دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۱
۰ نفر

در مراسمی که به مناسبت رونمایی از اقدامات دستگاه‌ها درخصوص کاهش آلودگی هوا در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شده بود مسئولان اعلام کردند که از ۲۷ میلیون خودروی کشور، تعداد ۷ میلیون دستگاه به سن فرسودگی رسیده و بیش از ۲ هزارسال از عمر تهرانی‌ها در ترافیک روزانه تهران از دست می‌رود.

تاکسی برقی- سازمان حفاظت میحط زیست

همشهری آنلاین- زهرا رفیعی: امروز دو مراسم رونمایی از تاکسی‌های برقی آینده تهران برگزار شد. یکی از آنها در سازمان حفاظت محیط زیست و به مناسبت هفته ملی محیط زیست بود. کمبود سوخت‌های فسیلی و آلاینده بودن آن باعث شده است که چشم‌انداز کلان‌شهرهای بزرگ به سمت برقی شدن خودروها برود. از جمله اولین قدمها، تحویل ۲۰۰ دستگاه خودروی به رانندگان تاکسی در تهران بود و قرار است در آینده‌ای نه چندان دور این مسیر برای سایرین نیز هموار شود.

آیا می توان امسال رکورد اسقاط خودرو را زد؟
عکاس: منا عادل

هوای ۳۳ شهر کشور هم اکنون آلوده است

داریوش گل‌علیزاده رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست: قانون هوای پاک در سال ۱۳۹۶ تصویب شد در این قانون ۲۷۴ تکلیف برای دستگاه‌ها پیش بینی شده است. این قانون دارای چند محور مهم بود، یکی از این محورها از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و کنترل کردن مصرف سوخت خودروها بود. طبق اصلاحیه قانون هوای پاک و تغییر سن فرسودگی خودروها، از ۲۷ میلیون خودروی کشور، ۷ میلیون دستگاه به سن فرسودگی رسیده‌اند. دولت سیزدهم سعی کرده‌است تسهیلات بیشتری در اختیار خودروهای فرسوده قرار دهد به طوری که گواهی اسقاط با کمترین وابستگی به منابع دولت صادر شود. هم اکنون خودروسازان باید به ازای یک‌چهارم تولیدات خود، گواهی اسقاط خودرو دهند. تقریبا ۸۰ درصد وسایل حمل و نقل عمومی فرسوده است. هم اکنون ۲۶ شهر و هفت کلان شهر کشور درگیر آلودگی هوا هستند. در نیمه اول سال این آلودگی بیشتر مربوط به گرد و غبار و در نیمه دوم سال مربوط به آلاینده‌های کربنی است. یک سوم معابر کشور در اشغال خودروهای پارک شده است و تردد برای خودروهای در حال حرکت همراه با ترافیک سنگین است. یک خودروی روشن در ترافیک ۵ برابر خودروهای در حال حرکت آلودگی تولید می‌کند. اصلاحات خوبی نیز در قوانین مربوط به هوای پارک در آیین‌نامه‌های اجرایی قانون هوای پاک صورت گرفته است. در دولت سیزدهم در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ ردیف بودجه مشخص در نظر گرفته شده است. این ردیف اگرچه کم است اما در نهادینه شدن آن در لوایح بودجه کمک می‌کند.

آیا امسال رکورد خواهیم زد؟

مهران سالاریه، رئیس سازمان نوسازی ناوگان حمل و نقل وزارت صمت: امسال ۶۰ هزار خودروی فرسوده اسقاط ‌ از چرخه ترافیک خارج شده است. مشوق‌های خوبی برای اسقاط خودروها درنظر گرفته شده است که هم برای مراکز اسقاط و هم دارندگان خودرو جاذبه دارد. سال گذشته ۷۱ هزار دستگاه خودرو اسقاط شد. امیدواریم امسال رکورد سال ۱۳۹۳ که بیش از ۲۸۰ هزار دستگاه اسقاط بود را بزنیم و به مرز ۵۰۰ هزار دستگاه برسانیم. برنامه‌هایی برای توسعه خودروهای برقی و استفاده از آن در حمل و نقل عمومی داریم. در حوزه اسقاط موتورسیکلت نیز راهور همکاری بسیار خوبی با مراکز اسقاط دارد اما نیاز است این نهاد از شماره گذاری موتورسیکلت‌های فرسوده جلوگیری کند.

۲.۲ هزار سال عمر تهرانی‌ها در یک روز هدر می‌رود

سردار باقر سلیمی، معاون عملیات ‌پلیس راهور: روزانه ۲۰ میلیون سفر روزانه در تهران ثبت می‌شود. ۷۱ درصد خودروها تک‌سرنشین هستند. هر تهرانی در روز ۱ ساعت از عمر خود را در ترافیک هدر می‌دهد. ۲۰ میلیون نفر-ساعت با یک حساب سرانگشتی، ۲۲۸۳ سال عمر است که در یک روز ترافیک تهران هدر می‌رود. باید سفرهای غیر ضروری به حداقل برسد و در این زمینه الکترونیکی شدن خدمات می‌تواند تاثیر شایانی داشته باشد. حرکات و اقدامات خوبی شروع شده اما سرعت آن نسبت به گسترش ترافیک بسیار ناچیز است. بیش از ۸۰ درصد وسایل نقلیه فرسوده هستند و همین میزان وسیله نقلیه فرسوده بیشترین سهم را در آلایندگی هوا دارد.

کد خبر 858814
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha