همشهری آنلاین: مدیرکل محیط زیست لرستان با بیان اینکه آلودگی رودخانه خرم آباد 5 برابر استاندارد است گفت: در صورت عدم توجه به مسائل بهداشتی رودخانه خرم آباد، سلامت افراد به خطر می‌افتد.

مهندس کاکاوند درخصوص وضعیت رودخانه خرم آباد در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: طبق دستورالعمل اجرایی که به محیط زیست استان ابلاغ شده است، باید تا پایان برنامه پنجم توسعه تمام پسماندهای شهری ساماندهی و مکانیزاسیون دفع و جمع‌آوری زباله نیز انجام شود.

وی افزود: در راستای مدیریت پسماندهای شهری در شهرهای استان لرستان بویژه خرم‌آباد، اقداماتی انجام شده است؛ اما از نظر نحوه تفکیک و جمع‌آوری زباله تا رسیدن به حد مطلوب فاصله بسیار است.

وی یادآور شد: شبکه جمع‌آوری فاضلاب‌های شهر خرم آباد در تمام نقاط شهر به استثنای کرگانه انجام شده است و تنها تعداد محدودی از فاضلاب‌های شهری به رودخانه می‌ریزند که در حال ساماندهی آن‌ها نیز هستیم.

کاکاوند متذکر شد: سیستم شبکه فاضلاب واحدهای مسکونی که در امتداد رودخانه کرگانه قرار دارند، جمع‌آوری نشده است و به رودخانه مذکور ریخته می‌شود. از طرفی، آب این رودخانه در نزدیکی‌های منطقه پل دارایی‌زاده به رودخانه شهر متصل شده است و تمام فاضلاب‌های نواحی کرگانه به صورت مهارنشدنی وارد رودخانه خرم آباد می‌شوند.

مدیر کل محیط زیست لرستان تصریح کرد: فاضلاب‌های رودخانه خرم‌آباد به سمت تصفیه‌خانه شهری که مرحله اول تا سوم آن راه‌اندازی شده است، هدایت و تصفیه می‌شوند.

کاکاوند اظهار داشت: شهرداری خرم‌آباد در عدم جمع‌آوری فاضلاب کرگانه مقصر است و باید از ورود فاضلاب کرگانه به رودخانه خرم‌آباد جلوگیری کند.

وی با تاکید بر اینکه فاضلاب‌هایی که وارد رودخانه شهر خرم‌آباد می‌شوند، فاضلاب‌های انسانی هستند؛ متذکر شد: میزان واکنش‌های بیوشیمیایی آب و واکنش‌های شیمیایی آن در این رودخانه 500ppm است. در حالیکه این میزان باید زیر ppm100 باشد و این خود حاکی از آلودگی آب رودخانه است.

کاکاوند خاطرنشان کرد: در خرم‌آباد کارگاه‌هایی صنعتی و خدماتی وجود دارند که فاضلاب‌های تولید شده آن‌ها در قسمت جنوب شهر خرم‌آباد از منطقه خضر تا ویسیان، رودخانه را آلوده می کنند. از آنجایی که میزان آلایندگی این واحد سیار و واکنش‌های بیوشیمیایی آب 38 هزار ppm است، این میزان آلایندگی بسیار نگران‌کننده است.

مدیرکل محیط زیست لرستان به ایسنا گفت: فاضلاب‌های منتقل شده در جنوب شهر، به صورت سنتی توسط کشاورزان برای آبیاری محصولات زراعی استفاده می‌شوند. با توجه به افزایش جمعیت در خرم‌آباد و آلایندگی در رودخانه، استفاده از آب رودخانه در کشاورزی از نظر بهداشتی زیان‌های فراوانی برای مردم به همراه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: درخصوص استفاده کشاورزان از آب رودخانه خرم‌آباد، برخوردهای شدیدی با کشاورزان از سوی دانشگاه علوم پزشکی، فرمانداری و جهاد کشاورزی شده است.

کاکاوند افزود: محیط زیست استان لرستان به منظور سامان بخشیدن سیمای شهر خرم‌آباد، پیگیری‌های متعددی انجام داده است تا شهر خرم آباد به وضعیت مطلوب برسد.

وی اظهارامیدواری کرد: با فرهنگسازی در خصوص ساماندهی زباله‌ها و پرهیز از عدم پراکندگی آن‌ها در شهر، مردم مشارکت لازم را داشته باشند و مسوولان ذیربط نیز به منظور اجرای وظایف خود در راستای ساماندهی زیست‌محیطی شهر خرم آباد اقدامات لازم را انجام دهند.

کد خبر 86010

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز