اقبال روزافزون به رای‌دهندگان اروپایی به احزاب راست افراطی زنگ خطر را در بروکسل به صدا در آورده است.

پارلمان اروپا

گروه دیپلماتیک - همهشری آنلاین: انتخابات پارلمان اروپا پس از هفته‌ها کش و قوس برگزار شد و نتایج آن نشان می‌دهد که گرچه جناح راست میانه در پارلمان اروپا همچنان میدان‌دار است اما اقبال روزافزون به راست‎های افراطی زنگ خطر را در بروکسل به صدا در آورده است. پارلمان اروپا به‌طور مشترک با شورای اتحادیه اروپایی به قانون‌گذاری و اتخاذ تصمیمات در اتحادیه اروپا می‌پردازد.

خبرگزاری الجزیره نوشته، کابوس لیبرال‎ها و احزاب در 27 کشور اروپایی که برای انتخاب نمایندگان خود در پارلمان اروپا به پای صندوق‌های رای رفته بودند تاحدی به واقعیت تبدیل شد چرا که صدای پای احزاب راست افراطی پرقدرت‌تر از همیشه به گوش می‎رسد. تحلیلگران بر این باورند که قدرت‌گیری روزافزون احزاب راست افراطی در قلب اروپا سیاست‎های بروکسل را عمیقا تحت تاثیر قرار خواهد داد.

احزاب برنده در انتخابات پارلمان اروپا

  • حزب راست میانه مردم اروپا (EPP) توانست بیشترین کرسی‌های پارلمان اروپا را به دست آورد. این حزب در مقایسه با انتخابات سال 2019 که مجموعاً 182 کرسی داشت، هشت کرسی بیشتر به دست آورد.
  • حزب راست افراطی اجتماع فرانسه (ID) به رهبری مارین لوپن از فرانسه 58 کرسی به دست آورد که 9 کرسی بیشتر از 5سال پیش بود.
  • احزاب غیرمتعهد - که شامل احزاب راست و چپ هستند که به هیچ گروه سیاسی شناخته شده‎ای تعلق ندارند - 99 کرسی به دست آوردند که 37 کرسی بیشتر از سال 2019 است.
  • محافظه‌کاران و اصلاح طلبان اروپایی (ECR) به رهبری جورجیا ملونی نخست وزیر راست‌گرای ایتالیا نیز 4کرسی بیشتر از 5سال پیش به دست آوردند.

احزاب بازنده در انتخابات پارلمان اروپا

  • گروه سبزها در اتریش و آلمان که عملکرد بسیار بدتری از آنچه انتظار می‌رفت، داشتند.
  • گروه لیبرال «نوسازی اروپا» در کشورهای مختلف که نسبت به سال ۲۰۱۹ میلادی ۲۰ کرسی‌ را از دست داد.
  • سوسیال دموکرات‌ها در آلمان به رهبری اولاف شولتز صدر اعظم اولاف که پس از حزب دموکرات مسیحی به طور مشترک با حزب راست افراطی «آلترناتیوی برای آلمان» در جایگاه دوم قرار گرفت.
  • احزاب سبز که در انتخابات سال ۲۰۱۹ به دستاوردهای قابل توجهی دست یافتند اما امسال ۱۹ کرسی مهم را از دست دادند.

به اعتقاد تحلیلگران، نتایج انتخابات پارلمان اروپا نشان دهنده تغییرات شدید در فضای سیاسی اروپا در مقایسه با دور قبلی رای گیری در سال 2019 است. جنگ در اوکراین و غزه، بحران اقتصادی در سراسر بلوک اروپا باعث ایجاد احساس شدید ناامنی در رای‌دهندگان اروپایی شده و آنان را ترغیب کرده تا به برنامه‌های سیاسی راست افراطی که وعده امنیت بیشتر داده و به‌طور آشکارا محافظه‌کارانه‌تر و مهاجرستیزتر هستند، رای دهند.

رهبران سیاسی برنده و بازنده

  • اولاف شولتز رهبر حزب سوسیال دموکرات (SPD) آلمان با کسب تنها حدود ۱۴ درصد از آرا شکست سنگینی را متحمل شده است.
  • امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه، نیز در فهرست بازندگان انتخابات پارلمان اروپا قرار دارد. نتایج انتخابات به مثابه یک زلزله سیاسی در فرانسه ماکرون را وادار کرد تا پارلمان را منحل و درخواست برگزای انتخابات زودهنگام را مطرح کند. او اکنون 3 هفته وقت دارد تا رای دهندگان فرانسوی را متقاعد کند که از حزبش حمایت کنند.
  • حزب فیدز به رهبری ویکتور اوربان در مجارستان نیز کارنامه قابل قبولی در انتخابات پارلمان اروپا نداشت.
  • جورجیا ملونی نخست وزیر راست‌گرای ایتالیا را می‌توان پیروز قاطع این انتخابات خواند. حزب برادران ایتالیا به رهبری او نزدیک به ۳۰ درصد آرا را به دست آوردند.

شولتز و ماکرون بازندگان بزرگ انتخابات پارلمان اروپا

کد خبر 858972

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha