جنگل بان ایلامی در جریان اطفای حریق منابع طبیعی در رویشگاه های زاگرس طعمه آتش شد.

آتش سوزي جنگل زاگرس - ايلام
همشهری آنلاین - مجید جباری: سالانه صدها هکتار از جنگل‌های زاگرس در آتش می‌سوزد و این رویشگاه ارزشمند، بیشترین سهم حریق منابع طبیعی را دارد. جنگل‌های زاگرس در ایلام نیز سالانه شاهد چندین آتش‌سوزی مهیب درختان و رویشگاه‌ زاگرسی است. بعد از اطفای حریق جنگل معمولا میزان خسارت جنگل و درخت بیان می‌شود و شاید کمتر کسی سراغی از نیروهایی بگیرد که برای حفاظت از عرصه‌های طبیعی به دل آتش می‌زنند. تا پایان هفته گذشته بلوط زارهای زاگرسی ایلام به‌مدت ۳روز در آتش سوختند و «یدالله زینی وند مقدم» جنگلبان ۶۱ساله را هم سوزاند. زینی‌وند، از نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی است که در طول ۲۰سال خدمت به طبیعت زادگاهش، چندین بار در مواجهه با آتش و متخلفان منابع طبیعی به‌شدت آسیب دیده است. آخرین بار همین هفته گذشته بود که هنگام اطفای حریق جنگل‌های زاگرسی «کویر کوه» استان ایلام از ناحیه سر و صورت و دست و پا دچار سوختگی شد. او در بیش از ۵۰۰عملیات اطفای حریق جنگل‌ها و عرصه‌های طبیعی نیز حضور داشته است.گفت‌وگوی همشهری آنلاین با «یدالله زینی وند مقدم» را در زیر بخوانید:

آتش گرفتم | آتش سوزی ایلام عمدی بود | زورشان به جنگل می رسد
یدالله زینی وند

در چند عملیات اطفای حریق حضور داشتید؟

سالانه بیش از ۲۰ آتش‌سوزی در جنگل‌های زاگرسی دره شهر ایلام رخ می‌دهد که در طول ۲۰سال خدمت در ۵۰۰عملیات اطفای حریق منابع طبیعی حضور مستقیم داشتم و الان ۲ سال است به‌عنوان فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان دره شهر مشغول خدمت هستم.

در ۵۰۰عملیات اطفای حریق منابع طبیعی حضور داشتید، چه شد که در حادثه اخیر خودتان طعمه آتش شدید؟

کمتر از ۱۰روز پیش، ساعت ۸صبح بود که آتش‌سوزی در رویشگاه‌های زاگرسی منطقه «کویرکوه» گزارش شد. بلافاصله با ۸ نفر از نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی دره‌شهر به منطقه اعزام و با آتش گسترده مواجه شدیم. در عملیات اطفای حریق مردم علاقه‌مند به طبیعت و نیروهای یگان حفاظت محیط‌زیست حضور داشتند. اکیپ ما در قسمت‌هایی از منطقه که شعله‌های آتش بسیار زیاد بود مستقر شد و مشغول اطفای حریق با استفاده از دمنده بودیم که به‌دلیل وزش باد آتش شعله‌ورتر شد و ناگهان آتش اطراف من را گرفت و خودم را در محاصره آتش دیدم. در چشم برهم زدنی از ناحیه ۲ دست، پا و سر و صورت دچار سوختگی شدم و سر و صورتم بیشترین آسیب را دید.

علت آتش‌سوزی «کویر کوه» چه بود؟

متأسفانه بیشتر آتش‌سوزی‌های منطقه عمدی است و بیشتر افرادی هستند که نیروهای یگان حفاظت را مزاحم اقدامات غیرقانونی و تخلفات خود می‌بینند. متخلفانی که یا برای سود مالی درختان را قطع می‌کنند و می‌فروشند و یا از تنه‌های درختان بلوط، ارزشمندترین پوشش گیاهی رویشگاه‌های زاگرسی زغال می‌گیرند و می‌فروشند. این افراد متأسفانه برای انتقام از محیط‌بانان و نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی اقدام به آتش زدن جنگل‌ها و مراتع می‌کنند. آتش‌سوزی کویرکوه هم عمدی بود.

متهم و متخلفی هم دستگیر شده است؟

یک متهم توسط نیروهای انتظامی و اطلاعاتی از استان‌های مجاور شناسایی شده و به‌گفته مسئولان انتظامی به‌زودی دستگیر می‌شود.

آتش گرفتم | آتش سوزی ایلام عمدی بود | زورشان به جنگل می رسد
یدالله زینی‌وند بعد از سوختگی در عملیات اطفای حریق جنگل‌های زاگرسی «کویرکوه»

غیر از سوختگی در آتش‌سوزی اخیر چه آسیب دیگری در مسیر محافظت از منابع طبیعی دیده‌اید؟

در طول خدمت در یگان حفاظت منابع طبیعی از سوی متخلفانی که برای قطع درختان یا شیره‌گیری از تنه درختان بنه به مناطق می‌آیند زخمی شده‌ام. آخرین بار ۲ سال پیش مشغول گشتزنی در منطقه گرز لنگر بودم که به قاچاقچیان شیره درخت بنه برخورد کردم. از شیره درخت بنه، سقز می‌گیرند که ارزش اقتصادی دارد. وقتی به آنها تذکر دادم با شلیک گلوله به بالای سرم تهدیدم کردند. وقتی متوجه شدند در انجام وظیفه کوتاه نمی‌آیم به سمت من سنگ و کلوخ پرتاب کردند که از ناحیه پا به‌شدت زخمی شدم. سوختگی‌های سطحی هنگام اطفای حریق منابع طبیعی اما بسیار زیاد بود.

آتش سوزی جنگل‌های لرستان عمدی است؟ | نیروهای اطلاعاتی و انتظامی به دنبال عاملان آتش سوزی رویشگاه زاگرسی پلدختر | مجازات سنگین در انتظار عاملان حریق

۸ استان رکورد دار آتش سوزی در جنگل‌ و مرتع | پایش جنگل ها با «فانتوم» | هوش مصنوعی به کمک یگان حفاظت می آید

بحرانی ترین نقاط آتش سوزی طبیعت ایران کجاست؟ | ۷۶ درصد حریق جنگل و مرتع در این عرصه رخ می دهد + اینفوگرافیک

تاکنون چند متخلف را دستگیر کرده‌اید؟

متخلفان زیادی را دستگیر کرده‌ام. بیشتر آنها اشخاصی بودند که برای قطع درختان و شیره‌گیری از تنه درختان بنه به منطقه آمده بودند. خیلی از این افراد را با کمک همکارانم تحویل مقامات قضایی داده‌ام. آخرین بار در خردادماه متخلفانی را که مشغول قطع درخت و زغال‌گیری از تنه درختان بودند دستگیر کردیم.

تهدید هم شده‌اید؟

بله. بارها تهدید کردند که خودرو و خانه‌ام را آتش می‌زنند. برخی متخلفان زورشان به طبیعت می‌رسد و جنگل و درختان طعمه کینه‌توزی این افراد می‌شوند.

نظر خانواده درباره شغل شما چیست؟

در خانواده طبیعت دوست بزرگ شدم. فرزندانم نیز به طبیعت و این سرمایه ملی علاقه دارند. چند وقت پیش دختر بزرگ‌ترم هنگام عبور از جاده متوجه آتش‌سوزی درختان حاشیه راه شد که با کمک خودروهای عبوری آتش را در همان دقایق اول خاموش کردند. در بسیاری از موارد هم خانواده‌ام در بحث فرهنگ‌سازی حفاظت از جنگل و درختان فعالیت می‌کنند.

به مردم چه توصیه‌ای دارد؟

اکثریت مردم استان و شهرستان ما بسیار طبیعت دوست هستند. به‌طور کلی مردم استان‌های زاگرس‌نشین علاقه زیادی به جنگل و به‌ویژه درختان بلوط دارند و برای اطفای بسیاری از آتش‌سوزی‌ها به کمک نیروهای یگان حفاظت می‌آیند. به آن دسته از افراد که چشم طمع به طبیعت دارند توصیه می‌کنم که این سرمایه با ارزش را مثل دارایی خود بدانند و به‌خاطر منفعت مالی دست به تخریب جنگل نزنند.

کد خبر 862006
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
    7 0
    کلیپ آتش سوزی در سایتها بود .....ضجه و ناله حیوانات که زننده زننده سوختن و مردند خیلی درد ناک بود خیلی باید اون موجود دوپا که حاضر هست برای چند تومان این زجر رو به موجودات دیگه تحمیل کنه خطرناک هست امان امان از طمع
  • عبدالرضا غیایی شاملو IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
    8 0
    الهی که خیر نبینن اونایی که با وطن عزیزمون اینکار رو انجام میدن بیغیرتها
  • IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
    8 0
    ما در کشور پنج نوع جنگل با نامهای هیرکانی و ایرانی تورانی و ارسباران و خلیج فارس عمانی و جنگل بلوط غرب کشور داریم که جنگل بلوط غرب بزرگترین آنها بوده و ۴۰ درصد آب کشور را تولید می کند و از نظر مناظر زیبا و گردشگری و جلوگیری از فرسایش و سیل و فواید دیگر بسیار ارزشمند بوده ولی متاسفانه به علت فشارها و باره برداری های زیاد در حال زوال می باشد.
  • IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
    9 0
    جنگلهای دستکاشت بر خلاف جنگلهای طبیعی نیاز به آبیاری و نگهداری و هزینه دارند و معمولا دوام چندانی هم ندارند و ارزش ژنتیکی و حتی تنوع زیستی چندانی ندارند ولی جنگلهای طبیعی بدون هیچ کمک و هزینه ای طی هزاران سال دوام آورده و دارای اطلاعات ارزشمند ژنتیکی و زیر اکوسیستمها و تنوع زیستی و فرآیندهای مختلف داخلی بوده و از نظر تولید آب و حفاظت خاک واقعا ارزشی به مراتب بیش از این بهره برداری های ارزان داشته و ارزش حفاظت و قرق را دارند.
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
    3 0
    کبیرکوه درسته نه کویرکوه
  • FR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۴
    5 0
    درود بر همه وطن پرست ها در هر گوشه وکنار و در هر شغل. و اوف و لعنت بر کسانیکه به دلیل خود خواهی و طمع حاضر هستند طبیعت را از بین ببرند! ایران زیبا و بی نظیر