تجارب ناموفق برانکو بعد از ترک پرسپولیس نشان می‌دهد عصر این مربی رو به پایان است.

برانکو

همشهری‌آنلاین - بهروز رسایلی

درست ۵سال پیش بود که برانکو ایوانکوویچ با جدایی از پرسپولیس از ایران خارج شد. او بعد از دبل قهرمانی در فصل هجدهم فوتبال ایران، تصمیم گرفت به دوران همکاری‌اش با سرخپوشان پایان بدهد. در مورد آن اتفاق که کمی اسرارآمیز هم بود، بعدها کم و بیش سخن گفته شد. خود برانکو سال‌ها بعد گفت حسش این بوده که دورانش در پرسپولیس خاتمه یافته و بهتر است این تیم با نیرو و تفکر دیگری اداره شود. اگر واقعا نیت برانکو همین بود، پرسپولیس از تصمیم او سود برد و به دوران خوبش ادامه داد اما خودش از نظر فنی بعد از خروج از ایران روزگار چندان خوشایندی را پشت سر نگذاشت.

ناکامی با لهجه عربی

با آن همه یقین و اصرار برای ترک پرسپولیس، روشن بود که برانکو از قبل مقصد بعدی‌اش را انتخاب کرده بود. این انتخاب، جایی جز الاهلی عربستان نبود. به این ترتیب او به کشوری برگشت که زمانی تجربه نه‌چندان موفق حضور در باشگاه الاتفاق را در آن پشت سر گذاشته بود. بازگشت به سرزمین سعودی‌ها اما، این بار برای او بدتر هم بود. پروفسور فقط چند هفته در عربستان دوام آورد و در همان مدت هم طعم نامهربانی‌های زیادی را چشید؛ حتی داستان پرتاب بطری که در ایران برای قدیسی چون او غیرممکن می‌نمود. در هر صورت ایوانکوویچ که با بازیکنان قدیمی الاهلی هم به مشکل خورده بود، غرامت قابل‌توجهی گرفت و از کار کنار رفت. مقصد بعدی او حضور روی نیمکت تیم ملی عمان بود؛ شروعی قابل‌قبول با پایانی کابوس‌وار. در مقدماتی جام‌جهانی۲۰۲۲وقتی برانکو با عمان توانست ژاپن را در توکیو ببرد، خیلی‌ها فکر کردند رنسانس این کشور عربی شروع شده اما جایی که حتی لیگ درست و حسابی هم نداشت، نمی‌شد از این خواب‌ها دید. وضعیت برانکو روزبه‌روز بدتر شد تا اینکه حذف در مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا۲۰۲۳ دوران او در عمان را به تلخ‌ترین شکل ممکن به پایان برد.

و حالا دردسر شرقی

بیکاری برانکو چندان به درازا نکشید و او از دیگر تیم ناکام جام ملت‌های آسیا پیشنهاد همکاری دریافت کرد؛ چین، تیمی که بدون گل زده قطر را ترک کرده بود! روشن بود که ایوانکوویچ در این تیم هم کار سختی در پیش دارد اما شاید نه آنقدر دشوار که به همین زودی زمزمه اخراجش سر زبان‌ها بیفتد. حقیقت آن است که چین به سختی و به شکلی معجزه‌آسا جواز صعود از مرحله پیش‌مقدماتی جام‌جهانی را پیدا کرد. این تیم با هدایت برانکو در ۴مسابقه صاحب یک برد، ۲تساوی و یک شکست شده است. شکست آخر هفته پیش با یک گل در سئول مقابل کره‌جنوبی رخ داد و این فرصت را در اختیار تایلند گذاشت که با ۳گل اختلاف سنگاپور را ببرد و خودش بالا برود. تایلند اما نهایتا با نتیجه ۳بر یک پیروز شد و حملات پرفشار این تیم برای زدن گل صعود در لحظات پایانی به جایی نرسید. به این ترتیب اگرچه چین با خوش‌اقبالی بالا رفت اما شکل این صعود طوری بود که اعتراض شدید منتقدان و روزنامه‌نگاران بومی را به‌دنبال آورد. حالا خیلی‌ها خواهان اخراج برانکو شده‌اند؛ اتفاقی که اگر رخ بدهد یک نمره منفی دیگر در کارنامه برانکو محسوب خواهد شد و شاید دریافت پیشنهادهای جدید را در آستانه ۷۱سالگی برای او دشوارتر از هر زمان دیگری کند. آیا جادوی برانکو به پایان رسیده؟

کد خبر 859811
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha