کهن‌ترین موجود زنده پایتخت شناخته می‌شود عمرش بالغ بر ۹۰۰ سال است. روی تنه این درخت، حفره‌ای وجود دارد که برخی بر این باورند در زمان‌های قدیم، مرد کفاشی در آن کار و زندگی می‌کرده؛ اما برخی دیگر به این گفته اعتقادی ندارند و بر این باورند که این حفره بر اثر دود شمع‌هایی ایجاد شده که زائران برای نذر و حاجت‌روایی روشن می‌کردند. این چنار کهنسال در فهرست میراث فرهنگی کشور ثبت شده است.

پیرترین موجود زنده تهران اینجاست!

سرای کاظمی

خانه‌های قدیمی بسیاری در کوچه به چشم می‌خورند. یکی از این خانه‌ها که فاصله چندانی با بقعه امامزاده ندارد، سرای کاظمی است. این خانه یادگاری از روزهای زندگی اعیان‌نشینی در محله قدیمی امامزاده یحیی(ع) است.

حمام نواب

حمام تاریخی نواب هم ازجمله جاذبه‌های این کوچه است. این حمام تا قبل از پایین آمدن از پله‌ها دیدی از بیرون ندارد. پله‌های مقابل ورودی، راه به پشت‌بام حمام دارند که محل خشک کردن لنگ‌های حمام بود و هرکسی برای خودش لنگی مخصوص داشت.

مسجد و مدرسه معمارباشی

مسجد و مدرسه معمارباشی هم که روزگاری پاتوق مشروطه‌خواهان بوده در این کوچه جا خوش کرده است. این مدرسه قدیمی و حجره‌های آن این روزها برای تحصیل طلبه‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. می‌گویند میرزاکوچک‌خان جنگلی یکی از دانش‌آموختگان این مدرسه علمیه بوده است.

پیرترین موجود زنده تهران اینجاست!

نشانی: خیابان پانزده خرداد، بعد از خیابان مصطفی خمینی

ویژگی: مذهبی‌ترین خیابان پایتخت

کد خبر 858573
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • LB ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۴
    3 0
    سلام حداقل یک عکسی هم از درخت می گذاشتید .عنوان مطلب مربوط به درخت است و عکسای دیگر قرار گرفته است !!!