کالاهای اساسی، کالاهایی هستند که مستقیماً بر معیشت مردم تأثیر دارند یا با واسطه حداقلی از طریق تأثیر بر تولید، تأمین کالاهای ضروری جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهند و غالبا دولت‌ها با تخصیص ارز ترجیحی در تلاش هستند آنها را با قیمت پایین تر تامین کنند.

کالاهای اساسی

به گزارش همشهری آنلاین، در سال ۱۴۰۳، با مصوبه هیات وزیران ۱۰ گروه کالایی شامل ۲۴ قلم کالا به‌عنوان کالاهای اساسی مشمول دریافت ارز ترجیحی بر مبنای دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد.

البته علاوه بر گروه کالاهای اساسی، کالاهای حوزه سلامت و پزشکی نیز مشمول دریافت ارز ترجیحی هستند؛ اما در فهرست کالاهای اساسی قرار نمی‌گیرند. بر اساس مصوبه هیات وزیران دولت سیزدهم، در بخش دارویی، واردات داروهای خارجی فاقد تولید داخل، مواد اولیه تولید دارو، تجهیزات پزشکی و قطعات تولید آنها (به‌جز دستگاه‌های مرتبط با زیبایی، پوست، مو و دندانپزشکی)، تجهیزات پزشکی و توان‌بخشی جانبازان و ایثارگران و شیر خشک رژیمی و رگولار و همچنین ملزومات دارویی محلول چشمی مشمول دریافت ارز ترجیحی هستند.

در بخش کالاهای اساسی، برخی از کالاها نظیر گوشت قرمز، مستقیماً برای تنظیم بازار وارد می‌شود و بدون واسطه به سفره مردم می‌رسد؛ اما برخی دیگر نظیر ذرت دامی یا کنجاله، با یک واسطه و بعد از مصرف در صنعت دام یا طیور بر سفره مردم تأثیر می‌گذارند.

بررسی فهرست ۱۰ گانه کالاهای اساسی مشمول ارز ترجیحی نشان می‌دهد که از ۱۰ گروه کالایی موجود در این فهرست، فقط ۴ گروه کالایی شامل ۴ قلم کالای گوشت گوساله، گوشت گوسفند، برنج و شکر تصفیه شده، مستقیماً به بازار مصرف تزریق می‌شود و ۶ گروه باقی‌مانده که ۲۰ قلم کالا را در برمی‌گیرد، همگی به‌عنوان مواد اولیه و کالای واسطه‌ای تولید، به تنظیم بازار کمک می‌کند.

فهرست کالاهای اساسی مشمول ارز ترجیحی

گروه

عنوان کالا

۱ (گوشت گوساله)

انواع گوشت تازه یا سرد کرده گوساله

۲ (گوشت گوسفند)

انواع گوشت تازه یا سرد کرده گوسفند

۳ (غلات)

گندم معمولی

جو

ذرت دامی

۴ (دانه‌های روغنی)

دانه سویا

دانه کلزا

دانه پنبه

دانه آفتابگردان برای روغن‌کشی

دانه گلرنگ

۵ (برنج)

برنج

۶ (روغن)

روغن خام و پالم

۷ (شکر)

شکر تصفیه شده

۸ (کنجاله)

کنجاله سویا

کنجاله پنبه

کنجاله آفتابگردان

کنجاله کلزا

کنجاله گلرنگ

۹ (کود شیمیایی)

کود سوپر فسفات

کود کلریدوپتاسیم

کود سولفات پتاسیم

فسفات دی آمینیوم

۱۰ (مولدهای دامی)

مولدهای دام و طیور آبزیان و مواد ژنتیکی

کد خبر 861754
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha