ماراتن پیدا کردن مدرسه خوب و تلاش برای متقاعد کردن مدیر مدرسه برای ثبت نام دانش‌آموز، از خود درس خواندن و امتحانات دانش‌آموز برای والدین سخت‌تر شده است. مخصوصا امسال که باید آدرس محل سکونت در سامانه خاصی ثبت شود.  

ثبت نام مدارس

همشهری آنلاین_الناز عباسیان: امتحانات دانش آموزان هنوز تمام نشده، والدین باید به فکر ثبت نام فرزندشان در مدرسه جدید برای سال تحصیلی بعد باشند. حتی بعضی‌ها خیلی قبل‌تر یعنی در اسفند و فروردین که هنوز سال تحصیلی در جریان است، دست به کار می‌شوند و سراغ پیدا کردن مدرسه جدید می‌روند چون ممکن است ظرفیت‌ها پر شود و فرزندشان جا بماند. ماراتن پیدا کردن مدرسه خوب و تلاش برای متقاعد کردن مدیر مدرسه برای ثبت نام دانش‌آموز، از خود درس خواندن و امتحانات دانش‌آموز برای والدین سخت‌تر شده است. مخصوصا امسال که باید آدرس محل سکونت در سامانه خاصی ثبت شود.

مدارس دولتی
ثبت نام دانش آموزان در این مدارس با توجه به دستورالعمل نام نویسی مدرسه که توسط آموزش و پرورش صادر شده، انجام می‌شود. دانش آموزان و والدین باید در موعد مقرر ثبت نام هریک از پایه‌های تحصیلی با توجه به شرایط ثبت نام در آن سال تحصیلی به صورت اینترنتی و یا حضوری اقدام به ثبت نام کنند. البته امسال ثبت نام در مدارس دولتی مشروط به تایید اطلاعات محل سکونت توسط والدین در سامانه ملی املاک و اسکان وزارت راه و شهرسازی به آدرس amlak. mrud.ir است.

مدارس هیات امنایی
این مدارس شاخه‌ای از مدارس دولتی هستند و باید براساس محل سکونت، دانش آموزان را ثبت‌نام کنند اما به صورت عرفی، قوانینی را برای خود گذاشته‌اند که مثلا یکی از آنها شرط معدل است و یا برخی از آنها فقط بخشی از ظرفیت خود را اختصاص به فرزندان فرهنگیان یا کارمندان دولت کنار می‌گذارند و از ثبت‌نام دانش آموزان عادی خودداری می‌کنند.

مدارس نمونه دولتی
دانش آموزانی که پایه ششم ابتدایی را پشت سر گذاشته‌اند، برای ورود به مدارس نمونه دولتی در مقطع متوسطه اول نیازی به شرکت در آزمون ندارند و باید با کسب امتیازهای مختلف شانس خود را برای تحصیل در این مدارس امتحان کنند. از جمله امتیازهای لازم برای تحصیل در این مدارس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: «تمام کارنامه‌های ۶ ساله و شایستگی عمومی باید خیلی خوب باشد. دانش آموز باید دارای لوح تقدیر، حکم قهرمانی یا مدرک حفظ قرآن کریم در مسابقات مختلف باشد. خانواده‌های ایثارگر و فرهنگی هم دارای امتیاز هستند.»
شرط ورود به مدارس نمونه دولتی در مقطع متوسطه دوم آزمون ورودی است و متقاضیان باید حداقل نمره قبولی و درصدهای لازم برای قبولی نمونه دولتی را بدست آورند.

مدارس شاهد
مدارس شاهد از دسته مدارس دولتی است که برای ارائه خدمات آموزشی به فرزندان خانواده‌های شهدا، جانبازان، آزادگان و مدافعان حرم تاسیس شده‌اند. به جز این دانش‌آموزان، افراد عادی اگر بخواهند در این مدارس ثبت‌نام کنند باید شرایط زیر را داشته باشند: «حافظ قرآن کریم، فرزند یا نوه خیر مدرسه ساز، کسب رتبه اول تا سوم مسابقات فرهنگی، ورزشی، علمی، هنری و…، فرزند کارمند رسمی آموزش و پرورش و بنیاد شهید، کسب رتبه اول تا سوم مسابقات حفظ مفاهیم، قرائت قرآن و نهج البلاغه، امتیاز علمی دانش آموزان با ارائه کارنامه تحصیلی.» تبصره: در سال‌های اخیر با توجه به طرح تشویقی افزایش جمعیت برای دانش‌آموزانی که حداقل ۳ فرزند دارند و آخرین فرزند متولد سال ۱۴۰۰ باشد، امتیازی در نظر گرفته می‌شود.

مدارس تیزهوشان

رقابت برای ورود به این مدارس نسبتا سخت‌تر است. دانش آموزانی که قصد شرکت در آزمون تیزهوشان ششم به هفتم را دارند، باید میانگین معدل پایه پنجم و ششم آن‌ها خیلی خوب باشد.
برای ثبت‌نام در پایه دهم، دانش آموز باید معدل سالانه حداقل ۱۹ را در پایه هشتم و نهم کسب کرده باشد و در آزمون ویژه این مدارس که در تیر برگزار می‌شود، نیز شرکت کنند.

مدارس غیردولتی

مبنای ثبت نام در این مدارس شهریه است، اما برخی از مدارس غیردولتی مطرح آزمون ورودی هم دارند که باید دانش‌آموز به صورت اختصاصی در آن شرکت کند؛ همچنین برخی از این مدارس فقط از یک قشر و گروه خاص فکری یا مذهبی دانش آموز پذیرش می‌کنند. شهریه مدارس غیردولتی هم برای هر یک از پایه‌ها و شهرها متفاوت است و هر ساله اعلام می‌شود.

مکث:
یک دستورالعمل جدید و پیچیده برای ثبت نام در مدارس

یکی از دردسرهای امسال ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس، احراز محل سکونت است که برای دومین سال پیاپی به صورت برخط و با همکاری وزارت راه و شهرسازی و آموزش و پرورش از طریق سامانه ملی املاک و اسکان انجام می‌پذیرد که پیچیدگی‌های زیادی دارد.

بهامین تختایی معاون مرکز فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در این باره می‌گوید: «راهنماها و دستورالعمل‌های لازم برای تسهیل کار والدین از طریق هر دو سامانه ملی املاک و اسکان، و همچنین پنجره واحد خدمات الکترونیکی آموزش و پرورش در دسترس کاربران قرار گرفته است. برای این کار، والدین باید ابتدا وارد my. medu.ir شده و با کلیک بر روی دکمه «ورود والدین/عموم/فرهنگیان» وارد پنجره واحد خدمات الکترونیکی آموزش و پرورش شوند.

پس از ورود، سامانه پیغامی را برای تایید کدپستی و آدرس محل سکونت به والدین نمایش می‌دهد. در صورت درست نبودن آدرس، والدین بایستی نسبت به ثبت کدپستی محل سکونت خود در سامانه ملی املاک و اسکان به آدرس amlak. mrud.ir اقدام کنند. سپس مجدداً به پنجره واحد خدمات الکترونیکی آموزش و پرورش به آدرس my. medu.ir وارد شده و نسبت به تایید آدرس محل سکونت خود اقدام کنند. در صورت تغییر در آدرس محل سکونت، والدین پس از درج کدپستی و آدرس جدید در سامانه ملی املاک و اسکان، در بخش پروفایل سامانه مای مدیو وزارت آموزش و پرورش، اطلاعات خود را بروزرسانی کنند. آدرس پستی ثبت شده در سامانه ملی املاک و اسکان (وزارت راه و شهرسازی)، پایه ارائه کلیه خدمات الکترونیکی وزارت آموزش و پرورش است.»

کد خبر 859329

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha