گروه سیاسی: دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران تأکید کرد: تعلیق غنی‌سازی در قالب مذاکرات قابل بحث است.

این خبر را خبرگزاری‌ها از گفتگوی مطبوعاتی علی لاریجانی در حاشیه دیدار با محمودالزهار وزیر امور خارجه دولت خودگردان فلسطین مخابره کرده‌اند.
لاریجانی گفت: هیچ دلیلی برای تعلیق نمی‌بینم، اما از مذاکره برای حل مسئله هسته‌ای استقبال می‌کنیم.
گفته‌های لاریجانی شامل نکته‌ای دیگر هم بود و آن هم اینکه؛ صداهای مختلفی از آمریکا به ما می‌رسد، تصور می‌کنم این یک پریشان‌گویی سیاسی است. در این باره (مذاکره با آمریکا بر سر عراق) خیلی حرف‌های روشنی گفته نمی‌شود.

در همین حال خبرگزاری فرانسه از نیویورک گزارش داد که نشست دیگر 1+5 باز هم بدون نتیجه پایان یافته و جان بولتون، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد یادآور شده است: ما امروز هیچ پیشرفتی نداشته‌‌ایم.
مسیر روشن ایران
علی لاریجانی ـ دبیر شورای عالی امنیت ملی ـ بعد از ظهر روز پنج‌شنبه پس از دیدار با محمود الزهار ـ وزیر امور خارجه‌ فلسطین ـ در یک کنفرانس خبری و با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به سئوالی اظهار کرد:« برای ایران غنی‌سازی از موضوعات مهم است و ایران باید تحقیق و توسعه را داشته باشد به شکلی که مسیر غنی‌سازی روشن باشد.»
دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سئوال خبرنگار ایسنا درباره‌ گزارش محمد البرادعی گفت: «کیفیت گزارش را خودتان دیدید و می‌توانید قضاوت کنید اما نکاتی دارد که قابل توجه است. در حال حاضر بازرسان آژانس در ایران نظارت دارند و حسابرسی روی مواد صورت می‌گیرد و هر نامه‌ای که آژانس از ایران خواسته، ما پاسخ داده‌ایم.»
لاریجانی در پاسخ به این سئوال که اگر قطعنامه تحریم‌های احتمالی علیه ایران تصویب شود، پاسخ ایران چه خواهد بود ؟ گفت:« به هر حال یا با ما از طریق مذاکره کار را ادامه می‌دهند و یا ما کار خود را انجام می‌دهیم. کسانی که دنبال قطعنامه و تحریم‌اند دارند مذاکرات را از بین می‌برند؛ در صورت تحریم ما کارهای مختلفی را می‌توانیم انجام دهیم.»
گزارش البرادعی
خبرگزاری نووستی گزارش داد که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست آتی شورای حکام درباره‌ برنامه‌ هسته‌ای ایران گزارشی را به اعضای شورا ارائه خواهد داد.
آیهان اورنسل، دبیر مطبوعاتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به خبرگزاری روسی نووستی اطلاع داد که گزارش محمد البرادعی، مدیرکل آژانس در مورد برنامه هسته‌ای ایران محرمانه است و در جلسه‌ شورای حکام مورخ دوم آذرماه ارائه خواهد شد. این گزارش حاکی است: در این میان برخی از رسانه های گروهی غربی پاره ای از محتویات این گزارش محرمانه را منتشر کرده اند که به استناد به آنها در این گزارش آمده است که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یکی از تأسیسات ایران آثاری از پلوتونیوم و اورانیوم بسیارغنی‌شده را یافته‌اند که هنوز منشأ آنها مشخص نشده است و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تهران در این رابطه توضیحاتی خواسته است.
روسیه مخالف
«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که کشورش مخالف آن است که شورای امنیت،جایگزین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در موضوع هسته ای ایران شود.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ریانووستی ، لاوروف در کنفرانسی مطبوعاتی بعد از مذاکره با «پراناب موخرجی» وزیر امور خارجه هند اعلام کرد: «شورای امنیت سازمان ملل متحد دقیقاً باید به تأمین همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کمک کند؛ نه اینکه جایگزین این سازمان در حل این مسئله شود».
کد خبر 8603

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز