اگر علاقه‌مند به طبیعت‌گردی و تنی به آب زدن در گرمای تابستان هستید اما امکان سفر رفتن برایتان مهیا نیست، ناامید نشوید چون نیازی به سفر ندارید. در مرزهای غربی تهران رودخانه‌های پرآب و زیبا با طبیعت بکر وجود دارد که می‌توانند مقاصد خوبی برای پیک‌نیک و گردش‌های نیم روزه خانوادگی باشند.

رودخانه

همشهری - سعیده مرادی: اغلب رودخانه‌های اطراف پایتخت جان می‌دهند برای ماهیگیری و کمپ زدن! خلاصه اینکه در این تفرجگاه‌های آبی می‌توانید در کنار خانواده و دوستان اوقات خوشی را برای آخر هفته‌های خودتان رقم بزنید.

رودخانه طالقان

رودخانه طالقان از ارتفاعات کندوان و کهار در رشته کوه‌های البرز سرچشمه می‌گیرد. این رود با پیوستن به رودهای الموت و اندج رود، شاهرود را به وجود می‌آورد.

فرصت کمپ زدن در طبیعت

در حاشیه رودخانه طالقان، امکانات رفاهی و تفریحی مختلفی برای گردشگران احداث شده است. از جمله این امکانات می‌توان به رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها، اقامتگاه‌های بوم‌گردی، پارک‌ها و آلاچیق‌ها اشاره کرد. سواحل رودخانه طالقان، به ویژه در بخش‌های بالادست، با وجود دشت‌ها و مراتع سرسبز مکانی مناسب برای استراحت و کمپ به شمار می‌رود. این رودخانه برای شنا کمی پر خطر و آب آن بسیار سرد است، بنابراین باید نکات ایمنی را برای آب‌تنی در رودخانه رعایت کرد.

موقیت: استان البرز، ۱۲۰ کیلومتری تهران

چطور برویم: آزادراه کرج قزوین را در پیش بگیرید تا به تابلوی جاده اختصاصی طالقان برسید. مسیر این جاده به رودخانه طالقان منتهی می‌شود.

طول رودخانه: ۱۸۰ کیلومتر

امکان ماهیگیری: دارد

جاذبه‌های اطراف: دریاچه و سد طالقان، آبشار اورازان، آبشار کرکبود، کتیبه گردنه عسلک و ...

از آب‌تنی تا کمپ زدن و ماهیگیری در کنار رودخانه‌های غرب پایتخت

رودخانه کشار

رودخانه کشار یکی از شاخه‌های فرعی رودخانه کن به شمار می‌رود و در دره‌ای سرسبز به همین نام و در نزدیکی روستاهای کن و سولقان قرار گرفته است.

گل‌های وحشی کنار رود

رودخانه کشار از کوه‌های پهنسار سرچشمه گرفته و به رودخانه سولقان منتهی می‌شود. بهترین زمان برای بازدید از آن فصل بهار و تابستان است. در این فصول اطراف رودخانه بسیار سرسبز بوده و رویش گل‌های رنگارگ وحشی فضایی مناسب برای پیاده‌روی و گرفتن عکس‌های زیبا ایجاد می‌کند. برای ماندن در کنار رودخانه کشار باید به عمق دره رفت که شیب آن در بعضی بخش‌ها زیاد است و نیاز به آمادگی بدنی نسبی دارد. همچنین اطراف رودخانه پر از باغ‌های پردرخت است که می‌توان در آنها اتراق کرد.

موقیت: کیلومتر ۱۰ جاده کن - سولقان

چطور برویم: در مرزهای غربی تهران به‌سمت جاده کن سولقان بروید. در حدود ۱۰۰ متر پس از روستای سولقان وارد فرعی سمت چپ شوید و ۵ کیلومتر تا روستای کشار ادامه دهید تا به رودخانه برسید.

طول رودخانه: ۲۰ کیلومتر

امکان ماهیگیری: دارد

جاذبه‌های اطراف: روستاهای کشار بالا و پایین

از آب‌تنی تا کمپ زدن و ماهیگیری در کنار رودخانه‌های غرب پایتخت

رودخانه پونک

رودخانه پونک در قسمت غربی دره فرحزاد جریان دارد. این رود از کنار بزرگراه شهید همت شرق عبور می‌کند تا در نهایت به رودخانه کن بپیوندد.

شکم گردی کنار رودخانه پونک

برای گشت و گذار کنار رودخانه پونک حتی لازم نیست از شهر خارج شوید. رودخانه پونک یا همان رودخانه فرحزاد از رودخانه‌ بهرود و چشمه بیرستان سرچشمه می‌گیرد. این رودخانه از میان پارک پردیسان عبور می‌کند به همین دلیل هم سرسبزی این منطقه در همه فصول سال حفظ می‌شود. نیمه اول سال رودخانه پرآب ترین حالت خود را دارد و اطراف آن پر از گل‌های رنگارنگ می‌شود. بنابراین مکانی مناسب برای ثبت لحظه‌های ماندگار است. در اینجا امکان چادر زدن وجود دارد و وجود رستوران‌های مختلف، کافی شاپ‌ها و باغچه‌های سنتی در اطراف رودخانه لذت تفریح را دوچندان می‌کند.

موقیت: بزرگراه همت، پارک پردیسان و دره فرحزاد

چطور برویم: تا انتهای بزرگراه یادگار امام(ره) رانندگی کنید تا به بلوار فرحزادی برسید. همچنین خیابان های گلپاد، کوهسار و صحرا هم به این منطقه دسترسی دارند.

طول رودخانه: نامشخص

امکان ماهیگیری: ندارد

جاذبه‌های اطراف: امامزاده داود، بوستان نهج‌البلاغه، بوستان پردیسان، پارک ژوراسیک، بوستان پرواز

از آب‌تنی تا کمپ زدن و ماهیگیری در کنار رودخانه‌های غرب پایتخت

رودخانه هزاربند

رودخانه هزاربند رودی دائمی است که در مسیر خود از مجاور روستای سیبان‌دره و ورده می‌گذرد. این رود از منطقه بن رود آغاز شده و در محل دوراهی ورده و برغان به رودخانه کردان می‌ریزد.

رودخانه‌ای مناسب آب تنی

اطراف هزاربند باغ‌های متعددی وجود دارد که عمده محصولات آن‌ها نیز گردو، توت و آلبالو است. این رود در اغلب طول مسیر بر بستر سنگی، با شیب تند و پر پیچ و خمی جریان دارد، اما عمق آن چندان زیاد نیست، طوری که در ژرف‌ترین نقاط رودخانه حداکثر ارتفاع آب به کمر می‌رسد، بنابراین یکی از رودهای خنک مناسب برای آب‌بازی محسوب می‌شود. قسمت‌های بالا دست رودخانه با پوشش گیاهی غنی و طبیعت بکر و کوهستانی، در فصل تابستان مورد توجه کوهنوردان قرار دارد.

موقیت: استان البرز، غرب روستای سیبان دره

چطور برویم: از اتوبان کرج-قزوین به سمت خروجی کردان حرکت کنید و سپس در مسیر شمالی، ادامه دهید تا به روستای سیبان دره و رودخانه هزاربند برسید.

طول رودخانه: ۲۲ کیلومتر

امکان ماهیگیری: ندارد

جاذبه‌های اطراف: چشمه هزاربند، جنگل هزاربند

از آب‌تنی تا کمپ زدن و ماهیگیری در کنار رودخانه‌های غرب پایتخت

کد خبر 861521
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha