سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۵
۰ نفر

یکی از قدیمی‌ترین مساجد محله حسن‌آباد مسجد محمدیه است که عمر آن به بیش از یک قرن می‌رسد. به گفته «نصرالله حدادی» تهران‌شناس، سنگ‌بنای ساخت این مسجد به دوره ناصری حدود سال‌های ۱۲۶۲ شمسی می‌رسد، اما در طول این سال‌ها بنای اولیه مسجد یک بار به طور کامل تخریب و از نو ساخته شده قصه خواندنی دارد.

مسجد محمدیه

همشهری آنلاین- زهرا سرویان: در بازسازی اولیه اهالی محل نقش مهمی داشتند. از جمله افرادی که در دوره اول به باسازی مسجد کمک کردند می‌توان از حاج احمد تقی‌زاده، سیدعلی مجد و... نام برد. در بازسازی دوم هم مرحوم حاج محمد راست‌بندی مبلغ اولیه باسازی را بر عهده گرفت.

حدادی در باره معماران و هنرمندانی که در ساخت این مسجد مشارکت داشته‌اند، چنین می‌گوید: «معمار اولیه مسجد حاج علی‌اصغر معروف بود که نقشه مسجد را کشید، احد ترابی از خطاطان نمای مسجد و عباس کاظم کاشی‌کاری مسجد را عهده‌دار و همچنین برای افتتاحیه ساختمان این مسجد از مرحوم فلسفی دعوت شد.»

این تهران‌شناس در بخش دیگر صحبت‌هایش از حضور امامان جماعت معروف در مسجد محمدیه یاد می‌کند: «آیت‌الله آخوند ملاعباس نوری پدر شیخ فضل‌الله نوری، مرحوم آیت‌الله جمال‌الدین نوری پسر عموی شیخ فضل‌الله نوری، حجج‌الاسلام سیدحسین درکه‌ای، حاج مقدسی، حاج حسین علمی و حاج موسوی و مرحوم حاج سیدکاظم ارفع از ائمه جماعات معروف این مسجد بودند. همچنین شیخ شجونی، نیکنام صالحی، خوانساری و خزعلی و... از واعظان معروف این مسجد قدیمی محله حسن‌آباد بودند که در طول این سال‌ها کانون گرمی برای نمازگزاران و اهل دین و تقوا بوده است.»

در میان چهره‌های اثرگذاری که در این مسجد در کنار اهالی محله حسن آباد عمری را زندگی کردند و در غم و شادی آنها و بسیاری از مناسبت‌های مذهبی همپای آنها بود، مرحوم آیت‌الله «سیدکاظم ارفع» بود. بنا بر روایت «اردشیر آل‌عوض» پژوهشگر فرهنگ عامه، این روحانی از خانواده‌ای اصالتا شیرازی که روحانی بودند تقریبا ۱۵۰ سال پیش به تهران مهاجرت کردند. با حضور این روحانی در مسجد محمدیه برنامه‌های فرهنگی و مذهبی رنگ و بوی ویژه‌ای به خود گرفت. این روحانی که خانه‌اش با مسجد فاصله چندانی نداشت میان اهالی محبوب بود و همواره سعی می‌کرد با برپایی جلسات درس اخلاق پیش از نماز، تفسیر قرآن و صحیفه سجادیه علاوه بر تبیین اصول دین، آنها را با اهمیت و نقش اخلاق و معنویات در زندگی آشنا کند.

کد خبر 860572

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha