روز ملی گل و گیاه فرصتی است تا به مناطقی سر بزنیم که به پرورش گل و گیاهان خاص مشهورند و زمینه‌ای برای اشتغال‌زایی فراهم کرده‌اند؛ روستاها و شهرهایی که به همین دلیل هدف گردشگری و در فصل برداشت گل میزبان جشنواره شده‌اند. به بهانه ۲۵ خرداد به برخی از این مناطق سر می‌زنیم.

باغ گل محلات 4.jpg

به گزارش همشهری ‌آنلاین حرف از گل که می‌شود نام هلند ایران در ذهنمان روشن می‌شود. محلات در استان مرکزی از نظر تولید گل در کشور مقام اول را دارد. آب و هوای محلات سبب شده تا مهد پرورش گل و گیاه زینتی در کشور باشد. دهکده گل محلات با داشتن انواع گل‌های آپارتمانی، کاکتوس‌های منحصر به فرد و سایر گل‌ها و گیاهان پاتوق علاقه‌مندان به گل و گیاه است. این دهکده که به‌عنوان بزرگ‌ترین دهکده پرورش گل در کل کشور شناخته می‌شود ۱۱۰ هکتار وسعت دارد است. ۲۵ خرداد امسال با برنامه‌های متنوع به عنوان دومین سال بزرگداشت روز محلات به عنوان پایتخت گل ایران میزبان گردشگران است.

شهری که به هلند ایران معروف است ؛ این شهرها به گل هایشان معروفند


سرزمین گل محمدی

برای دیدن بزرگترین دشت دیم گل محمدی در جهان باید به روستای لایزنگان در شهرستان داراب استان فارس سر بزنیم. روستایی با جمعیت حدود ۲ هزار نفر که فصل بهار به دشت‌های صورتی گل‌محمدی اطراف روستا وکچ می‌کند و برداشت گل محمدی مشغول‌اند. بعد از برداشت گل محمدی که معمولا نیمه بهار آغاز می‌شود، گلابگیری در روستا انجام می‌شود. رشد گل محمدی به صورت دیم در دشتی با مساحت ۵هزار هکتار، لایزنگان را به عنوان بزرگترین دشت گل محمدی دیم در جهان زبانزد کرده‌است. ۵۰۰ هکتار گل محمدی هم به شیوه آبی کشت می‌شود. لایزنگان این روزها میزبان گردشگران هم هست.

شهری که به هلند ایران معروف است ؛ این شهرها به گل هایشان معروفند

نرگس‌زارهای طلایی

بهبهان در جنوب شرقی خوزستان، یکی شهرهای گل ایران است. عطر نرگس‌زارهای بهبهان تا فرای مرزها رفته و نرگس بهبهان در دنیا مشهور است. باغ‌های نرگس در وسعت ۲۰۰ هکتاری از دور به رنگ طلایی می‌درخشد. معروف‌ترین نوع نرگس در بهبهان به نام نرگس شهلا شناخته می‌شود که معمولا از اواخر پاییز تا اوایل بهمن می‌روید. گفته می‌شود قدمت نرگس‌زارهای بهبهان به ۴هزار سال قبل می‌رسد. نرگس‌زار بهبهان در جشنواره هلند در سال ۱۹۹۲ رتبه اول را کسب کرد. کشت نرگس در این شهر به صورت دیم و آبی انجام می‌شود. دشت‌های نرگس بهبهان در فهرست آثار طبیعی استان خوزستان به ثبت رسیده است.

شهری که به هلند ایران معروف است ؛ این شهرها به گل هایشان معروفند

دشت کلزا در رامیان

دشت‌های کلزا در فصل بهار شبیه تابلوی نقاشی است. رامیان در استان گلستان به داشتن زیباترین دشت‌های کلزا مشهور است. کلزا، یک گل زیبای زرد رنگ و از خانواده شب‌بوهاست. این گل خاصیت درمانی هم دارد و به عنوان یکی از مهم‌ترین گیاهان روغنی شناخته می شود. کشاورزان رامیان به کشت این گل مشغول هستند و از گلبرگ‌های آن به خاطر ترکیب روغنی با کلسترول پایینش استخراج روغن می‌کنند. هر سال حدود ۵هزار هکتار کلزار در رامیان کشت می‌شود. یکی از جاذبه‌های گردشگری رامیان همین دشت‌های کلزاست.

شهری که به هلند ایران معروف است ؛ این شهرها به گل هایشان معروفند

سرزمین زرد ایران

جالب است بدانید گل‌های آفتابگردان که یک پای ثابت عکاسی در روزهای تابستانند و تخمه‌هایشان هم نقل محافل خانوادگی و دوستانه یا حتی همین جام ملت‌های اروپا که به زودی شروع می‌شود، هم برای خود شهر و دیار دارند. مثلا شهر خوی در آذربایجان غربی یا سنقر در کرمانشاه به شهر گل‌های آفتابگردان معروفند. اما مزرعه‌های آفتابگردان فقط در این دو شهر خودنمایی نمی‌کنند و شاهرود در استان سمنان و بهشهر استان مازندران هم به آفتاب‌گردان‌هایشان شهره‌اند. اما در میان همه این‌ها یک چیز شاهرود را متمایز کرده است و آن، رویش گل‌های آفتابگردان بر روی دشت‌های ناهموار به صورت دیمی است. برای بازدید از دشت کالپوش و بازدید از گل‌های آفتابگردان می‌توانید در دهه آخر مرداد به این دشت طلایی که به سرزمین زرد ایران هم مشهور است سفر کنید.

شهری که به هلند ایران معروف است ؛ این شهرها به گل هایشان معروفند

روستای نمونه گل

روستای وازیَک در شهرستان محمودآباد استان مازندران به عنوان روستای نمونه گل در کشور شهره است، اما چرا؟ اهالی روستای محمودآباد با پرورش گل و گیاه توانستند روستای بدون بیکار مازندران لقب بگیرند. پرورش دهندگان گل و گیاه روستای وازیک با تولید و پرورش انواع گل‌های آپارتمانی، درخت و درختچه‌های زینتی در جشنواره‌های متعدد گل وگیاه حضور دارند و محصولاتشان به سایر نقاط کشور نیز ارسال می‌شود. از ۹۲ هکتار فضای گلخانه‌ای شهرستان محمودآباد ۳۷ هکتار آن در روستای وازیک واقع شده است و ۱۶۹ نفر در این روستا به پرورش گل و گیاه مشغول هستند.

شهری که به هلند ایران معروف است ؛ این شهرها به گل هایشان معروفند

زیستگاه سوسن چلچراغ

روستای داماش، زیستگاه اصلی گل سوسن چلچراغ در استان گیلان در دامنه‌های ارتفاعات البرز و در شهرستان رودبار استان گیلان قرار دارد. اما چرا می‌گوییم این شهر زیستگاه سوسن چلچراغ است؟ شاید برایتان عجیب باشد بدانید گل زیبای سوسن چلچراغ اولین بار توسط یک گیاه‌شناس آلمانی به نام «کارل فردریش فون لدبور» در سال ۱۳۵۴ در روستای داماش در استان گیلان کشف شد و در سال ۱۳۵۵ به‌عنوان اثر طبیعی در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت. سوسن چلچراغ در حال حاضر تنها در روستای داماش و شهرستان لنکران در کشور جمهوری آذربایجان می‌روید؛ البته خوشبختانه این گل در چند سال اخیر در مازندران و اشکورات رودسر نیز مشاهده شده است.

شهری که به هلند ایران معروف است ؛ این شهرها به گل هایشان معروفند

پایتخت گل و گیاه

شاید فکر کنید فقط محلات به عنوان پایتخت گل ایران شناخته شده، اما بهتر است بگوییم بیشتر «هلند ایران» برازنده این شهر است و برای تماشای پایتخت گل بد نیست به جنوب شرق تهران سر بزنید؛ پاکدشت که به عنوان پایتخت گل و گیاه کشور هم شناخته می‌شود و سالانه بیش از ۱ میلیارد گل شاخه بریده را تولید می‌کند. پاکدشت از نظر سطح زیر کشت و تولید گل و گیاه رتبه نخست استانی و کشوری را دارد و در تولید و کیفیت ۲ گل شاخه بریده «آنتوریوم» و «ارکیده» نیز مقام اول را در کشور در اختیار دارد. قدمت گل کاری در پاکدشت به ۸۲ سال قبل باز می‌گردد. برای اولین بار واردات و کشت آنتوریوم در کشور از سال ۱۳۵۶ توسط آقایان زعیم و خادم صورت گرفته و برای نخستین بار روش کشت هیدروپونیک در سال ۶۱ در پاکدشت انجام شده است.

بیشتر بخوانید:
این رسم به همیاری زنده است | آیین پشم چینی عشایر چگونه است؟

کد خبر 859359

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۴
    4 1
    شهرستان خمینی شهر در استان اصفهان با تولید بیش از ۱۲ میلیون گلدان گل شب بو به عنوان قطب تولید این گل در ایران شناخته می شود.
  • لنگیم اسنپی IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۵
    1 1
    من محلاتیم همین گلها رامیشه شهرهای دیگه هم پرورش دادمحلات دیگه مثل قبل نیست لطفا محلات سفرنکنیدپشیمان میشید
    • حبیب‌سلامی IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۵
      0 0
      نظرتان مرا جلب کرد ، حتما باید به محلات سفر کنم و با مردم خوبشان دم خور بشم
  • امیر IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۵
    0 0
    سلام روستایی هم هست تو پاکدشت به اسم گلزار اونجا هم گل‌های زیادی هم موجود هست
  • شاهرخ دزفولی IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
    1 0
    کل گل های محلات ده هکتار بیست هکتار و غیره نمیشن برادر . شهرستان دزفول فقط یک کشاورز گل کار ۳۰هکتار زیر کشت گل میبره دیگه تا تهشو بخون
  • حسین IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
    0 0
    چرا از روستای اک تاکستان دراستان قزوین به خاطر مزرعه های بزرگ افتابگردان نامی برده نشده این واقعا بی انصافیه یا نگارنده اطلاعات کافی درزمینه شهر شناسی ندارد