پیشکسوت و کارشناس فوتبال ایران در گفت وگو با همشهری اتفاقاتی را که برای مدعیان لیگ برتر در فصلی که گذشت افتاد تحلیل کرده است.

تصاویر بازی جذاب پرسپولیس و مس رفسنجان

همشهری‌آنلاین - علی‌اصغر درویش: قهرمانی تیم پرسپولیس در فصلی که رقیب سنتی این تیم یعنی استقلال تا هفته‌های پایانی در صدر جدول لیگ برتر قرار داشت، با حاشیه‌های بسیاری همراه شد. کورس نفسگیر سرخابی‌ها در نزدیکی‌های خط پایان با جلو افتادن قرمزهای پایتخت قهرمانی را به نام پرسپولیس ثبت کرد هرچند که سرنوشت قهرمانی تا دوهفته مانده به پایان لیگ در اختیار آبی‌پوشان بود. البته این را هم باید در نظر گرفت که تیم سپاهان در ابتدای فصل یکی از مدعیان اصلی جام بود اما طلایی‌پوشان درگیر مشکلات عجیبی شدند و قبل از نیم‌فصل قافیه را به مدعیان دیگر واگذار کردند.
رسول کربکندی چهره مطرح و محجوب فوتبال ایران درخصوص اتفاقات این فصل و قهرمانی پرسپولیس و پرونده فساد در فوتبال اظهارات جالبی داشته است.

گفت‌وگوی ستاره سابق تیم ملی را با روزنامه همشهری در ادامه بخوانید:

*فصل طولانی و پرماجرای لیگ برتر سرانجام با قهرمانی پرسپولیس به پایان رسید. آیا تیم اوسمار شایسته این عنوان بود؟

وقتی اوسمار در بین فصل به پرسپولیس آمد گفت برنامه‌های یحیی گل‌محمدی را دنبال می‌کند. به نظر من اوسمار خوب کار کرد و برنامه‌های این مربی اثرات خودش را گذاشت و پرسپولیس فوتبال قابل قبول‌تری بود و حاشیه‌های خیلی کمتری داشتند. اما قهرمانی حق سپاهان بود.

*چرا سپاهان؟

از نظر تمامی فاکتورها، بودجه، بازیکن، مربی و هوادارسپاهان باید قهرمان می‌شد.

*چرا سپاهان قهرمان نشد؟

فصل گذشته هم سپاهان باید قهرمان می‌شد اما با تساوی مقابل ملوان قهرمانی را از دست داد. امسال هم هواداران سپاهان ماجراهای کسر امتیاز، محرومیت 6بازیکن را به ناکامی طلایی‌پوشان نسبت می‌دهند اما این تیم بعد از باشگاه‌های آسیا سپاهان به یکباره دچار افت شدیدی شد و اینکه تیم سپاهان با این همه امکانات و هزینه وقتی به جایگاه سوم می‌رسد خیلی جاب بحث و بررسی دارد.

*مورایس به عنوان سرمربی نمی‌توانست حاشیه‌های سپاهان را مدیریت کند؟ در کل عملکرد این مربی را چطور دیدید؟

شما وقتی موفقیت یک تیم یا قهرمانی را به حساب مربی می‌گذارید پس عدم موفقیت را به باید به حساب مربی نوشت. مورایس هر بازیکنی را خواست باشگاه جذب کرد و بازیکنانی که نیم‌فصل به سپاهان آمدند مورد رضایت قرار نگرفتند. هواداران به برخی از خریدها انتقاد داشتند و نقش دلال خیلی در نقل و انتقالات سپاهان چشمگیر بوده، بازیکنان خارجی با قیمت بالا در این چند سال به سپاهان آمدند که خیلی زود هم از این تیم رفتند. به نظر من مورایس در عدم قهرمانی سپاهان مقصر است.

*ادموند بزیک هم که سابقه بازی در سپاهان را دارد در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود که سپاهان برخلاف تصورات خوب بسته نشده و این تیم بالانس نیست.

از تیم قهرمان و استقلال ۲ بازیکن در تیم ملی حضور دارد اما از سپاهان ۵ بازیکن در تیم ملی هستند، این نشان می‌دهد که مورایس بازیکنان شاخصی در تیم داشته است اما در نیم‌فصل بازیکنانی را گرفت که دلال تحمیل کرده بود و هواداران سپاهان که به معنای واقعی برای این تیم سنگ تمام می‌گذارند از یارگیری‌های مورایس در بین فصل اصلا راضی نبودند. وقتی یک مربی قرارداد 3ساله می‌بندد باید بازیکنانی را به خدمت بگیرد که به مرور بتوانند به او کمک کنند، در 3سال آبدیده و به بازیکنان بزرگی برای سپاهان تبدیل شوند. سپاهان در هر پست ۲ بازیکن خیلی خوب داشت اما اینکه این تیم چرا نتیجه نگرفته را من واقعا نمی‌توانم بگویم چون به این تیم نزدیک نیستم، اینکه بین بازیکنان و مربی مساله‌ای بوده یا خود مربی خیلی کار را رها کرده، اینها را باید کسی بگوید که به این تیم نزدیک بوده است. من نه ارتباط آنچنانی با این تیم دارم و نه تمرینات این تیم را دیده‌ام ولی وقتی سپاهان نتیجه نمی‌گیرد و پارسال با یک امتیاز قهرمانی را از دست می‌دهد و امسال هم با ۱۰ امتیاز حتما مشکلی در کار است.

*دلیل ناکامی سپاهان در فصل گذشته چه بود؟

سپاهان فصل گذشته تعویض‌های عجیبی مقابل ملوان انجام شد. شاید فکر می‌کردند بازی تمام شده و با گلی که ملوان زد قهرمانی به یکباره از دست رفت.

*شاید حالا برخی از هواداران سپاهان به مقایسه محرم نویدکیا و مورایس بپردازند. نویدکیا با مس رفسنجان عملکرد تحسین‌برانگیزی داشته و حالا این تیم را به نیمه نهایی جام حذفی رسانده و می‌توان گفت اگر سپاهان و مس به فینال برسند تقابل جذابی را شاهد خواهیم بود.

محرم بدون حاشیه و تاثیرگذار است. نویدکیا کاپیتان بزرگی بود و حالا نشان داد که مربی بزرگی هم هست چرا که مس را از لحاظ روحی و روانی به خوبی آماده کرد، مشکلات بازیکنان را حل و آنها را همدل کرد. تقابل سپاهان و مس در فینال حتما جذاب خواهد بود.

*ذوب‌آهن را در فصلی که گذشت چطور دیدید؟

ذوب‌آهن مانند سپاهان یک نوسان بدی پیدا کرد، نیم‌فصل خیلی خوب نتیجه گرفت به خصوص در بازی‌های بیرون از خانه. برخلاف فوتبال دنیا این تیم بیرون از خانه نسبت به داخل خانه بهتر نتیجه می‌گرفت و باخت‌های بدی را در بازی‌های خانگی داشتند. البته بعد از چند باخت و بحث استعفای آقای ربیعی در مقطعی از فصل نیز تا حدی روی نتایج تاثیرگذار بود اما با چند پیروزی شرایط ذوبی‌ها خوب شد و در آخر فصل روند صعودی در جدول داشتند. به نظر من باتوجه به سرمایه‌گذاری که برای ذوب‌آهن شده بود جایگاه پنجمی برای این تیم قابل قبول است.

*نسبت به دوره‌ای که رسول کربکندی در لیگ حضور داشت. لیگ برتر چه تفاوتی پیدا کرده است؟

بیخود نیست که لیگ ایران در آسیا مقام ششم را در آسیا دارد و باتوجه به جمعیت و افتخاراتی که داشتیم نشان می‌دهد که لیگ ما لیگ خیلی پویا و بدون اشکال نیست. سبک فوتبال نسبت به آن دوره متفاوت شده، آن زمان فوتبال خیلی درگیرانه و قدرتی بود اما حالا تیم‌ها از نظر تکنیکی بهتر شده و تاکتیک‌ها به روزتر است ولی آن تعصب، غیرت، علاقه‌مندی به پیروزی دیده نمی‌شود. آن دوره عشق به فوتبال وجود داشت و مثل دوره جدید یک تجارت بزرگ نبود که همه بازیکنان مواظب ساق‌های خود باشند. نه امکانات آموزشی، نه پیشرفت فوتبال مثل حالا نبود. تیم ذوب‌آهن آن دوره چون مربی خارجی مثل رایکوف و آلن راجرز را داشت خیلی به روزتر بود.

*کمی از حاشیه‌های داوری صحبت کنیم. چند تیم به قهرمانی پرسپولیس اتهام وارد کردند و پرونده فساد در فوتبال هم به این حاشیه‌ها دامن زد.

در گذشته هفت، هشت داور باتجربه داشتیم و داریم که خیلی دیر به دیر بازی به آنها برای قضاوت می‌رسد به همین خاطر حالا آمدند و جوانگرایی کردند تا تعداد داوران باتجربه بیشتر شود اما وقتی شما داور جوان می‌آوری باید دستگاه وی ای آر هم باشد که این داوران تحت فشار قرار نگیرند. من خودم سال‌ها پیش به فساد در فوتبال اشاره کردم و شاید اولین نفری بودم که سال‌ها پیش گفتم این فوتبال ما خیلی کثیف است اما من را سه میلیون و دو جلسه محروم کردند که چرا این کلمه را گفتم وآن زمان هیچ اراده‌ای برای برخورد با این فساد نبود اما حالا داستان فرق کرده است. خوشبختانه با شکایتی که مدیریت قبلی مس رفسنجان کرده حالا دادگستری کرمان این قضیه را خیلی خوب دنبال می‌کند. وقتی که رئیس کمیته داوران را به عنوان کسی که رشوه می‌گرفته، رئیس سازمان لیگ نیز متهم شده و هر روز یکی را می‌گیرند هرچند که چیزی اثبات نشده ولی خب وقتی یک مسئول به زندان می‌رود دیگر نمی‌توانی قاطعانه بگویی که این تهمت‌ها درست نیست. پرسپولیس در مجموع فوتبال دیدنی‌تری نسبت به استقلال داشت و در روز آخر یکسری می‌گویند آن گل ۸۰ درصد آفساید بود و ۲۰ درصد می‌گویند نبود. به نظر من دعوای مدیرعامل و سرمربی استقلال را بیش از حد به حاشیه برد، کجای دنیا چنین چیزی را می‌بینیم که مربی مدیرعامل را قبول نداشته باشد و بایکدیگر جنگ و جدل داشته باشند.

*این مصاحبه‌ها کمکی هم به فوتبال می‌کند؟

مصاحبه‌های بعد بازی فینال لیگ قهرمانان اروپا بین مربی رئال مادرید و دورتموند را ببینید، مربی تیم آلمانی گفت که بیخود نیست که یک تیم ۱۵ دوره قهرمان اروپا می‌شود و ما آمدیم اینجا چیز یاد بگیریم و مربی تیم رئال می‌گوید تیم آلمانی خیلی ما را نیمه اول اذیت کرد یعنی یک کلام حرف حاشیه‌ای زده نمی‌شود اما تمام مصاحبه‌های قبل و بعد بازی‌های ما فقط مسایل غیرفنی صحبت می‌شود. این مصاحبه‌ها فقط برای بحث فنی است اما در فوتبال ما فقط صحبت‌های غیرفنی مطرح می‌شود.

کد خبر 859538
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • پرویز IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
    0 5
    سپاهان بعد از بازیهای جام باشگاهها به یکباره افت کرد... مورایس اشتباه های زیادی داشت و گول دلال ها رو خورد و بازیکن های زیادی رو گرونتر از قیمت واقعی خرید ولی: سپاهان شایسته ترین تیم برای قهرمانی بود چون هم مربی گرون داشت و هم بازیکن های گرون قیمت.‌‌‌‌...!!!!! اینها گزیده ای از افاضات یک مثلا" کارشناس فوتبال در ایران است که سالهای سال سرمربی تیم‌های خوب بوده!!! صغری و کبری استنباطش اصلا" به هم نمیخوره و معلوم نیست چجوری از حرفهایی که گفته ، نتیجه گرفته که سپاهان باید قهرمان می‌شده!!!! البته مشخصه لنگ رو هم خیلی دوست داره و اینم توی استدلالش بی تاثیر نبوده !!! لنگیا همینجوری هستن! چقدر بیکار و بد بخت هستن رسانه هایی که میرن امثال کربکندی رو بعنوان کارشناس!!! باهاش مصاحبه میکنن
  • حمید رضاآبایی IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
    4 0
    به نظرم هم سپاهان وهم استقلال سبک بازیشون مستقیم بود. استقلال که کلا دستور کارش دلخوش کردن به اتفاقات وضربات ایستگاهی.. اما سپاهان بدون دفاع کردن سراسر بازی مستقیم هجومی داشت.. فقط دربین اینها پرسپولیس فوتبال شناور ومالکانه تری داشت
  • نادر IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
    1 0
    جناب کربکندی ،متاسفانه امروز هر کی حرف میزنه حق رو با تعصب رنگی و قومی مترادف میدونه ،بزرگوار چرا از سپاهان امتیاز کسر شد و چرا یهوئی عامل مافیا از مدیرعاملی برکنار شد ،اگر در این تاریکخانه فساد باز بشه اونروز خواهید فهمید که قهرمانی تنها و تنها حق پرسپولیس کبیر بود ،فوتبالی که بازی میکرد گواه این مطلب هست
  • .h IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
    0 1
    داداش چیزی مزنی ؟ تیتر مشکل داره یعنی چی پرپسولیس بهتر از استقلال بود ولی سپاهان باید قهرمان میشد ؟؟ با خودا چند چندی