به گزارش همشهری آنلاین، براساس مطالعات شهرداری تهران، سالانه میزان تولید و انتشار آلایندگی خودروهای پلاک شهرستان در پایتخت «در بخش آلایندههای گازی ۷۵ هزار تن و در بخش ذرات معلق ۴۱۵ تن برآورد شده است.»
تردد خودروهای پلاک شهرستان در تهران باعث بروز آلودگی هوا و ترافیک شده است. رئیس کمیسیون حملونقل ترافیک شورای شهر تهران جعفر تشکری هاشمی میگوید که «سیستمی برای دریافت عوارض از خودروهای پلاک شهرستان نداریم.» همچنین رئیس شورای شهر تهران مهدی چمران هم میگوید که پیشنهاد ما این بود که «خودروهایی که به تهران میآیند مدت محدودی در شهر حضور داشته باشند.»
بر اساس اطلاعات دوربینهای تردد شمار در یک بازه زمانی یک ماهه، «سهم خودروهای پلاک شهرستان در تردد کل خودروهای عبوری شمارش شده در تهران ۲۸.۷ درصد بود.» رانندگان این خودروها چون میدانند اعمال قانون برای تردد آنها به خصوص در محدوده طرح ترافیک صورت نمیگیرد، اقدام به مسافرکشی میکنند. این درحالی است که سال گذشته معاون وقت حمل و نقل ترافیک شهر تهران جلال بهرامی گفته بود که «بزودی این مشکل از طریق هماهنگی با مدیریت کلانشهرها برطرف میشود.»
مهاجرتهای مجردی با خودرو برای کسب و کار به تهران علاوه بر مشکلات ترافیکی باعث بروز پدیده ماشینخوابی هم شده است.
کارشناس مسایل اجتماعی رضا شریفی میگوید که تردد خودروهای پلاک شهرستان «برای فعالیت در تاکسیهای اینترنتی است» و نباید مانعی برای امرار معاش ایجاد کرد. کارشناس مسایل شهری مینا موحد با بیان اینکه «طرح ترافیک برای ساکنان تهران به عنوان یک محدودیت و برای پلاک شهرستانیها یک امتیاز محسوب میشود، میگوید که «ترددهای غیرمجاز به محدوده طرح ترافیک باید مشمول جریمه توسط پلیس شوند نه پرداخت عوارض.»
به گفته کارشناسان، باید سیستم یکپارچه دریافت عوارض در کشور اجرایی شود. همچنین باید سهم آلایندهها را در تهران کم و نظارت دقیقی بر اجرای قانون هوای پاک بعد از 7 سال از سوی نهادهای نظارتی صورت گیرد.
نظر شما