مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۱
۰ نفر

واقعه غدیر با همراهی۲۵۰ نفر از اهالی روستا در روستای ملی تعزیه بازسازی می‌شود.

ده زیار

دبیر اجرایی سوگواره ملی تعزیه «ده‌زیار» با اعلام این خبر به همشهری آنلاین گفت: «امسال سیزدهمین سال متوالی است که اهالی روستای ده‌زیار در استان کرمان در روز عید غدیر خم، واقعه غدیر را در این روستا که به عنوان روستای ملی تعزیه شناخته می‌شود، بازسازی می‌کنند.»

نمایش واقعه غدیر در روستای ملی تعزیه + تصاویر


ثارالله انکوتی افزود: «۲۵۰ نفر از پیر و جوان اهالی روستا در بازسازی واقعه غدیر در قالب۶ کاروان حج حضور دارند. زنان با چادر سفید و مردان با لباس عربی رنگارنگ در این نمایش حضور دارند. ذاکران تعزیه‌خوان هم بخشی از بازسازی مراسم غدیر را بر عهده دارند.»

نمایش واقعه غدیر در روستای ملی تعزیه + تصاویر


مراسم با حضور جمعی از گردشگران و مسافران از استان‌ها و شهرهای دیگر کرمان در بلوار خروجی روستا ساعت ۱۷ روز سه‌شنبه ۵ تیر برگزار می‌شود. بعد از مراسم خطبه غدیر نیز قرائت می‌شود.
برخی از اهالی روستا مسئولیت نگهداری احشام از جمله شتر و اسب دارند که بازسازی واقعه غدیر در کاروان‌های نمادین حج هستند. عده‌ای از اهالی روستا نیز آش نذری می‌پزند و بعد از مراسم پخش می‌کنند. اجرای نمایش طنز، نورافشانی و اجرای گروه سرود تنها علمدار با همکاری هیات تعزیه‌خوانی حضرت ابوالفضل (ع) از برنامه‌های دیگر این مراسم است.
انکوتی ادامه داد: «شب قبل از عید غدیر خم، مراسم حلیم‌پزان با بارگذاشتن ۸ دیگ نذری حلیم در مسجد جوادالائمه(ع) ده‌زیار برگزار و از مهمانان پذیرایی می‌شود. اهالی روستا در خانه‌های خود میزبان مسافران و مهمانان روز عید هستند.»

نمایش واقعه غدیر در روستای ملی تعزیه + تصاویر


روستای ملی تعزیه

ده‌زیار با جمعیت ۳ هزار نفر که در فاصله حدود ۳۵ کیلومتری از شمال شهر کرمان از جاده کرمان مشهد واقع شده به عنوان روستای تعزیه کشور لقب گرفته‌است. دبیر اجرایی سوگواره ملی تعزیه «ده‌زیار» در این باره گفت: «سوگواره تعزیه از ۳ تا ۱۴ خرداد با حضور تعزیه خوانان مطرح در این روستا برگزار می‌شد. بعد از ۳ سال این سوگواره شکل ملی به خود گرفت و ازآن زمان تا کنون یک دهه می‌گذرد.»

نمایش واقعه غدیر در روستای ملی تعزیه + تصاویر


به گفته انکوتی، اجرای مراسم تعزیه در دهه محرم نیز در روستا دایر است. او ادامه داد: «اسکان و پذیرایی از مهمانان در دهه محرم در روستای ده‌زیار رایگان است و اهالی خود میزبان مهمانان هستند. دهه محرم در روستا شبیه مراسم اربعین با برپایی موکب همراه است.» انکوتی یادآور شد: «با همکاری تعزیه‌خوانان، آموزش تعزیه خوانی در روستای ملی تعزیه برپا می‌شود. همچنین برای اولین بار تمبر ملی تعزیه در این روستا رونمایی شد.»

نمایش واقعه غدیر در روستای ملی تعزیه + تصاویر

بیشتر بخوانید:
این مرد رکورددار اهدای پلاکت است

کد خبر 861959

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کرمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha