هر سال از شب هفتم ذی‌الحجه که مصادف با شب شهادت امام محمد باقر(ع) است Tمراسمی با شکوه به مدت سه شب با حضور هیئت های مذهبی در آستان حضرت عبدالعظیم(ع) برگزار می شود که تا نزدیکی های سحر ادامه دارد.

مسلمیه

به گزارش همشهری آنلاین، هر سال از شب هفتم ذی‌الحجه که مصادف با شب شهادت امام محمد باقر(ع) است، مراسمی با شکوه به مدت سه شب با حضور هیئت های مذهبی در آستان حضرت عبدالعظیم(ع) برگزار می شود که تا نزدیکی‌های سحر ادامه دارد. این مراسم مذهبی که با نام«مسلمیه» شناخته می‌شود، با ۱۲۰ سال قدمت مختص آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) است و امسال با شعار سفیر ولایت و شهیدان خدمت از پنجشنبه شب به‌مدت سه شب برگزار شد.

در شب های مسلمیه حرم حضرت عبدالعظیم چه گذشت؟ | تهرانی‌ها در سوگ مسلم بن عقیل

  • ایام مسلمیه طلیعه محرم است

مسلمیه طلیعه محرم است. همه ساله در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) در ایام مسلمیه هیئات و دسته‌های سینه زنی با نظمی باشکوه از ششم تا هشتم ذی الحجه، از نماز مغرب به سمت حرم مطهر حرکت می‌کنند و عشق و ارادت خود را در چشم عزاداران حسینی به نمایش می گذارند. بنیانگذار این سنت دیرینه، محمد مرزوق عرب حائری(مداح) معروف به حاج مرزوق است که این آئین مذهبی را در شهر ری پایه‌گذاری کرده است.

در شب های مسلمیه حرم حضرت عبدالعظیم چه گذشت؟ | تهرانی‌ها در سوگ مسلم بن عقیل

  • شب اول؛ میزبانی از هیات‌های مذهبی

در اولین شب از لیالی مسلمیه امسال که همزمان با شب شهادت حضرت امام محمد باقر(ع) بود، آستان مقدس حرم حضرت عبدالعظیم(ع) میزبان هیات‌های مذهبی شد. در این شب، بعد از اقامه نماز جماعت مغرب و عشا به امامت حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر در صحن امام حسن مجتبی(ع) شرکت کنندگان در آیین مسلمیه از مدیحه سرایی مداح و ذاکر پیشکسوت، استاد غلامرضا سازگار بهره‌مند شده و با سخنرانی حجت الاسلام میرهاشم حسینی و ذکر مصیبت توسط حاج احمد واعظی و حنیف طاهری زائران و عزاداران به فیض رسیدند.

در شب های مسلمیه حرم حضرت عبدالعظیم چه گذشت؟ | تهرانی‌ها در سوگ مسلم بن عقیل

  • شب دوم؛ ابراز ارادت به ساحت اهل بیت(ع)

حرم حضرت عبدالعظیم(ع) در دومین شب از لیالی مسلمیه هم غرق سوگ و عزا شد. در این شب، ارادتمندان ساحت مقدس اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در قالب دسته های عزاداری از شهرری و تهران، برای برپایی آئین مذهبی و سنتی مسلمیه به این بارگاه ملکوتی مشرف شدند. این مراسم در دومین شب با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سید حمید میرباقری و مرثیه خوانی حاج محسن طاهری آغاز و در ادامه با سوگواری هیئات مذهبی ادامه یافته و در پایان مرثیه خوانی حاج مجید بنی فاطمه گرما بخش این آیین نورانی بود.

در شب های مسلمیه حرم حضرت عبدالعظیم چه گذشت؟ | تهرانی‌ها در سوگ مسلم بن عقیل

  • شب سوم؛ میزبانی از شیفتگان خاندان نبوی(ص)

در شب سوم لیالی مسلمیه هم صحن ها و رواق‏های حرم مطهرحضرت سیدالکریم(ع) با حضور عزاداران حسینی که برای ابراز عشق و ارادت به ساحت مقدس حضرت سیدالشهداء و شهدای کربلا به این آستان آمده بودند، رنگ سوگ و ماتم به خود گرفت. در این شب صحن های مختلف حرم مطهر حضرت عبدالعظیم(ع) میزبان شیفتگان خاندان نبوی(ص) بود که با دلی آکنده از غم به این مکان مقدس آمدند تا ایام شهادت حضرت مسلم بن عقیل(ع) را به محضر مولای خود، حضرت سیدالکریم(ع) تسلیت عرض کنند.

در شب های مسلمیه حرم حضرت عبدالعظیم چه گذشت؟ | تهرانی‌ها در سوگ مسلم بن عقیل

  • بزرگترین سوگواری پایتخت

آئین مذهبی و سنتی مسلمیه که هر ساله به مدت سه شب با حضور هیات‌های مذهبی در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) برگزار می‌شود بزرگترین و با قدمت ترین مراسم سوگواری در پایتخت کشورمان است که این تجمع بی نظیر در جهان تشیع، نمایانگر شور و عشق جوانان و پیرغلامان اهل بیت علیهم السلام به ساحت مقدس آل الله علیهم السلام است.

کد خبر 860005
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha