موضوع برجام و اف ای تی اف حداقل در دستور کار ۲ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم قرار دارد.

پزشکیان

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: هوادارهای پزشکیان در کمتر از یک هفته باقیمانده تا انتخابات چهاردهم ریاست‌جمهوری، مکرر از او خواستند شفاف‌تر درباره برنامه‌هایش صحبت کند تا بقیه نیز راحت‌تر بتوانند تصمیم بگیرند.

تحریم‌ها و احیای برجام یکی از آن موضوعات بوده است. نامزد جبهه اصلاحات در سخنرانی خودش در اتاق بازرگانی ایران صراحتا اعلام کرد که بدون ارتباط با دنیا نمی‌توانیم اوضاع کشور را بهتر کنیم و با وضعی که برای برجام و اف ای تی اف پیش آورده‌اند، نمی‌شود کشور را اداره کرد.

این سخن مسعود پزشکیان شبیه اظهارات حسن روحانی در سال ۱۳۹۸ یک سال پس از خروج آمریکا از برجام بود که گفته بود اقتصاد بدون روابط خارجی بلد نیست و اگر اقتصاددانی آن را بلد است به دولت تدبیر و امید هم بگوید.

سخنان پزشکیان در میزگرد تلویزیونی سیاسی خود با حضور ظریف هم قرابت معنایی زیادی با رویکردهای سیاست خارجی دولت روحانی داشت. او در این میزگرد گفت که تحریم به نفع کاسبان تحریم است که پول‌ها را می‌خورند و دلارها رو میبرند؛ بروید و ببینید خیلی از آقازاده‌ها با این فروش نفت چه زندگی‌ای برای خودشان درست کردند.

البته طرح این اظهارات بدون جواب از سوی دولت هم نمانده است. جواد اوجی وزیر نفت دولت شهید رئیسی گفته صادرات نفت در کشور دارد به وضعیت قبل تحریم‌ها برمی‌گردد، الآن صادرات نفت ۳ برابر شده و درآمدهای ارزی هم بیشتر شده است.

مسعود پزشکیان گفته بود بایدن پیچ تحریم‌ها رو شل کرد و فروش نفت نیز به همین علت زیاد شد و اگر ترامپ بیاید شرایط برمی‌گردد. اوجی هم مدعی شد هر دولتی که در آمریکا روی کار بیاد نمی‌تواند مانع صادرات و تولید نفت ایران شود.

با این حال نامزد جبهه اصلاحات در کارزار انتخاباتی روز شنبه خود یک بار دیگر درباره رویکردهای دولت مطلوب خود تاکید کرد: قطعا به دنبال این هستیم که روابط خارجی‌مان را بهتر کنیم، اگر اف ای تی اف را حل نکنیم، به پیر و پیغمبر از نظر عقلی نمی‌شود، شما اگر می‌گویید می‌شود، خب بگویید می‌شود. در ضمن اگر سیاستمداران تصمیمی گرفتند و قانونی را مصوب کردند، بانکدار، تاجر و تولیدکننده ساکت هستند و نامه اعتراضی نمی‌نویسند. چه کسی آن زمانی که آنها گفتند اگر اف ای تی اف نباشد تبادل می‌کنیم، صدایش درآمد؟

او در دفاع از کارنامه‌اش در مجلس و زمان بررسی لوایح اف ای تی اف در مجلس دهم هم گفت: بنده به‌عنوان نماینده حرف زدم و دفاع کردم و به خاطر آنها کلی برایم پرونده درست کردند.

مصطفی پورمحمدی یکی دیگر از نامزدها نیز صریحا اعلام کرده که لوایح اف ای تی اف باید حل و فصل شوند.

کد خبر 861961

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha