مهدی تقوی، مربی تیم ملی کشتی آزاد، هر 5 کشتی گیر آزادکار اعزامی به المپیک پاریس را شانس کسب مدال می‌داند ولی معتقد است نباید جور کل کاروان ایران را کشتی بکشد.

مهدي تقوي

همشهری آنلاین| مهدی تقوی با 2 مدال طلای جهانی، این روزها به‌عنوان مربی تیم ملی کشتی آزاد در کمپ تیم‌های ملی مشغول‌ فعالیت است. او را کامپیوتر کشتی می‌دانستند در حدی که در مسابقات قهرمانی جهان 2009 در شرایطی مدال طلای وزن 66 کیلوگرم را گرفت که حتی یک امتیاز هم از دست نداده بود. تقوی در نخستین تجربه‌ای که در قامت سرمربی در لیگ داشت، همراه تیم هیأت کشتی قائمشهر به مقام سومی رسید. او حالا سرشناس‌ترین مربی کادر فنی است که باید ‌همراه ملی‌پوشان در المپیک پاریس حاضر شود. تقوی درباره شرایط تیم اعزامی به بازی‌های المپیک پاریس با همشهری گفت‌وگو کرده است.

کشتی‌گرفتن سخت‌تر بود یا کار مربیگری؟
۲فضای کاملا متفاوت است. الان من جایی ایستاده‌ام که می‌دانم اگر این بچه‌ها غفلت کنند، بعدا حسرتش را می‌خورند. کشتی‌گیر تا زمانی که کشتی می‌گیرد، خیلی متوجه این موضوع نیست ولی یک موقع می‌بیند که دیگر عمر ورزشی‌اش به پایان رسیده و این اتفاق تلخی است. وقتی هم تلخ‌تر می‌شود که به‌خودت می‌آیی، می‌بینی مدالی نگرفته‌ای و باید دست خالی از کشتی بروی.

شما زمانی کار را تحویل گرفتید که در کشتی آزاد فقط ۳سهمیه المپیک کسب شده بود. در حال ‌حاضر شرایط تیم را چطور می‌بینید؟
الان ۵سهمیه داریم و تنها در کسب سهمیه وزن ۵۷کیلوگرم موفق نبودیم که آن هم دلایل متعددی دارد. طی سال‌های اخیر این وزن کشتی‌گیر باثباتی نداشته و همیشه با تغییرات همراه بوده‌ایم. باید پذیرفت که در این وزن اختلافمان با دنیا زیادشده است. وقتی که در این وزن در مسابقات قهرمانی آسیا و بازی‌های آسیایی مدال نمی‌گیریم، همین هشدار بزرگی است و نتیجه‌اش می‌شود نگرفتن سهمیه در المپیک. برای بازگشت به شرایط نرمال در این وزن باید سخت کار کنیم.

بازگشت یزدانی را چطور ارزیابی می‌کنید؟
حسن یزدانی قهرمان بزرگی است و ۹مدال جهان و المپیک دارد. بدون‌شک، او یکی از امیدهای اصلی تیم ایران برای کسب مدال است ولی مهم است که فشار و بار روانی روی او نگذاریم. امیدوارم حسن همانند گذشته موفق باشد و بتواند با کسب خوشرنگ‌ترین مدال، کار را در المپیک پاریس تمام کند. حسن یزدانی بدون‌شک تمام تلاشش را می‌کند و نباید بار روانی کل کاروان را روی دوش او و کشتی بگذارند. تمام بچه‌های کشتی آزاد و فرنگی برای گرفتن مدال تلاش می‌کنند.

در چه اوزانی شانس کسب مدال ‌داریم؟
پیش‌بینی واقعا سخت است و همین که بچه‌ها تلاش کنند، قطعا مردم متوجه می‌شوند و توقع دیگری ندارند. واقعیت این است که ایران در هر ۵وزن آزاد شانس مدال دارد و روی سکو رفتن همه آنها در پاریس اتفاق محالی نیست. بچه‌های ایران همه باتجربه و عنوان‌دار هستند و می‌توانند اتفاق‌های بزرگی را رقم بزنند. البته این را هم باید اضافه کنم که خیلی از مسائل بستگی به روز مسابقه دارد و یک اتفاق یا یک اشتباه ساده می‌تواند همه‌چیز را تغییر دهد ولی بچه‌های ایران لیاقت خوشرنگ‌ترین مدال‌ها را دارند.

در این مدت تغییرات زیادی در کادر فنی ‌داشتیم و راحت بگوییم عنوان‌داران ترجیح دادند چه در کادر قبلی و چه در کادر جدید تیم ملی، کار نکنند. چه شد که شما قبول کردید به‌عنوان مربی با تیم کار کنید؟
قصدم فقط کمک بود و با خودم فکر کردم اگر قرار باشد به تیم ملی کشورم کمک کنم الان وقتش است. با آقای دبیر، رئیس فدراسیون هم که صحبت کردیم، فقط با هم دست دادیم و هیچ قراردادی نوشته نشد. من اخلاقی پای کار ایستاده‌ام و امیدوارم همه بچه‌ها نتیجه زحماتشان را بگیرند و ما هم کمک کوچکی در این موفقیت کرده باشیم. کشتی اگر در المپیک موفق شود مردم خوشحال می‌شوند و همین برای من خیلی ارزشمند است.

کد خبر 861664

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha