یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۰
۰ نفر

صدها فلسطینی به دلیل کنترل گذرگاه رفح توسط رژیم صهیونیستی از حضور در این مراسم منع شدند.

حج

گروه دیپلماتیک - همشهری آنلاین: مراسم حج سال جاری میلادی در شهر مقدس مکه در شرایطی آغاز شده که صدها فلسطینی به دلیل کنترل گذرگاه رفح توسط رژیم صهیونیستی از حضور در این مراسم منع شدند.

خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش داده، اکرامی المدلل سخنگوی غزه اعلام کرده که بسته شدن گذرگاه رفح توسط صهیونیست‌ها باعث شده تا 2500 فلسطینی از سفر به عربستان سعودی باز بمانند. تقریبا هر ساله یک سوم از زائران فلسطینی را ساکنان غزه تشکیل می‌دهند.

به‌گفته ناظران، ممانعت صهیونیست‌ها از خروج فلسطینیان از غزه برای حضور در مراسم حج نقض آشکار آزادی‌های مذهبی به شمار می‎رود.

به‌گفته فلسطینیان، علاوه بر تلاش صهیونیست‌ها برای جلوگیری از خروج زائران فلسطینی از غزه، تخریب زیرساخت‌ها از جمله وزارتخانه حج و زیارت، برنامه‎ریزی برای حج از جمله تدارکات لجستیکی را بسیار دشوار کرده است.

پیش از جنگ، زائران از طریق یک سیستم قرعه کشی که توسط وزارت اوقاف در مارس 2023 راه اندازی شده بود انتخاب می‎شدند. به گفته مقام‌های فلسطینی برخی از ساکنان غزه بیش از 10 سال است که در انتظار سفر حج هستند. به گفته منابع مطلع، وزارت اوقاف فلسطینی از مصر و عربستان سعودی خواسته است تا به تل‌آویو فشار آورده و رژیم صهیونیستی را متقاعد کنند که اجازه خروج از گذرگاه رفح را به زائران فلسطینی بدهد.

به‌گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، ابوعبیده سخنگوی گردان‌های قسام شاخه نظامی حماس در پیامی به حجاج بیت الله الحرام تاکید کرده: «از حجاج بیت الله الحرام می‌خواهیم برادران خود در غزه و فلسطین را با دعای خالصانه خود در مشاعر مقدس و حین ادای مناسک حج یاد کنند و غزه و مردم صبور و مجاهدان آن را در این ایام بزرگ و مبارک از یاد نبرند. در حالی که میهمانان خداوند رحمان فریضه حج را به جای می‌آورند ما هم فرضیه جهاد را به نیابت از امت بزرگ اسلام علیه دشمنان اشغالگر و غاصب به جای می‌آوریم. همانا نبرد طوفان الاقصی به خاطر سومین حرم شریف آغاز شد و مناسک حج فرصتی است تا حقیقت نزاع با دشمن صهیونیستی که معراجگاه پیامبر (ص) را هتک حرمت کرده و در آن فساد به راه انداخته و هر روز به دنبال یهودی‌سازی آن است، به امت دو میلیاردی مسلمانان یادآور شویم.»

کد خبر 859910

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha