یکشنبه ۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۲
۰ نفر

به گفته آمریکایی‌ها، توان مقاومت لبنان برای شلیک 3هزار موشک در روز، سامانه گنبد آهنین را از کار خواهند انداخت.

گنبد آهنين

گروه دیپلماتیک - همشهری آنلاین: با بالا گرفتن تنش‌ها در مرزهای شمالی سرزمین‌های اشغالی و خط و نشان‌های جدید حزب‌الله لبنان برای صهیونیست‌ها، مقام‌های آمریکایی هشدار داده‌اند که توان مقاومت لبنان برای شلیک 3هزار موشک در روز تهدیدی جدی برای سامانه گنبد آهنین اسرائیل به شمار می‌رود.

روزنامه گاردین نوشته، ارزیابی‌های دولت آمریکا حاکی از آن است که در نخستین ساعات جنگ احتمالی میان تل‌آویو و حزب‌الله لبنان، باتری های سامانه ضد موشکی گنبد آهنین اسرائیل در معرض خطر جدی قرار خواهند گرفت. به گفته آمریکایی‌ها، جنگ با حزب‌الله می‎تواند بسیار خطرناک‎تر از جنگ دوم اسرائیل با لبنان در سال 2006 باشد. گفته شده، آمریکا و فرانسه تلاش‎های دیپلماتیک خود را برای جلوگیری از درگیری گسترده‌تر بین اسرائیل و حزب الله شدت بخشیده‌اند.

نگرانی‌ها آمریکا و متحدان تل‌آویو از جنگ احتمالی با حزب‌الله زمانی بالا گرفت که چند کشور از جمله کویت به شهروندان خود هشدار دادند که از سفر به لبنان اجتناب کنند و از کسانی که در حال حاضر در این کشور هستند خواستند که کشور را ترک کنند. آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل، با هشدار نسبت به گسترده‌تر شدن جنگ خواستار عقلانیت طرفین برای جلوگیری از عواقب بالقوه فاجعه بار برای منطقه و جهان شده است.

گاردین نوشته، تهدید جنگ در شرایطی جدی‌تر شده که حزب‌الله از سال ۲۰۰۶ به طور قابل توجهی زرادخانه و توانایی‎های نظامی خود را گسترش داده است. این گروه اکنون به هواپیماهای بدون سرنشین انتحاری مجهز شده که دردسر جدی برای تل‌آویو ایجاد کرده است. حزب‌الله همچنین طیف گسترده‎ای از موشک‌ها را در اختیار دارد که بنا بر ارزیابی کارشناسان شمار آن‌ها به 120هزار تا 200 هزار می‌رسد، امری که می‎تواند هرگونه درگیری نظامی تل‌آویو با این گروه را به چالشی جدی برای صهیونیست‌ها تبدیل کند.

نتایج پروژه تحقیقاتی 3ساله دانشگاه رایشمن در سرزمین‌های اشغالی که مدت کوتاهی پیش از هفتم اکتبر سال 2023 انجام شده بود حاکی از آن است که حزب‎الله می‌تواند تا 3 هفته 3000 موشک در روز شلیک کند.

یکی دیگر از چالش‌های جدی رژیم صهیونیستی در تقابل با حزب‌الله، تعداد بی‎شمار از موشک‎های این گروه است که عامدانه برای مغلوب کردن سیستم دفاع موشکی اسرائیلی‌ها طراحی شده است.

رژیم صهیونیستی حدود 10 باتری گنبد آهنین دارد که هر کدام حدود چهار پرتاب‎کننده دارند، هر باتری به یک سیستم رادار متصل است که موشک‎های وارد شده را تشخیص می‌دهد. با این حال، مانند همه سیستم ها، از نظر فیزیکی برای دریابی همزمان موشک‌ها محدودیت‌هایی دارد.

کد خبر 861949

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha