سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۶
۰ نفر

اسرائیل برای جنگ تمام‌عیار با مقاومت لبنان با چالش‌های متعددی روبه‌روست.

حزب الله

گروه دیپلماتیک - همشهری آنلاین:«اسرائیل در حال حاضر گزینه‌های خوبی پیش‌روی خود ندارد اما بدترین آن‌ها درغلطیدن به ورطه جنگ تمام‌عیار با حزب‌ الله لبنان است.» این بخشی از گزارش روزنامه عبری‎زبان هاآرتص است که عمیقا نسبت به جنگ احتمالی تمام‌عیار اسرائیل با حزب‌ الله ابراز نگرانی کرده است.

مدتی است که زمزمه حمله اسرائیل و لبنان بالا گرفته، اقدامی که بنا بر اذعان تحلیلگران در تل‌آویو می‌تواند طومار دولت بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر افراطی ‎صهیونیست‌ها را در هم بپیچد. ألون بن‎دیوید تحلیلگر نظامی اسرائیلی، گفته تقریبا تمام سطوح سیاسی در تل‌آویو از وقوع جنگ در جبهه لبنان نگران هستند چون نمی‌دانند که سرنوشت چنین جنگی به کجا ختم می‌شود.

در ادامه به برخی از چالش‌های پیش‌روی تل‌آویو برای جنگ احتمالی تمام عیار با حزب‌ الله می‎پردازیم.

برتری نظامی حزب‌ الله

بنا بر اذعان صهیونیست‌ها، حزب‌ الله لبنان بین ۱۵۰تا ۲۰۰هزار موشک با میانگین ظرفیت شلیک ۱۵۰۰موشک در روز دارد. اغلب تحلیلگران با اذعان به فروپاشی برتری هوایی پیشین اسرائیل معتقدند موفقیت حزب‌ الله در حمله پهپادی به اهداف متعدد در اراضی اشغالی و همچنین ساقط کردن پهپادهای دشمن نشان داده که نه تنها در عرصه دفاعی که در بخش هجومی نیز برتری قابل‌توجهی دارد. اسپوتنیک می‎نویسد: «حزب‎ الله دیگر حزب ‎الله سال 2006 نیست و به ارتش پارتیزانی تبدیل شده که تجربه عملی جنگ را هم دارد و به انواع تسلیحات مدرن مجهز است پس جنگ اسرائیل با لبنان را به هیچ وجه نمی‌توان با جنگ غزه مقایسه کرد.»

تشدید فشارهای بین‌المللی

دولت نتانیاهو همین حالا هم ماه‌هاست که در عرصه بین‌المللی عمیقا منزوی شده و جزء آمریکا که از ابتدای جنگ آشکارا از نسل‌کشی فلسطینیان حمایت کرده اغلب کشورهای جهان ـ حتی متحدان اروپایی‌اش ـ ترجیح داده‌اند تا از این رژیم فاصله بگیرند. بر این اساس طولانی‌تر شدن جنگ شاید به بقای دولت نتانیاهو در چند هفته یا چند ماهه آینده کمک کند اما انزوای بیش از پیش صهیونیست‌ها در عرصه جهانی را به‌دنبال خواهد داشت. بر اساس آخرین نظرسنجی‌هایی که از 15 کشور جهان انجام شده، یک نفر از هر 3نفر در کشورهایی چون عربستان، امارات، انگلیس و آمریکا معتقدند که باید روابط با اسرائیل را قطع و برندهای حامی این رژیم را تحریم کرد.

محدودیت‎های داخلی

گذشته از فشارهای بین‌المللی و محدودیت‌های نظامی، دولت نتانیاهو برای جنگ تمام‌عیار با لبنان محدودیت‌های داخلی هم دارد. بحران‌های سیاسی و اختلافات داخلی در کنار نگرانی عمیق صهیونیست‌ها از تخریب گسترده زیرساخت‌‎ها باعث شده تا بسیاری در تل‌آویو نسبت به ماجراجویی دولت نتانیاهو در مرزهای شمالی نگران باشند. سلیمان مسودة تحلیلگر سیاسی، گفته سطوح مختلف سیاسی در تل‎آویو به هیچ‎وجه نمی‌خواهند جنگ به شمال کشیده شود به‌ویژه اینکه بخش عمده‎ای از ساکنان اراضی اشغالی برای وقوع جنگ مرگبار دیگری در مرزهای شمالی آمادگی ندارند.

تبعات سنگین اقتصادی

از ابتدای هفتم اکتبر حملات حزب‌الله نزدیک به یک میلیارد و ۶۰۰میلیون دلار خسارت به اسرائیل وارد کرده و نرخ بیکاری را در مناطق شمالی تشدید کرده است. کارشناسان اقتصادی در تل‌آویو هشدار داده‌اند جنگ تمام‌عیار با لبنان می‌تواند به معنی کاهش 2درصدی نرخ رشد اقتصادی باشد که با توجه به هزینه‌های سنگین فعلی جنگ غزه، رقم بسیار بالایی است. گفته شده، هزینه‌های جنگ محدود احتمالی با حزب‌الله به بیش از ۳۰میلیارد دلار خواهد رسید؛‌ این در حالی است که تل‌آویو همین حالا هم برای تامین هزینه جنگ غزه با مشکلات جدی روبه‌رو است.

نگاهی به عملیات‌های حزب‌الله لبنان پس از طوفان‌الاقصی

(از هشتم اکتبر2023 تا 13 ژوئن 2024)

250 روز عملیات در دفاع از مردم فلسطین

9 عملیات میانگین روزانه تعداد عملیات

2130 عملیات نظامی حزب‌الله

۳۲۵ عملیات تنها در ماه می 2024

موقعیت اهداف

304 هدف مستقر در عمیق سرزمین‌های اشغالی

1373 هدف در موقعیت‌های مرزی

جبهه داخلی دشمن

5 کیلومتر فاصله منطقه هدف‌گیری شده

43 شهرک تخلیه شده در سرزمین‌های اشغالی

230هزار شهرک‌نشین صهیونیست آواره شده

35درصد خانه‌ها در شهرک المطله تخریب شده

تلفات دشمن

114 خودروی نظامی

122 موقعیت راهبردی نظامی

493 استحکامات نظامی

409 تجهیزات فنی

964 پناهگاه و مقر نظامی

3 کارخانه نظامی

50 واحد توپخانه

10 سکوی گنبد آهنین

2 کشتی هوایی

7 هواپیمای بدون سرنشین

تسلیحات استفاده شده

5000 موشک شلیک شده

450 حمله با استفاده از حملات توپخانه‌ای

1045 حمله با استفاده از موشک‌های زمین به زمین

82 حمله با استفاده از تک تیرانداز و مسلسل

682 حمله با استفاده از موشک‌های هدایت شونده

23 حمله با استفاده از تسلیحات مهندسی

تلفات انسانی دشمن

2000 نفر کشته و مجروح (حداقل)

کد خبر 860750

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha