یکی از قدیمی‌ترین مراسم‌های آیینی برای پیشواز ماه محرم، مراسم مسلمیه در شهرری و تهران است که در سال ۱۳۹۹ این رسم صد و اندی ساله به‌عنوان میراث ناملموس به ثبت ملی رسیده است.

مسلمیه

همشهری آنلاین- مقداد مهرابی : این  مراسم که در ۳ شب برپا می شود  از گذشته هر شب میزبان هیئت های خاصی است . سید علی آقا سیدعلی از خادمان حرم عبدالعظیم ع درباره حضور هیئت های خاص در این سه شب در حرم برایمان روایت می کند.
 

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

هیئت اصناف در  شب اول 

آقا سیدعلی در باره نحوه اجرای مراسم در شب اول مقارن با شب هفتم ذیحجه چنین تعریف می‌کند: «‌ در سال های اخیر تعداد هیئت‌های و عزادارانی که در این مراسم شرکت می‌کنند، بیش از ۱۰۰ هیئت است اما در سال‌های اولیه تعداد هیئت‌های شرکت‌کننده در شب اول انگشت‌شمار بود و به یک یا دو هیئت ختم می‌شد که اغلب مختص اصناف بود. در این مراسم عزاداران سینه‌زنان وارد صحن حرم می‌شدند و مرحوم حاج مرزوق پدر چهارپایه‌خوانی مقابل صحن آینه با ذکر مظلومیت مسلم بن‌عقیل و اهل‌بیت درباب واقعه کربلا مداحی می‌کرد.»

روشندلان ، روحانیون و واعظان  در شب دوم

یکی از هیئت‌های معروف شب دوم مراسم مسلمیه هیئت روشندلان بود. «‌سیدعلی آقا سیدعلی» درباره نحوه عزاداری این هیئت می‌گوید: «مرشد اسماعیل که از مداحان روشندل تهرانی بود، در زمان حضور هیئت روشندلان در صحن حرم حضرت عبدالعظیم مداحی می‌کرد. البته در این شب هم علاوه بر روشندلان، واعظان و مداحان و روحانیون مطرح و سرشناس تهران مانند مرحوم آیت‌الله فلسفی، مرحوم سلطان الواعظین، مرحوم آسید ابوالقاسم شجاعی، حجت‌الاسلام حسین اثنی‌عشری از مراجع مقیم ری حضور داشتند.»

به گفته ریش‌سفیدان شهر ری، مرحوم حجت‌الاسلام اثنی‌عشری که از بانیان هیئت قرائت قرآن این شهرستان  بود و همیشه جلو این هیئت حرکت می‌کرد در ایام مسلمیه به رسم مهمانوازی تا پایان عزاداری هیئت‌های تهرانی وارد صحن حرم نمی‌شد.

هیئت سادات شیرازی‌ها در شب سوم 

شب آخر مراسم مسلمیه ‌ویژه هیئت سادات‌شیرازی‌ها و شرکت عموم مردم بود. «‌سیدعلی آقا سیدعلی» درباره اجرای مراسم شب سوم مسلمیه تعریف می‌کند: «‌شب آخر هم که اغلب مقارن با شب عرفه می‌شد مختص عموم مردم بود. در واقع یکی از مهم‌ترین ویژگی جذاب این مراسم نقل سینه به سینه و ماجرای شفاهی آن بود. وقتی شب اول هیئتی در مراسم مسلمیه شرکت می‌کرد و ماجرای عزاداری‌های بی‌نظیر آن و حضور واعظان و مداحان مشهور را برای دیگر هیئتی‌ها تعریف می‌کرد سایرین هم مشتاق حضور در این مراسم می‌شدند. برای مثال، ‌بانی شب سوم مسلمیه از نیاکان آقا سید «محمد شیرازی‌» است که اغلب با هیئت سادات‌شیرازی در این مراسم حاضر می‌شد.»

کد خبر 858311

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha